חללית המטען האירופית עזבה את תחנת החלל וביום שלישי תישרף באטמוספירה

לאחר עיכוב של שלושה ימים, החללית אדוארדו אמאלדי של סוכנות החלל האירופית, חללית האספקה השלישית בסדרת ה-ATV עזבה את רכיב זווזדה בתחנת החלל בלילה שבין יום שישי לשבת 

"ה-ATV-3 בעת הגיעה לתחנת החלל הבינלאומית, ב-28 במארס 2012. צילום: NASA TV
"ה-ATV-3 בעת הגיעה לתחנת החלל הבינלאומית, ב-28 במארס 2012. צילום: NASA TV

לאחר עיכוב של שלושה ימים, החללית אדוארדו אמאלדי של סוכנות החלל האירופית, חללית האספקה השלישית בסדרת ה-ATV עזבה את רכיב זווזדה בתחנת החלל בלילה שבין יום שישי לשבת.


נסיון קודם, ביום חמישי בוטל בשל בעית תקשורת בין רכיב התקשורת של זווזדה לבין החללית. בקרי הטיסה הרוסים פתרו את הבעיה, אך אז היה צורך בעיכוב נוסף בשל חשש מפגיעת שני רסיסי פסולת חלל שהתקרבו לתחנת החלל, כאשר מנועי ה-ATV משמשים במקרה כזה כאמצעי לתמרון התחנה כולה, ואולם מאוחר יותר הוסר החשש מהשברים שעברו במרחק רב ולא היוו איום.

מהנדסי הטיסה של הצוות ה-33 יורי מלנצ'נקו ואקי הושידה, שסגרו ביחד את הפתחים ל-ATV-3 ביום שני, ניטרו את העזיבה האוטומטית מחדר הבקרה של הזווזדה. בינתיים, מפקדת הצוות, סוני ויליאמס צילמה את החללית העוזבת כדי לתעד את תנאי תשלובת העגינה.

ATV-3 שהיה מלא בפסולת ובפריטים שאינם נדרשים עוד הוסע למרחק בטוח מהתחנה לאחר העגינה. כאשר תגיע החללית למרחק של כ-7,000 קילומטרים מתחנת החלל הבינלאומית,
יציתו מפעילי חללית המטען, אנשי סוכנות החלל האירופית את מנועיה פעמיים ביום שלישי, 2 באוקטובר, וישלחו אותה לאטמוספירה כדי שתישרף באופן מתוכנן.

בדרך לכדור הארץ, יתעד מכשיר הקלטה שהושידה התקין בתוך הרכב את הנתונים ההנדסיים כדי להעשיר את יעילות תכנון הדורות הבאים של החללית ולמזער את הנזק לאדם ולרכוש על הקרקע גם במקרה של חזרה בלתי מבוקרת לאטמוספירה של חלליות מטען עתידיות.

אדוארדו אמאלדי מכונה כך על שמו של פיסיקאי איטלקי בן המאה ה-20 שנחשב לאחד האחראים לתוכנית טיסות החלל האירופית. החללית העבירה 7.2 טונות של מזון, דלק ואספקה לתחנה מאז עגינתה ב-28 במארס.

חללית המטען האירופית הרביעית, שתקרא על שמו של אלברט איינשטיין מתוכננת לשיגור באפריל 2013. חלליות ה-ATV, שגודלן כגודל אוטובוס קומותיים לונדוני טיפוסי הן חלליות המטען הגדולות והכבדות ביורת המשרתות כיום את האספקה והציוד לתחנה.

לידיעה ביוניברס טודיי

 

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

2 תגובות

  1. כי אין בה (ובתוכנה) צורך, וציוד לנחיתה רכה עולה הרבה כסף (שלא נמצא כרגע בשפע באירופה)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן