שנה לאסון קולומביה: נאס"א מתאבלת על שלושת אסונותיה ומציגה שרידי הקולומביה

מנהל נאס"א הזכיר לעובדיו ביום חמישי בזמן שסוכנות החלל התייחדה עם זכר חברי הצוות המתים של הקולומביה, צ'לנג'ר ואפולו, כי "ההשלכות של השגיאות שלנו הן קטסטרופיות." * שלוש האסונות אירעו בשנים שונות, בהפרשים של ימים אחדים על לוח השנה * שרידי המעבורת קולומביה הוצגו לקהל

 
 נאס"א מקדישה יום לזכר האסטרונאוטים שנפלו * שון אוקיף מניח זרים על המצבה לזכר הרוגי הצ'לנג'ר בבית הקברות בארלינגטון, וושינגטון. ברקע גם המצבה לזכר הרוגי הקולומביה. צילום: אתר נאס"א

קול ישראל מעדכן:

מדען בכיר לשעבר בנאס"א, דון נלסון: תרבות הבטיחות בסוכנות נשחקה בשל ניהול לקוי ושאננות וגם היום לא מתייחסים בכובד ראש לענייני בטיחות.

עדכון 31/1/04

שרידי המעבורת קולומביה הובאו לאתר זיכרון אותו מתארת נאסא כמקדש מעורב במעבדה. כך נמסר מסוכנות רויטרס. נאסא אפשרה לכתבים להתבונן בשרידים כהכנה ליום השנה הראשון להתרסקות המעבורת.
סוכנות החלל של ארה''ב פתחה לראשונה לכתבים את האתר שבו אספה את שברי המעבורת קולומביה. הכתבים הוזמנו לחזות באלפי החלקים, שסומנו וסודרו לזכר יום השנה לאסון המעבורת שיצויין ביום ראשון.

סוכנות החלל של ארצות הברית הודיעה כי בכל יום חמישי האחרון בחודש ינואר בכל שנה תקיים טקס לציון זיכרם של האסטרונאוטים שנהרגו בשלושה אסונות ובהם התרסקות המעבורת קולמביה. אתמול קיימה סוכנות החלל את טקס הזיכרון בכל האתרים שלה. הטקס התקיים שלושה ימים לפני היום שבו מלאה שנה להתרסקות המעבורת משום שבשבוע הזה היו גם שני האסונות האחרים, הדליקה באפולו אחד בשנת '67 והתרסקות צ'לנג'ר בשנת .'86

מנהל נאס"א הזכיר לעובדיו ביום חמישי בזמן שסוכנות החלל התייחדה עם זכר חברי הצוות המתים של הקולומביה, צ'לנג'ר ואפולו, כי "ההשלכות של השגיאות שלנו הן קטסטרופיות."

המנהל שון או'קיף אמר בנאום ששודר בטלוויזיה, שחקר החלל כרוך בסיכונים, אך אסור ש"שאננות, אדישות וחוסר טיפול בפרטים" יובילו לאסונות בדרך. זה צריך להיות ערך מקודש לכל העובדים בתוכנית החלל, הוא אמר.

יום הזיכרון נופל שלושה ימים לפני יום השנה לאסון הקולומביה. או'קיף אמר, כי יום הזיכרון יחזור מדי שנה ביום חמישי האחרון של ינואר, כמה שיותר קרוב לשלושת ימי השנה של האסונות של תוכנית החלל.

באפולו 1 פרצה דליקה במהלך בדיקת ניסיון של הספירה לאחור ב-27 בינואר 1967. בעקבות הדליקה שלושת האסטרונאוטים מתו בחללית בכן השיגור. הצ'לנג'ר התפוצצה במהלך המראתה ב-28 בינואר 1986. בפיצוץ נהרגו שבעה אנשים. הקולומביה התפרקה במהלך כניסתה לאטמוספירה ב-1 בפברואר 2003, ובהתפרקות נהרגו עוד שבעה אסטרונאוטים.

או'קיף הרגיש מחנק, כשקרא את שמותיהם של השבעה עשר "שאיבדו את חייהם בגלל כישלוננו."

"גריסום, וויט, צ'פי, סקובי, סמית, מק'נייר, רזניק, מק'אוליף, ג'ארביס, אוניזוקה, האזבנד, מק'קול, צ'אוולה, אנדרסון, בראון, קלארק ורמון."

"הם לא נמצאים איתנו כאן היום, כיוון שברגעים הכי קריטיים נכשלנו. לכן חובתנו לזכור אותם לא רק היום, לא רק פעם בשנה, לא רק בימי זיכרון, כי אם בכל יום ויום. בכל יום בו ההשלכות של שגיאותנו הן התרחשות אסונות. כל אחת מהמשפחות הללו תחייה עם ההשלכות האלה עד סוף ימי חייהן."

דקת דומייה הוקדשה בצוהריים במרכז החלל על שם קנדי בפלורידה. הדגלים הורדו לחצי התורן. הדגלים יישארו בחצי התורן במרכזי נאס"א ברחבי ארצות הברית ביום שני, בו תוקדש מצבת זיכרון לצוות הקולומביה בבית העלמין האלומי ארלינגטון ליד מצבת הזיכרון לצוות הצ'לנג'ר.

עובדי נאס"א זוכרים גם את שני האנשים, שמתו בהתרסקות הליקופטר בטקסס במרץ שעבר, בשמן שתרו אחר שרידים מקולומביה, ואת כל חלוצי הטיסה, שנהרגו בנסיונותיהם לפרוץ את הגבולות.

בנאומו בצהריי היום, ששודר למרכזי נאס"א ברחבי ארצות הברית, או'קיף הודיע, כי שלוש פסגות על המאדים, ששני הרוברים של סוכנות החלל ראו, יקראו גריסום, וויט וצ'פי על שם חברי צוות האפולו 1. סוכנות החלל האמריקאית קראה זה מכבר לשני אתרי נחיתת הרוברים על שם צוותי הקולומביה והצ'לנג'ר.

צופים מהצד העירו, כי נראה שמנהיגי הסוכנות עובדים קשה לעקירת הפחד מפעולת תגמול בתגובה להעלאת בעיות אפשריות, התנהגות שככל הנראה יש לה חלק באסון הקולומביה.

"אין ספק שגישה כזאת מגיעה מהבכירים מטה," אומר חוזה גרסיה, מנהל מבצעי מעבורות חלל בגמלאות שהגיע ב-1995 עם תלונותיו לגבי הקיצוצים בביטחון בנאס"א עד לבית הלבן.

גרסיה שומר על קשר עם עמיתיו לשעבר, והשמועה אומרת כי "הדברים משתפרים; נאס"א בדרך הנכונה." הוא דואג שהזמן יגבה את מחירו, כמו שקרה לאחר אסון הצ'לנג'ר, והקיצוצים בתקציב והלחץ לעמוד בלוחות הזמנים יתחילו להיערם ולאיים פעם נוספת על ההתקדמות, שהוא רואה.

"המפתח כאן הוא לשמור על המצב," הוא אמר.

ד"ר ג'ון קלארק, נוירולוג בנאס"א, שאיבד את אשתו לורל באסון הקולומביה, נמנה על אלה שאינם מרוצים מההתקדמות, שנעשתה בשנה האחרונה. הוא אומר שהוא רואה ושומע מספיק כדי לדעת, שההתנגדות נמשכת בנאס"א.

"אלה שלא מוצאים את עצמם בדו"ח ופועלים לשפר את הדברים, הם אלה שצריכים ללכת הביתה," אומר קלארק. "במילים אחרות, הם מקבלים את השינוי על עוד הם עצמם לא צריכים להשתנות."

 שרידים מהמעבורת יוצגו לקהל

כמעט 84 אלף חלקים ושברים ממעבורת החלל "קולומביה" נמצאו מאז שהתפרקה בעת הכניסה לאטמוספירה ב-1 בפברואר 2003. במלאות שנה להתרסקות הוחלט בנאס"א להקים בקייפ קנווראל שבפלורידה, האתר ממנו משוגרות מעבורות החלל, חדר שישמש כמוזיאון זיכרון.

אמצעי התקשורת האמריקאיים מדווחים שרק חלק מהשברים מוצגים בחדר, אך אלה שנבחרו אפשר לזהות בקלות: מסגרת של החלון הקדמי של המעבורת, ארבעה גלגלים, דלת הכניסה, כן הנחיתה ועוד. את השרידים הנוספים, שמקורם בתא האסטרונאוטים שבו הם ישבו בעת ההתרסקות, הוחלט לאחסן בחדר נפרד, סגור לקהל. "קולומביה היתה ספינת חלל נהדרת", אמר מייקל לינבאך, מנהל השיגור של המעבורות. "אנחנו קוראים לחדר הזה בית הקברות ארלינגטון של קולומביה".

ההחלטה להציג למבקרים את השברים של "קולומביה", נוגדת החלטה שהתקבלה לאחר אסון "צ'לנג'ר" – אז הוחלט לאסוף את השברים ולקבור אותם בשני בורות ענק שמהם משוגרים טילים.

שנה לאסון "קולומביה": נאס"א מתאמצת להציג שינוי בתרבות הארגונית

מאת יובל דרור

מבחינת נאס"א, נדמה שהימים שבין 27 בינואר ל-1 בפברואר הם המסוכנים ביותר בשנה: שלוש התאונות הקטלניות שהובילו למותם של 16 אסטרונאוטים אמריקאים והאסטרונאוט הישראלי הראשון, אלוף-משנה אילן רמון, התרחשו בימים האלה. ב-27 בינואר 1967 נהרגו שלושה אסטרונאוטים לאחר ששריפה פרצה לפני השיגור של "אפולו-1"; מעבורת החלל "צ'לנג'ר" התפוצצה שניות אחדות לאחר שיגורה ב-28 בינואר 1986, ושבעה אסטרונאוטים נספו; המעבורת "קולומביה" התפרקה בעת שחזרה לכדור הארץ ב-1 בפברואר 2003, תאונה שהביאה למותם של שבעה אסטרונאוטים נוספים, בהם רמון.

ביום חמישי צוין "יום של זיכרון". בסוכנות ציינו את היום בדקת דומייה ונזכרו במותם הטרגי של 17 האסטרונאוטים, ובמותם של שני אנשי נאס"א שנהרגו בהתרסקות מסוק בעת חיפושים אחר שברים של מעבורת החלל קולומביה. מחר הם יציינו את התרסקותה של המעבורת. שנה לאחר האסון, בסוכנות עדיין מכים על חטא. "שבעת האסטרונאוטים אינם אתנו מכיוון שברגע החשוב ביותר, נכשלנו", אמר מנהל נאס"א, שון או'קיף.

גם הביקורת שהוטחה בנאס"א בדו"ח של האדמירל בדימוס הארולד גיימן, שעמד בראש ועדת החקירה לבדיקת ההתרסקות, ממשיכה להדהד במסדרונות. חלק מבני המשפחה של האסטרונאוטים מתקשים לסלוח. הם טוענים שתרבות ההסתרה ו"החפיף" בתחום בטיחות הטיסה עדיין לא שורשה. ואם בזה לא די, לא ברור אם נאס"א תעמוד ביעד שלה – שיגור מעבורת חלל באוקטובר הקרוב – משום שהיא לא סיימה לתקן את כל הליקויים.

הסיבה הטכנית להתרסקות ברורה: פיסת קצף בידוד שהתנתקה ממיכל הדלק 81 שניות אחרי השיגור פגעה בעוצמה בקצה המוביל של כנף שמאל ופערה חור, שבעת החזרה לאטמוספירה איפשר חדירת גז לוהט לגוף המעבורת. הגז גרם לנפילת הכנף ולהתפרקות המעבורת.

אבל הדו"ח של ועדת גיימן מבהיר היטב כי התרסקות קולומביה לא נגרמה רק מכשל טכני אלא גם, ואולי בעיקר, בשל האופן שבו מנהלת נאס"א את תוכנית החלל. "המנהיגות הלא יעילה של הארגון נכשלה בעמידה בהתחייבותה לעשות כל דבר אפשרי כדי להבטיח את שלום אנשי הצוות", קבעה הוועדה. חברי הוועדה ציינו שורת כשלים בהתנהלות נאס"א, הן באופן הטיפול בתקלה במעבורת אחרי שהתבררה הפגיעה, הן בהתעלמותה במשך השנים מתקלות דומות שעברו בשלום והן ממדיניותה הכללית, שהובילה לכרסום מתמשך בבטיחות הטיסה לטובת עמידה בלוחות זמנים, תוך קיצוץ תקציבי מתמשך.

