בין דמיון למציאות

כיצד תחום הפסיכולוגיה בא לידי ביטוי בתעשיית הטלוויזיה והקולנוע ואיך כל זה קשור לתקופת הבחירות לכנסת ישראל בה אנו מצויים בימים אלו ממש?

השפעת סרט על הצופים. איור: shutterstock
השפעת סרט על הצופים. איור: shutterstock

 

מהי ההשפעה הישירה והעקיפה שיש לתעשיית הקולנוע והטלוויזיה על האופן בו אנו תופסים את המציאות? כיצד סדרות הטלוויזיה השונות וסרטי הקולנוע השונים משפיעים על האופן בו אנו מגבשים את הדעות, החלומות והרצונות הכי עמוקים שלנו? כיצד תחום הפסיכולוגיה בא לידי ביטוי בתעשיית הטלוויזיה והקולנוע ואיך כל זה קשור לתקופת הבחירות לכנסת ישראל בה אנו מצויים בימים אלו ממש? על כך ועוד בשורות הבאות.

נפש האדם- חומר הגלם הכי נפוץ בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה

מאז ומעולם, נפש האדם היוותה מקור השראה ליצירות אומנותיות בתעשיית הספרות, הקולנוע והטלוויזיה. לאורך כל שנות ההיסטוריה האנושית, אמנים, יוצרים ואנשי מדיה ניסו להתחקות אחר נפש האדם, וזאת מתוך הניסיון לבחון את מסתרי המוח האנושי ומתוך ניסיון להבין מהו המנגנון העדין והרגיש המפעיל את נפש האדם.

גם היום, אלפי שנים לאחר המצאת הכתב, מאות שנים לאחר המצאת הכתב ועשרות שנים לאחר המצאת טכנולוגיות השידור המילולי (רדיו) והויזואלי (טלוויזיה וקולנוע), אינספור יוצרים, אמנים ואנשי מדיה ממשיכים לבחון את נפש האדם וכל זאת תוך כדי בניית דמויות וכתיבת תסריטים כאלו ואחרים העוסקים בסוגיות מהותיות בחייו של הגיבור והאנשים הסובבים אותו בסרט או בסדרה אותה הם יוצרים.

כיום, חלק גדול מהיוצרים בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה, נעזרים בשירותיהם המקצועיים של אנשי מקצוע המגיעים מענף הפסיכולוגיה, וכל זאת על מנת לאפיין בצורה המדויקת ביותר את התהליכים הנפשיים של גיבורם. בחלק מהמקרים, היוצרים עצמם נרשמים למסלול לימודי פסיכולוגיה, וזאת על מנת להכיר מקרוב את הנושאים המהותיים ביותר המשפיעים על נפש האדם, וכל זאת לצורך כתיבה ויצירת תכנים בעלי ערך מוסף לקהל הצופים.

המסע המרתק אותו מקיימים היוצרים בדרך ליצירת התכנים השונים המיועדים לצרכי בידור והנאה, משלב בתוכו הליך יצירה עמוק החושף בפני הצופה את המחשבות העמוקות ביותר עימן מתמודד הגיבור, וכל זאת באמצעות הצגת סיטואציות שונות במסגרת עלילת הסרט או סדרת הטלוויזיה אותה יוצר. בסופו של הליך, מטרת המסע לנפש הגיבור, מיועד לצרכי יצירת הזדהות מצד קהל הצופים עם דמות הגיבור והשיקולים השונים המלווים את אופן התנהגותו ופעולותיו, וכפועל יוצא מכך, הדבר מייצר השפעה ישירה או עקיפה על האופן בו כל אחד ואחת מהצופים מגבש את דעותיו וחלומותיו.

אפיון דמות הגיבור הינו הליך המיושם במגוון נרחב של תחומי תקשורת, החל מבניית דמויות מרכזיות או משניות בסרט קולנוע כזה או אחר או דמויות המככבות בסדרת טלוויזיה, דרך יצירת ערך נוסף למוצר או שירות מסחרי המיועד לצרכי שיווק ופרסום ועד ליצרית "דמות פוליטית" אותה מנסים לשווק לנו אנשי פרסום ואנשי תדמית.

לסיכום, חלק גדול מיוצרי הקולנוע, הטלוויזיה ותעשיית הפרסום, עושים שימוש בטכניקות פסיכולוגיות המיועדות לצרכי יצירת הזדהות עם המוצרים והשירותים אותם הם מנסים לשווק לנו, בין אם מדובר בדמות הגיבור בסרט או בסדרת הטלוויזיה ובין אם מדובר בדמות שהיא למעשה מוצר, שירות או אפילו פוליטיקאי המנסה להשפיע על הדרך בה אנו חושבים, וזאת על מנת שתיווצר הזדהות בינינו לבין מה שמה שמנסים למכור לנו.

*כתבה זו היא תוכן שיווקי מטעם המפרסמים ועל אחריותם.

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook
דילוג לתוכן