סטודנטים באוניברסיטת בן-גוריון פיתחו עזרים לעיוורים ולחרשים

מכ"ם אופטי לעוורים, המאופיין ביתרונות בולטים לעומת העזרים הקיימים היום, יזהה מכשולים על ידי סריקת תמונת עומק המתקבלת באמצעות עיבוד שתי תמונות, ומצולמות משתי זוויות שונות, בדומה למערכת הראייה של האדם. Siren Aid ייתן ללקויי שמיעה חיווי ויזואלי לגבי קולות הנשמעים בסביבת הרכב.

Siren Aid - חיוויים חזותיים לנהגים חרשים
Siren Aid - חיוויים חזותיים לנהגים חרשים

סטודנטים במחלקה להנדסת חשמל ומחשבים באוניברסיטת בן-גוריון פיתחו מתווה של מכ"ם אופטי לעיוורים, שיזהה מכשולים על ידי סריקת תמונת עומק המתקבלת באמצעות עיבוד שתי תמונות, ומצולמות משתי זוויות שונות, בדומה למערכת הראייה של האדם.

בשונה מעזרים אחרים, מערכת זאת תאפשר חופש תנועה מכסימלי לעיוור, תיתן מענה למכשולי גובה ותהיה פשוטה להפעלה. המערכת תתבסס על מכשיר הנחייה דיגיטלי המבוסס על מחשב, שתי מצלמות ווידאו ומקור אור סורק. המכשיר יזהה מכשולים הנקרים בדרכו של המשתמש ויתריע בפניו עליהם, זאת באמצעות סט של התראות קוליות.המערכת, שפותחה על ידי הסטודנטים אלעד קופרברג ועינב טסה, בהנחייתו של פרופ' שלומי ארנון, תוצג מחר, יום שני, ה-24.5.2010, במסגרת כנס הפרויקטים השנתי של המחלקה להנדסת חשמל ומחשבים באוניברסיטת בן-גוריון.

מספר העיוורים בעולם עומד כיום על כ- 40-45 מיליון, ובישראל בלבד חיים כ- 26,000 עיוורים. להקלת חייהם של העיוורים הומצאו מאות עזרים וביניהם עזרי נחייה, שהמוכרים הם מקל החישה וכלב הנחייה. עזרים אלו נועדו להנחות את העיוור בחיי היומיום, תוך הימנעות ממכשולים הפזורים בדרך.

פרופ' ארנון: "לעזרים הקיימים מספר חסרונות בולטים: ראשית, כלב הנחייה יכול לשאת בתפקידו בממוצע רק כ-7 שנים, זאת בעוד שאילוף הכלב הינו תהליך ארוך ויקר. בנוסף לכך, קיים מחסור גדול בכלבי נחייה (בישראל רק כ- 200 עיוורים נעזרים בכלבי נחייה). שנית, על אף מחירו הזול של מקל החישה, הוא אינו נותן פיתרון לבעיית מכשולי הגובה. כמו כן, השימוש בו דורש מיומנות גבוהה למדיי. כמובן, ששני עזרים אלו מגבילים את השימוש ביד אחת של העיוור".

עזר נהיגה לחרשים

פיתוח נוסף שיוצג בכנס, אף הוא בהנחייתו של פרופ' ארנון ופרי עבודתם של הסטודנטים הסטודנטים אילת גבע אורן קירליס , הוא מכשיר הSIREN AID- שהוא עזר נהיגה המיועד לנהגים חרשים. הרעיון נולד מהצורך לתת ללקויי שמיעה חיווי ויזואלי לגבי קולות הנשמעים בסביבת הרכב. המכשיר בנוי משני מיקרופונים המוצמדים לשמשות, מערכת עיבוד מרכזית, וכן מערכת תצוגה המותקנת על פאנל הרכב. SIREN AID מסוגל לזהות אותות קוליים כגון צופרי מכוניות וסירנות של אמבולנס ומשטרה – כולל חיווי בזמן אמת של עוצמה, כיוון (ימין/שמאל) וסוג הקול הנשמע (סירנה/צופר), על פני מסך תצוגה. כמובן שעזר זה יכול לשמש את כלל האוכלוסייה .

ראש המחלקה להנדסת חשמל ומחשבים באוניברסיטה, פרופ' דן שדות, מסר כי בכנס מוצגים כ– 90 פרויקטים, שבוצעו על ידי 155 סטודנטים. לדבריו, הפרויקטים עוסקים במגוון רחב של נושאים, החל באלה הקשורים בבניה של חומרה וכלה בפרויקטי מחקר תיאורטיים. הפרויקטים עוסקים בשטחים השונים בהם מתקיימים הוראה ומחקר במחלקה: מערכות הספק, מכשור ומעגלים, מיקרו-אלקטרוניקה, בקרה, תקשורת, עבוד אותות, מחשבים, אלקטרומגנטיות, ואלקטרו-אופטיקה. "חלק מהפרויקטים מבוצעים תוך שיתוף פעולה עם מספר חברות בתעשייה. שיתוף פעולה זה נותן לסטודנטים הזדמנות להתנסות בעבודה הנדסית עדכנית".

ניתן לעיין בתקצירי כל הפרויקטים המצויים באתר הבית של המחלקה: www.ee.bgu.ac.il

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן