הכנסייה מתקרבת לעמדתם של תומכי האבולוציה

במאמר שפורסם בעיתון הרשמי של הוותיקאן הובעה תמיכה בהחלטה שקיבל באחרונה שופט בארה”ב לפיה אין ללמד את תורת התכנון התבוני כחלופה מדעית לתורת האבולוציה

העיתון הרשמי של הוותיקאן, “אוסרווטורה רומאנו”, פירסם השבוע מאמר התומך בהחלטה שקיבל באחרונה שופט בפנסילווניה, שלפיה אין ללמד את תורת התכנון התבוני כחלופה מדעית לתורת האבולוציה . הפרופ' פיורנצו פאקיני, מרצה לביולוגיה אבולוציונית באוניברסיטת בולוניה, כתב בגיליון העיתון השבוע כי לימוד התכנון התבוני הוא העמדת פנים של עיסוק במדע כשלמעשה מדובר “בסטייה ברורה מהנושא”.

המאמר אמנם לא הוצג כעמדה הרשמית של הכנסייה, אך בכל הנוגע לוותיקאן, הערות אלה ראויות לציון לאור ההשפעה שלהן בסוגיה רגישה זו, שהיא מוקד לחילוקי דעות נרחבים מאז תחילת כהונתו של האפיפיור בנדיקטוס ה-16.

חסידי תורת האבולוציה שיבחו את המאמר. “הוא מדגיש את העובדה שאין סתירה בין התפישה הקתולית לתורת האבולוציה”, אמר ד”ר פרנסיסקו איילה, מרצה לביולוגיה באוניברסיטת קליפורניה, ולשעבר כומר דומיניקני.

עם זאת, לא מעטים יצאו נגד הפרסום. רוברט קרותר, דובר “המרכז למדע ותרבות” במכון דיסקברי בסיאטל התומך בתכנון תבוני, ביטל את חשיבותם של המאמר ושל שאר ההצהרות שהשמיעו באחרונה מנהיגים קתולים בזכות תורת האבולוציה.

לצדו של קרותר התייצב כריסטוף שנבורן, קרדינל אוסטרי המקורב לאפיפיור, שהביע ביולי ספקות כלפי העמדה שקתוליות ואבולוציה אינן בהכרח עומדות בסתירה אחת לשנייה – מה שנחשב כעמדה הרשמית של הכנסייה במשך שנים. במאמר מערכת שהתפרסם ב”ניו יורק טיימס”, המעיט שנבורן מחשיבותו של מכתב שכתב ב-1996 האפיפיור יוחנן פאולוס ה-2 שבו כינה את האבולוציה “יותר מסתם היפותזה”.

שנבורן כתב: “ייתכן שתורת האבולוציה במובן של מוצא משותף של בני האדם היא דבר נכון, אך תורת האבולוציה במובן הניאו-דארוויניסטי, שלפיה האבולוציה היא תהליך נעדר הכוונה ותכנון, של השתנות וברירה טבעית – תיאוריה זו שגויה”. באוקטובר ביקש הקרדינל להבהיר שאין הוא מתכוון להטיל ספק במדעיות של תורת האבולוציה, אלא במה שהוא כינה “אבולוציוניזם” – הניסיון להשתמש בתורת האבולוציה כדי להפריך את מעורבותו של אלוהים בבריאה.

עוד אמר שנבורן, “איני רואה כל קושי לשלב בין האמונה בבורא לבין תורת האבולוציה, אך זאת בתנאי שנשמרים גבולותיה של התיאוריה המדעית. כל עוד המדע אינו מתיימר לענות על שאלות רוחניות, זה בסדר”.

עד כה לא הוצגו ראיות מדעיות שסותרות את ההסבר שמספקת האבולוציה למגוון החיים על פני האדמה, אבל חסידי התכנון התבוני טוענים שהחיים הם כה מורכבים עד שאין ספק שהם פרי תכנון של מקור אינטליגנטי, ובמלים אחרות – אלוהים. מאז בחירתו לכס הקדוש באפריל האחרון, נראה שבנדיקטוס קרוב יותר לתיאוריה זו, לאחר שהתבטא בנושא לפחות פעמיים.

עם תחילת כהונתו, הוא אמר שבני אדם “אינם תוצר מקרי וחסר משמעות של האבולוציה”. בנוסף, בנובמבר האחרון הוא כינה את בריאת העולם “פרויקט תבוני”. חסידי התכנון התבוני קיבלו בברכה את מלותיו אלה.

ואולם, מדענים רבים המזוהים עם הכנסייה הקתולית מותחים ביקורת על תורת התכנון התבוני. בהם נמנה ג'ורג' קוין, כומר ישועי שמנהל את מצפה הכוכבים של הוותיקאן. “תכנון תבוני אינו מדע, אף שהוא מתיימר להיות כזה”, אמר קוין בנובמבר. “יש ללמד אותו כחלק מלימודי הדת או ההיסטוריה של התרבות, ולא כמדע”.

במאמר שכתב פאקיני הוא ציין שלדעתו, המדענים אינם יכולים לבטל את האפשרות שקיים “תכנון תבוני” אלוהי של הבריאה ושל ההיסטוריה האנושית. אך, לדבריו, התפישה הקתולית אינה פוסלת את אפשרות קיומו של תכנון שהתגלם בתהליך אבולוציוני. לורנס קראוס, פרופ' לפיסיקה ואסטרונומיה באוניברסיטת “קייס וסטרן ריזרב”, אמר שהמאמר של פאקיני חשוב כי הוא מבהיר שאין צורך לוותר על אמונה דתית כדי לקבל את תורת האבולוציה. “המדע אינו מעלה דרישה כזו”.

שני האפיפיורים ביחס לאבולוציה

האפיפיור הקודם, יוחנן פאולוס ה-2, יצר הנחה רווחת כי עמדת הכנסייה כי היא שתורת האבולוציה והאמונה הקתולית אינן סותרות זו את זו לאחר שכינה את התיאוריה כ”יותר מסתם היפותזה”.

מהצהרותיו של האפיפיור הנוכחי בנדיקטוס ה-16, עולה כי בניגוד למדענים המזוהים עם הכנסייה הוא מתקרב דווקא יותר ל”תכנון התבוני” הגורס כי מקור אינטילגנטי (אלוהים) עומד מאחורי החיים.