חלליות העתיד תהיינה בטוחות יותר * יופרדו חלליות נוסעים מהמטען

החלליות שיירשו את המעבורות יכילו גם אמצעי מילוט, מבטיחים בנאס"א

אבי בליזובסקי

 המעבורת אטלנטיס על גבי מטוס בואינג הנושא אותה ב-1998 מקליפורניה לפלורידה. לא עוד חלליות ללא אמצעי מילוט. צילום: Carla Thomas, NASA
המעבורת אטלנטיס על גבי מטוס בואינג הנושא אותה ב-1998 מקליפורניה לפלורידה. לא עוד חלליות ללא אמצעי מילוט. צילום: Carla Thomas, NASA

 

תולעים שרדו, שואב אבק שב במצב כמעט תקין, ואולם עבור האסטרונאוטים בקולומביה היה זה המסע האחרון.

סיד גוטיירז, מפקד מעבורת לשעבר, המשרת כעת בצוות בטיחות דורש כבר שנים כי יש צורך באמצעי מילוט לאסטרונאוטים ממעבורת פגועה.
"דעתי היא שהיינו צריכים לעשות זאת קודם, אבל התעוררנו לאחר האסון" אמר גוטיירז.

וועדת החקירה לאסון קולומביה החליטה להשאיר את שאלת מערכות המילוט של הצוות לשיקולה של נאס"א המתמקדת בשינויים טכניים וניהוליים כדי לשוב ולהטיס את המעבורות.
בין אם יותקן תא מילוט או שיורכבו מערכות אחרות בשלוש המעבורות הנותרות, הדבר תלוי בשאלה כמה זמן מבקשת נאס"א להמשיך ולהטיס את המעבורות הלו וכמה מהר יהיו לנאס"א חלליות שיאפשרו העלאת נוסעים ומטען לתחנת החלל הבינלאומית. לפני האסון, תכננה נאס"א לשמור על המעבורות מתפקדות עד שנת 2020.
וועדת החקירה, שמסרה בשבוע שעבר את הדוח שלה, אמרה כי אם המעבורות ימשיכו לטוס אחרי שנת 2010, הם יצטרכו לקבל רישוי מחדש לטוס וצריך להתחשב בכל הפרמטרים כמו הסביבה המלוחה והלחה של החוף המזרחי של פלורידה, מקום בו מאוחסנות המעבורות וככל הנראה הגורם הזה גם השפיע על שולי התפעול של המערכות.

בעוד הוועדות של נאס"א ושל הקונגרס התווכחו באשר לעתיד המעבורות, הסוכנות החליטה שלא לבנות עוד לפחות בשלב הבא רכב למסעות חלל ללא אפשרויות מילוט. קווים מנחים חדשים אמורים לספק את "הבטחון המקסימלי הסביר" ולפיו אובדן ספינה לא יגרור אחריו אוטומטית את אובדן הצוות. זאת לפי פרסום של נאס"א שנשא את הכותרת: "דרישות מוטות אנוש וקווים מנחים לבניית מערכות טיסת חלל."

המדיניות תשמש מדריך לתכנון ולפיתוח מטוס החלל המסלולי, תא או מטוס מכונף שישוגרו באמצעות טיל חד פעמי. ההמלצות, למשל, מציינות כי הצוות צריך להיות מסוגל להמלט במהירות לפני השיגור ולעזוב את המשימה בכל רגע במהלך ההמראה במקרה חרום.
כיום, אין אפשרויות הינצלחות לצוות המעבורת במהלך שתיים וחצי הדקות הראשונות של הטיסה, עת בוערים שני מאיצי הדלק המוצק.
לאחר אסון הצ'לנג'ר ב-1986, הסוכנות התקינה מערכת מילוט חרום מוגבלת, הכוללת מוט טלסקופי שהאסטרונאוטים יכולים להחליק עליו לפני שיוכלו לפתוח את מצנחיהם ולצנוח אל האוקיאנוס. המעבורת עצמה צריכה להאט את טיסתה ואנשי הצוות צריכים תחילה להוציא את האוויר מתא הנוסעים ולהבקיע דרך פתח שיפתחו, ולהימלט.

