קולומביה – המעבורת הוותיקה ביותר של נאס"א והראשונה שטסה לחלל

בנייתה של המעבורת קולומביה החלה במארס 1975 ובדיקתה הסופית הסתיימה בפברואר .1982 חודשיים אחר כך היתה קולומביה למעבורת החלל הראשונה שטסה לחלל. מאז, היא טסה 27 פעמים נוספות. אתמול היתה אמורה לנחות לאחר שסיימה את מסעה ה-.28

מעבורת החלל קולומביה נוחתת בבסיס החלל על שם קנדי בפלורידה, במאי 1998

מעבורת החלל קולומביה היא מעבורת החלל הוותיקה ביותר של נאס"א. על פי גרסה אחת, המעבורת נקראה על שמה של הספינה קולומוביה, שבה הפליג הקפטן האמריקאי רוברט גריי במאי .1792 גריי עשה אז מסע של אלף מייל עם הספינה הזו, והגיע אתה לקולומביה-הבריטית שבקנדה באמצעות נהר, שמאוחר יותר נקרא על שמה של הספינה. בהמשך הפליג גריי עם הספינה מסביב לעולם. אחרים בנאס"א טוענים כי השם "קולומביה" הוא הפירוש הנשי שניתן למעבורת החלל, על שמו של מגלה אמריקה, כריסטופר קולומבוס.

מאז מסעה הראשון לחלל, נבנו לצד קולומביה ארבע מעבורות חלל נוספות: הצ'לנג'ר, שבנייתה הושלמה ב-,1982 ואשר התפוצצה בעת שיגורה ארבע שנים אחר כך; מעבורת החלל דיסקברי, שנבנתה ב-;1983 האטלנטיס, שהושקה שנתיים אחר כך; ולבסוף, נחשפה המעבורת אנדובר, שהחליפה את הצ'לנג'ר ב-.1991 כמו כן, נבנתה מעבורת חלל נוספת, המכונה אנטרפרייז, שבה נוהגים אנשי הצוות לבצע ניסויים על פני כדור הארץ ולא מטיסים אותה לחלל. כאשר קולומביה יצאה ממפעל הייצור היא שקלה 74,949 אלף קילוגרם ולאחר שהתקינו עליה את המנועים הראשיים, היא שקלה 80,909 אלף קילוגרם.

מאז 1998 עברה מעבורת החלל קולומביה כ-1,540 שינויים ושיפורים. בין השאר, שופרה מערכת ההגנה התרמית ששומרת על המעבורת בעת החזרה לכדור הארץ. מנתוני נאס"א עולה כי בטיסה האחרונה טסה המעבורת כשהיא נושאת5,550 אריחי קרמיקה פחות ממה שנשאה בעת הטיסה הראשונה לחלל, וזאת בשל שיפורים שהוכנסו באריחים המגנים על המעבורת בעת החזרה לכדור הארץ. בנוסף, המעבורת עברה שינוי טכנולוגי שאיפשר למהנדסים להסיר ממשקלה450 קילוגרם של ציוד מחשבים, כבלים ופריטים נוספים שהתיישנו במהלך השנים.

בשלב השיפוצים והתיקונים נבחנו מחדש 160 קילומטר של כבלים שהותקנו בתוכה, כחלק מהמסקנות שהוסקו בעקבות שיגור מספר 26 של המעבורת ביולי. 1999 שיגור זה כמעט ובוטל לאחר שהמהנדסים מצאו 100 פגמים בחללית, שנגרמו כתוצאה מהבלאי שהלך והצטבר במעבורת החלל המזדקנת. ביולי 2002 נמצאו שלושה סדקים בצינורות הפלדה במעבורת, שמעבירים את הדלק הנוזלי למנועים. סדקים דומים התגלו במעבורות החלל האחרות.

טיסה STS-107 של קולומביה – טיסתה האחרונה – היתה הטיסה ה-107 של מעבורות החלל האמריקאיות. מבין מעבורות החלל, קולומביה היתה היחידה שעסקה במחקר מדעי שכן שאר המעבורות עסקו בהקמתה של תחנת החלל הבינלאומית.

הפעם האחרונה שבה שוגרה קולומביה לצרכים מדעיים היתה לפני שלוש שנים. ייתכן שזו הסיבה שאנשי המעבורת נדרשו לבצע עשרות ניסויים שונים במודול מחקרי כפול שחייב אותם להתחלק לשני צוותים, אדום וכחול. צוותים אלו עבדו מסביב לשעון, כאשר צוות אחר ישן וצוות אחר מבצע ניסויים. %18 משטח הניסויים שעל המעבורת הוקדש לניסויים פרטיים וכל היתר לניסויים מטעם נאס"א.

על סיפונה של הקולומביה התוקנה מערכת ניסויים חדשה המכונה ,SpaceHab שנבנתה על ידי חברה פרטית ונמסרה לסוכנות החלל ללא תשלום. בסך הכל, ערכו חברי הצוות 59 ניסויים בתחומים כגון ביולוגיה, פיסיקה וכימיה. לשם כך, הותקנו על הקולומביה 32 מטענים שונים שבעזרתם בוצעו הניסויים. כך לדוגמה, חברי הצוות בחנו את היווצרותו של פיח כתוצאה משריפה בתנאי מיקרו-כבידה. ניסויים אחרים נועדו לבחון את התנהגות גוף האדם בתנאי חוסר משקל, ואת יכולת ההתרבות של חיידקים בתנאים אלו.

אילן רמון היה אחראי על ניסוי שבוצע בשיתוף פעולה עם סוכנות החלל הישראלית. המדובר במעקב אחר סופות אבק כדי לאתר את השפעתן על תופעות אקלימיות במזרח התיכון. על פי התוכנית, אמור היה הניסוי להתבצע לפני כשנתיים. הדחיה במועד השיגור גרמה לכך שעונת סופות האבק כבר חלפה, ואכן רמון התקשה לאתר בחלל סופת אבק, בין השאר מכיוון שאזורים רבים היו מכוסים בעננים.

* באדיבות וואלה והכותב