סיקור מקיף

שימוש בסרטוני אנימציה משפר את המוטיבציה ללמוד מדע

מחקר חדש באוניברסיטת חיפה מצא שמורים למדע וטכנולוגיה שהשתמשו בסרטוני אנימציה במהלך השיעור הגבירו את המוטיבציה של תלמידיהם ללמוד והביאו לשיפור במיומנות החשיבה שלהם.

מלחמת הכוכבים - מתקפת המשובצים - הגרסה המצוירת
מלחמת הכוכבים - מתקפת המשובצים - הגרסה המצוירת

מחקר חדש באוניברסיטת חיפה מצא שמורים למדע וטכנולוגיה שהשתמשו בסרטוני אנימציה במהלך השיעור הגבירו את המוטיבציה של תלמידיהם ללמוד והביאו לשיפור במיומנות החשיבה שלהם.

במחקר שערך ד”ר יגאל רוזן, נבדקו 418 תלמידים מחמישה בתי ספר יסודיים ושלוש חטיבות ביניים. תלמידי קבוצת המחקר למדו במסגרת שיעורי מדע וטכנולוגיה בסביבת לימודים מתוקשבת שכללה לפחות שלושה סרטוני אנימציה בשבוע ותלמידי קבוצת הביקורת למדו אצל אותו המורה בשיטת הלימודים “הרגילה”. סביבת הלימודים המתוקשבת כללה הצגת סרטוני אנימציה של חברת brainpop, שהוקרנו בפני כל הכיתה או על מחשב אישי של כל ילד, על פי התשתית בבית הספר, כאשר אחרי כל סרטון הוקרן חידון מקוון על ידי המורה על נושא הסרטון. בנוסף, יכלו התלמידים לצפות בסרטונים נוספים מהאתר של brainpop בבית ואף לשלוח שאלות בדואר אלקטרוני למומחים בתחום.

מטרת המחקר הייתה לבדוק האם שילוב הסרטונים בשיעור משפרים את יכולת החשיבה מסדר גבוה, ומגבירים את המוטיבציה ללמוד. “העברת ידע ומיומנויות למצבים חדשים היא אחת הרמות הגבוהות ביותר של חשיבה. מדובר בהעברת הידע שנלמד למצב חדש ולא מוכר לדוגמא, התלמידים למדו על מסה, משקל וחוקי ניוטון ואז התבקשו להשתמש בידע הזה למשימה חדשה לגמרי: לתכנן מגרש כדורסל על פני הירח”, הסביר ד”ר רוזן את המושג “חשיבה מסדר גבוה”.

מהממצאים עולה כי התלמידים שלמדו בעזרת סרטוני האנימציה שיפרו בצורה משמעותית את יכולת החשיבה מסדר גבוה. תלמידי היסודי שיפרו ציון של 44.3 לציון של 63.6 (חשוב לציין כי לא מדובר במבחן רגיל, אלא במבחן ייחודי לבדיקת חשיבה מסדר גבוה) לעומת זאת, תלמידי קבוצת הביקורת לא שיפרו כמעט את יכולתם להעברת ידע למצבים חדשים – מציון של 43.6 לציון של 45. תלמידי חטיבות הביניים מקרב קבוצת המחקר העלו את הציון של 48.5 לציון של 72.5 לעומת תלמידי קבוצת הביקורת שעלו מציון של 50.6 לציון של 51.6.

שינוי משמעותי נמדד גם במידת המוטיבציה ללמוד מדע וטכנולוגיה. תלמידי קבוצת הניסוי עלו מציון ממוצע של 3.2 (במדד של 1-5: 1-מוטיבציה נמוכה; 5-מוטיבציה גבוהה) לציון ממוצע של 4.4. תלמידי קבוצת הביקורת הראו ירידה מציון ממוצע של 3.2 לציון ממוצע של 3.0.

התלמידים אף ביקשו לצייר את שיעור המדע והטכנולוגיה בכיתתם. בעוד שבתחילת המחקר מרבית התלמידים ציירו את הכיתה כשהמורה במרכז, לאחר ההתנסות המתוקשבת ציירו רוב תלמידי קבוצת הניסוי את התלמיד במרכז האינטראקציה הכיתתית. לדבריו של ד”ר רוזן, גם המורים עצמם ציינו כי הם לעולם לא ראו את התלמידים מרוכזים כל כך.

“השימוש בסביבת לימודים שכוללת סרטוני אנימציה לא רק משפרת את מיומנות החשיבה ולא רק מגבירה את המוטיבציה אלא גורם לשינוי תפישתי כולל בדבר מהות הלמידה”, סיכם ד”ר רוזן.

8 תגובות

  1. אהבתי את היה היה! לנצח תחיה!איפה העמותה להחזרתה?! 🙂
    (גם נילס הולגרסון די חינוכי , בטח יותר משעת חינוך 😉 )

  2. אכן יש בעיה במחקר הזה, לפי דברי"גילוי נאות". זה כמו שחברת סיגריות תראה במחקר שאין סכנה מעישון.

  3. היות ובמוקד המחקר מצוי מוצר מסחרי brainpop , גילוי נאות מחייב כי החוקר יציין במפורש את שיעורי המימון (הישיר או העקיף) להן זכו הוא, המוסד בו הוא פועל או אחרים בעלי זיקה, מחברת brainpop

  4. חווה את הכתובה על בשרי. בד”כ ספר טוב עושה מסדר את הכל בראש אבל במקרה של מקצועות חסרי ספר איכותי youtube מציל אותי 🙂 שוב ושוב ושוב…. וגם מחסן את החומר שכבר אני יודע.
    אבל לצערי ככל שנושאים יותר מעמיקים קשה יותר למצא סרטונים על זה. צריך איזו אוניברסיטה שתקח את עצמה בידיים ותעשה את זה מסודר (כי עכשיו זה די מאכזב)
    אחד המעניינים (פרופ’ צ’חאנובר מרצה על הנושא שזיקה אותו בנובל):
    http://www.youtube.com/watch?v=amR_3WNBWNs

    God (or nature? or w/e) bless youtube

  5. זה עוד שלב בדרך להפיכת הלימודים האקדמים ובכלל, ללימודים און-ליין.
    בסך הכל העברת מידע ע"י תמונות נעות (וידאו) היא יותר טובה מאשר ספר או הרצאה ווקלית.
    אם הוידאו הזה יהיה גם תלת מימדי זה יאפשר אפילו עוד יותר הבנה.

  6. מי שרואה WallE יכול לשפר את הציונים והידע שלו בנושא שימור תנע ב10-20נקודות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.