חלליות עתידיות יצוידו במערכת גיבוי נוספת כך שלא יקרה מצב שבו שני מערכי ציוד או טעות אנוש גורמים לנפילת מערכות החללית כולן ובכך עשויה להימנע תקלה שתגרום לנכות או אף למות האסטרונאוטים. זאת לפי הקווים המנחים החדשים.


נאס"א תדרוש גם להפריד את המטען מהאסטרונאוטים

וועדת החקירה בראשותו של הארולד גהמן קבעה כי נאס"א איננה ארגון לומד. :הם אינם לומדים מהשגיאות של עצמם." אמר גהמן ביום חמישי בשימוע בפני וועדת המדע של הסנט.
הדוח פרש את הגורמים המיידיים לאסון הקולומביה ופירט גם גורמים עקיפים שהובילו לאסון.
"טעינו פעמיים. אסור לנו לשגות שוב" אמר חבר בית הנבחרים ראלף הול, דמוקרט מטקסס, בהתייחסו לאסון הצ'לנג'ר ולאסון הקולומביה גם יחד. ואולם גהמן מתעקש על כך שמעבורת החלל איננה "לא בטוחה באופן מובנה". זו הנהלת נאס"א הגורמת לכך שהמערכות לא תהיינה בטוחות.
כדוגמא לכך אמר גהמן כי מנהלי נאס"א הבכירים אמרו לחוקרים כי לא היה לחץ זמן כדי להספיק את לוח הזמנים בעוד מהנדסים בדרגים נמוכים יותר הרגישו לחץ עצום לעמוד בלוח הזמנים.
חברת הקונגרס דנה רוהרבאכר, רפובליקנית מקליפורניה שאלה את גהמן: "האם תחנת החלל הבינלאומית יכולה לקבל אספקה באמצעות מערכות חלופיות?". ועל כך ענה גהמן כי "יש להפריד את המטען מהאנשים בהקדם האפשרי".
העדיפות צריכה להיות למערכת שתאפשר להעלות בני אדם לחלל ולהחזירם לכדור הארץ בבטחה ככל האפשר. אמר. כל דרישה אחרת כמו למשל שימוש חוזר בחללית או הפחתת עלויות, האפשרות להטיס גם מטענים או כל תפקוד נוסף מעבר להסעת הצוות נוגסים במרווח הבטיחות של הכלי.
עוד לפני אסון הקולומביה החלה נאס"א לדון בפיתוחו של מטוס חלל מסלולי שיעביר נוסעים אל תחנת החלל וממנה. ואולם גהמן העיר כי היו קשיים בקבלת הסכמת הקונגרס ובית הנבחרים להצעות הללו. "זו יכולה להיות קפיצה גדולה קדימה אם הייתם מסכימים לדרישות ומאפשרים לפתח רכב שימריא לחלל וגם ינחת ממנו בבטחה." אמר.
גהמן לא יעץ להפסיק את הטיסות לחלוטין משום שהמעבורת יכולה להיות מופעלת בבטחה ויש צורך בהשלמת תחנת החלל הבינלאומית." אמר.
נאס"א מתכננת לפרסם ביום שני הקרוב תוכנית להשבת המעבורות הנוספות לטיסה. החזרה צפויה רק לאחר שנאס"א תעמוד בכל הדרישות המנדטורית של וועדת החקירה לביצוע שינויים טכניים ותהליכיים.
בהתבטאות חסרת תקדים בחריפותה תקף גהמן את הסנט ובית הנבחרים באחריות עקיפה לאסון בשל הקיצוצים הבלתי אפשריים לדבריו, בתקציב תוכנית המעבורות

לידיעה באתר הדיסקוורי
לידיעה השניה באתר הסי.אן.אן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.