הוועדה קבעה שתרבות ההתעלמות מבעיות בטיחותיות החלה כבר לפני 20 שנה ושבאופן הדרגתי נדחקו ענייני הבטיחות. לדעת הוועדה, תאונה נוספת עלולה להתרחש בעתיד. "אם לא ייושמו ההמלצות הטכניות, הארגוניות והתרבותיות לא נתקדם בדרך למניעת האפשרות שתאונה נוספת תתרחש", נאמר בדו"ח.

בחודשים האחרונים מנסים בנאס"א לשכנע את הציבור האמריקאי שהם למדו לקח. ביל רדי, סגן מנהל הסוכנות, אמר כי הוא שם לב "לשינויים עצומים" שהתחוללו בסוכנות לאחר התאונה.

בני המשפחה של האסטרונאוטים שנספו ב"קולומביה" אינם ממהרים להתרשם. ג'ונתן קלארק, בעלה של האסטרונאוטית לוראל קלארק, המגדל את ילדם המשותף, בן תשע, אמר לעיתון "יו-אס-אי טודיי" כי הוא יודע שבנאס"א יש עדיין התנגדות לשינויים הנעשים בסוכנות בעקבות האסון. "יש אנשים שאומרים שהם בעד שינוי אבל הם סבורים שהשינוי צריך להיות במחלקה אחרת, לא במחלקה שלהם". גם רונה רמון אמרה בראיונות, שאילו אילן היה שומע על המחדלים, היה בוודאי מביע את אכזבתו.

או'קיף חוזר ומדגיש שהפעם, בניגוד לחוסר יכולתה של נאס"א לאמץ את ההמלצות לאחר אסון צ'לנג'ר, בנאס"א יש שינוי אמיתי. "הדבר היחיד שאנו לא מתכוונים לעשות הוא לקבור את ההמלצות שנכתבו לאחר אסון קולומביה באיזה בור כפי שעשינו ב-1986 לאחר צ'לנג'ר", אמר בנאום ששודר לעובדי נאס"א.

מאז האסון מפקחת על נאס"א קבוצת עבודה מיוחדת. ריצ'ארד קוביי, סגן מנהל הקבוצה, ציין כי נאס"א משתדלת ליישם את ההמלצות הוועדה בזריזות. למרות זאת, תאריך היעד לשיגור "אטלנטיס" לתחנת החלל הבינלאומית נדחה מ-12 בספטמבר ל-10 באוקטובר 2004, ואם נאס"א לא תיישם את השינויים הנדרשים, שיגור המעבורת יידחה שוב.

לדברי קוביי, "נאס"א לא פעלה במהירות לאימוץ חלק מההמלצות ולא נראה לנו שקצב ההתקדמות של נאס"א תומך בתאריך השיגור המיועד". עם זאת הוא שיבח את פעילות נאס"א, המנסה לצמצם את הסכנה לפגיעת קצף בידוד במעבורת בעת השיגור, אך אמר שאת ההמלצות באשר לתרבות הניהולית של נאס"א קשה יותר ליישם.

בסוכנות משתדלים להישאר אופטימיים. התוכנית של הנשיא ג'ורג' בוש לכיבוש החלל הזרימה אנרגיות חדשות בקרב המנהלים הבכירים של נאס"א. אלה מיהרו לאמץ את האתגר לבניית מעבורות חדשות. גם הצלחת הסוכנות להנחית שני רכבי חלל על מאדים (בייחוד אל מול הכישלון האירופי) הפיחה רוח חיים בארגון. בנאס"א מעודדים את העובדים לחתום על הודעות דואר אלקטרוני הנשלחות אל המנהלים, לא להסתתר ולא לחשוש מדיווח על תקלות. הם מקווים שהשינוי התרבותי יאפשר לסוכנות להתאושש מטראומת ההתרסקות.

לידיעה המקורית בסי.אן.אן
ידען אסון הקולומביה
 
 

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן