חוקרים גרמו לתאי גזע במוח להתחלק וליצור תאים חדשים

אלה שמתאבדים ואלה שנולדים

מרבית הרקמות בגוף מסוגלות להתאושש לאחר טראומה, מחלה או פציעה ולשקם את עצמן. התאים המתים מוחלפים על ידי תאים שכנים שמתחלקים באופן מואץ. דרך נוספת לשיקום הרקמה מתבצעת על ידי תאי האב של הרקמה, המסוגלים להתמיין לכל סוגי התאים המאכלסים אותה. תאים אלה, המצויים במרבית הרקמות, נקראים תאי גזע. מתאי הגזע נוצרים מדי יום ביומו תאים צעירים במקום התאים הזקנים שמתו. במצבי חירום, כאשר תאים ברקמה מתים באופן מואץ, תאי הגזע נכנסים לפעילות, מתחלקים במהירות ומהם נוצרים התאים החסרים.

משלל רקמות הגוף ואיבריו, המוח הוא בעל כושר ההתחדשות הנמוך ביותר, ומרבית הפגיעות בו – פציעה, מחלה או אירוע מוחי – אינן ניתנות לתיקון. במשך שנים חשבו מדענים כי עם תום ההתפתחות העוברית נקבע תפקידם ומספרם הסופי של תאי המוח, ואלה אינם ניתנים לשינוי במשך כל החיים. תאי מוח שמתו, כך סברו החוקרים, אינם מוחלפים בתאים חדשים.

אלא ששורה הולכת ומתארכת של מחקרים מעידה שהמוח יותר דינמי ממה שנטו לחשוב עד כה. המחקר שגילה שבאזורים מסוימים במוחם של יצורים מפותחים נולדים תאי מוח חדשים בכל יום הוכתר כאחת מעשר התגליות הגדולות של השנה החולפת. הוא הצטרף אל גילוי ישן יחסית שהצביע על קיומם של תאי גזע במוח.

מגילוי תאי הגזע העצביים למדו החוקרים כי במוח טמונה יכולת התחדשות. אלא שרוב האזורים במוח אינם ניחנים ביכולת לייצר תאים חדשים. דוגמה לאזור כזה הוא קליפת המוח, האזור שבו מתרחשים תפקודי המוח הגבוהים כמו למידה וזיכרון.

"ידענו מעבודות קודמות כי מוות של תאי עצב יכול לשנות את גורלם של תאי הגזע העצביים, אך ממצאים אלה התגלו רק באותם האזורים במוח שבהם ישנו תהליך התחדשות", כותבים החוקרים. מעבודות אלה התברר כי מותם של תאים מעורר התחלקות מואצת ויצירה של תאים חדשים מתאי הגזע. עובדות אלו הניעו את עורכי המחקר לברר אם אכן ניתן לעורר צעדים כאלה גם בקליפת המוח.

החוקרים, שפירסמו את תוצאות עבודתם בחודש שעבר בכתב העת "Nature", הראו כי הרס מכוון של תאים בקליפת המוח של עכברים השרה יצירת תאי עצב חדשים, שהחליפו את התאים החסרים ויצרו קשרים עם תאי העצב שבסביבה. לימוד המנגנונים המובילים ליצירת תאי המוח החדשים בבני אדם יפתח פתח לשיקום הזיכרון במחלת אלצהיימר ולשיקום עמוד שדרה פגוע.

קליפת המוח בעכברים ממוקמת בסמוך לאזור שיש בו תאי גזע עצביים (אצל בני אדם הוא מרוחק ממנו כחמישה סנטימטרים). החוקרים בחרו קבוצת תאים בקליפת המוח של העכברים והזריקו לה חומר כימי שגורם למותם בכך שהוא מפעיל בהם תוכנית "התאבדות". תהליך זה של התאבדות תאים (אפופטוזיס) מתרחש באופן שגרתי בגוף. הוא קורה בדרך כלל כשתא מיותר ואינו מביא תועלת, או כאשר מתרחשים בו שינויים שעלולים לגרום למחלות.

שבועיים אחרי ההזרקה התברר שבאותם אזורים שבהם נגרם מוות לתאים, נוצרו תאי מוח חדשים. האם התאים האלה אמנם החליפו את התאים המתים? כדי לבדוק זאת עקבו החוקרים אחר שלבי התפתחותם של תאי העצב החדשים. הם הזריקו לעכברים חומר כימי המתקשר למולקולות ד-נ-א חדשות שנוצרות ומזהה בדרך זו את התאים שנמצאים במצב חלוקה. התברר כי בקליפת המוח, שבאופן נורמלי לא מתרחשות בה חלוקות תאים, הופיעו תאי עצב בדרגות שונות של התפתחות. אלה היו התאים החדשים שהתפתחו מתאי הגזע. התברר כי התאים החדשים הופיעו רק באזור קליפת המוח שנהרס, והתמקמו במקום התאים החסרים. התאים הללו, כך משערים, גויסו מרחוק על ידי אותות שנוצרו כתוצאה ממות התאים. הם התמקמו בקליפת המוח והשתלבו בפעילות העצבית.

החוקרים הראו כי השלוחות העצביות שהתאים הללו פיתחו מגיעות לאותם אזורים שאליהם הגיעו השלוחות של התאים שמתו. "יש בידינו עדויות כי בהשריית תהליך ההתאבדות בתאי המוח, הפעלנו מחדש גנים שהשתתפו בהתפתחות המוח כאשר העכברים היו עוברים", אמר ג'פרי מקליס, מאנשי צוות המחקר לכתב העת "Science". "כדי לדעת להשתמש בתגובה כזאת עלינו ללמוד מהם האותות המולקולריים המעוררים את נדידת התאים, התמיינותם, התיישבותם במקום הנכון ויצירת הקשרים עם שאר חלקי המוח. הבנת המנגנונים האלה תפתח פתח לתיקון נזקים במוח".
{הופיע בעיתון הארץ, 13/7/2000} – אתר הידען היה עד 2002 חלק מפורטל IOL מקבוצת הארץ