קול הבס של המפץ הגדול

המפץ הגדול נשמע יותר כמו המהום עמוק, לפי ניתוח חדש של הקרינה, שנשארה מהפיצוץ העצום.
הפיסיקאי ג'ון קריימר מאוניברסיטת וושינגטון בסיאטל יצר קבצי אודיו (קישור – בתחתית הידיעה) של האירוע, שיכולים להתנגן על מחשב אישי. “הצליל הוא די דומה לצלילו של מטוס סילון, שטס מאה רגל מעל ביתך באמצע הלילה”, הוא אומר. גלי קול עצומים התפשטו דרך החומר הלוהט והרושף, שמילא את היקום זמן קצר לאחר המפץ הגדול. אלה לחצו ומתחו את החומר. בעשותם כך הם חיממו את האזורים הדחוסים וקיררו את האזורים הרפויים. למרות שהיקום התפשט והתקרר מאז, גלי הקול הטביעו את חותמם על הקרינה, שנשארה מהמפץ הגדול, שמכונה בשם קרינת הרקע הקוסמית , בצורת הפרשי טמפרטורות.

ילד בן אחת עשרה, שרצה לדעת כיצד נשמע המפץ הגדול עבור פרויקט לבית הספר, המריץ את קריימר לשחזר את הרעש, שנשמע לאחרונה לפני 13.7 מיליארד שנה. כדי להפיק את הצליל, קריימר נעזר במידע ממחקר וילקינסון על אי אחידות קרינת המיקרו של נאס”א. המחקר התחיל ב-2001, והוא מודד הפרשי טמפרטורות זעירים בין חלקים שונים של השמיים. מהשינויים הללו הוא היה יכול לחשב את תדירויות גלי הקול המתפשטים ביקום הצעיר ב-760,000 שנותיו הראשונות, כשגודלו היה כשמונה עשר מיליון שנות אור. באותו זמן תדירות גלי הקול הייתה נמוכה מכדי להישמע. כדי להתגבר על כך, היה על קריימר להגביר את התדירויות פי 100,000 מיליארדי מיליארד פעמים. אף על פי כן, רעשניות הצליל וגובהו משקפים את ההתרחשויות ביקום הקדום. במהלך ההקלטה בת המאה שניות התדירויות יורדות, כיוון שגלי הקול מתחו עם התפשטות היקום.”הוא (הצליל) הופך לבס”, אומר קריימר.
לשמיעת קובץ הקול