“ביגל” תנחת על מאדים

נשלמות ההכנות למבצע החלל הגדול של האירופים, בשנה הבאה. מטרתו: לברר את הרכב החומרים האורגניים, על פני השטח של “כוכב הלכת האדום” * הביגל החדשה תנסה לחפש חיים על מאדים

החללית ביגל 2
מאת: ד”ר נח ברוש

סוכנות החלל האירופית ,ESA פתחה בהכנות לקראת שיגורה למאדים של נחחת-מחקר בריטית בשם “ביגל-.”2 היא תגיע אל “הכוכב האדום” על גבי חללית מיוחדת.

“ביגל “2 נקראת על-שם ספינת המחקר שבה שט צ'רלס דרווין, אבי תורת האבולוציה, סביב העולם לפני כמעט מאתיים שנה. החללית שתנחית את “ביגל” תיקרא “מארס אקספרס”. היא אמורה לצאת לדרך ב-,2003 על גבי טיל רוסי.

הבריטית בנו את “ביגל-“2 כנחתת קלה. משקלה רק כ-30 ק”ג. מאפיין אחר של המבצע: הולכת הפרוייקט נעשיית בידי האוניברסיטה הפתוחה של בריטניה. בצורה המסורתית, מבצעים דומים נעשים בידי סוכנויות חלל גדולות (כמו נאס”א והסוכנות הרוסית), או לפחות בידי אוניברסיטאות גדולות ומבוססות.

החידוש הזה, של הפעלת פרוייקט כה מורכב בידי מוסד צעיר וקטן, מעלה תקווה שעוד מוסדות אקדמיים, בכלל זה קטנים, מסוגלים לפתח מבצעי חלל מסובכים, יותר מבעבר.

“מארס אקספרס” תנצל את הקירבה הרבה בין כדור הארץ למאדים, בגלל תכונות המסלולים של שני הגופים הללו בחלל, כדי לצמצם את זמן הטיסה הנדרש, ולהגדיל עקב כך את מספר המכשירים שהחללית תהיה מסוגלת לשאת.

מבצע המחקר הזה אמור להימשך עד שנת .2007 החללית הראשית תמשיך להקיף את מאדים במשך כארבע שנים, לחקור את פניו מרחוק וגם את מסלול תנועתו של כוכב הלכת המסקרן, בעוד “ביגל” 2 תפעל על פניו ותשדר לכדור הארץ את הנתונים שתאסוף, דרך מחשב החללית המקיפה את מאדים.

המטרה הראשית בהנחתת “ביגל” היא לחפש סימני חיים על מאדים. הדבר ייעשה על-ידי בידוד של אותות מים וחומרים אורגניים שונים שמצויים הן באטמוספירה והן בפני השטח של מאדים. בנוסף לכך, מצלמות ומכשירים אחרים, יבדקו את ההרכב הכימי של הסלעים, אלו שבהם תיתקלהנחתת במהלך תנועתה.

בין מכלול המכשירים, תביא “ביגל “2 למאדים גם מיקרוסקופ כדי שיצלם פרטים זעירים שיתגלו על גבי הסלעים. חידוש אחר שיופעל ב”ביגל :”2 שיטה מהפכנית לאיסוף דוגמאות קרקע. לנחתת תהיה זרוע רובוטית, המסוגלת להביא את המצלמות והמיקרוסקופ שבה, עד לקירבה רבה לפני הסלעים. היא גם תפרוש כלי איסוף מיוחד, דמוי גליל ובעל מנגנון הנעה עצמאי, המסוגל “לזחול” על פני הקרקע, או להתחפר בתוכה.

הכלי הזה מכונה “חפרפרת” ויהיה מחובר כל הזמן לנחתת, יקבל דרך חיבור זה את החשמל הנדרש לפעילותו, אותות הפיקוד. גם קליטת הנתונים ש ייאספו יעברו את ערוץ התקשורת והחיבור הזה.

בהתאם לתוכנית, תאסוף החפרפרת דגימות סלעים ותביא אותן לנחתת, לביצוע האנליזות הכימיות והביולוגיות. כדי שאלו יצליחו ולא ישובשו עקב פעילות חיידקים שמקורם בכדור הארץ, עוברת עתה “ביגל “2 סידרה של חיטויים, שאמורה להקטין את כמות החיידקים שתהיה עליה עד לפחות מ-300 לכל 1 מטר מרובע של שטח פני החללית. ובסך-הכל: פחות מ-300 אלף נבגים.

ערכים אלה נקבעו בהסכם בינלאומי מיוחד העוסק בשמירה של אתרים שמחוץ לכדור הארץ מפני זיהום ביולוגי. “ביגל – “2 עד שתמריא לדרכה בשנה הבאה – תהיה איפוא בזמן הקרוב בין החפצים היותר נקיים המצויים על כדור הארץ.

הביגל החדשה תטוס למאדים לחפש חיים
11.12.2002

כמעט מאתיים שנה לאחר שצ'ארלס דארווין הרים מפרש בספינת הוד מלכותו הביגל למסע שגרם למהפכה בדרך שבה אנשים מסתכלים על כדור הארץ. ביגל 2 תמריא כדי לחפש חיים במקום אחר ביקום.
אם נוכל למצוא עדות כלשהי לחיים – באיזו צורה שלא תהיה – בחלל, זה יהיה נפלא. זה יוכיח סוף סוף שאנחנו לא לבד.” אמר המדען הראשי של ביגל-2, קולין פילינגר.”
רנדל קיינס, נכד נכדו של דארווין ובמקרה גם קרוב משפחתו של הכלכלן מייקל קיינס היה נרגש. “דארווין היה בודאי נרגש מאוד אילו שמע על ביגל 2”, אמר קיינס בפתיחת תעורכה במוזיאון הימי הלאומי הבריטי על מסעות ביגל. “השאלה הבסיסית שנשאלה בשני מסעות הביגלים היא כיצד החלו החיים. דארווין גרם למהפכה בדתות עם תאורית האבולוציה אודות הברירה הטבעית. אם נמצא חיים בכוכב לכת אחר, חשוב מה זה יעשה”, אמר.
החללית בעלת צורת הצלחת, כולה בפיתוח בריטי, תמריא מנמל החלל בבייקונור ביוני 2003 ותצנח למאדים שבעה חודשים מאוחר יותר.
האנושות היתה מוקסמת ממאדים במשך 5,000 שנים – ובמקרה זה גם כוכב ה לכת שהכי קל להגיע אליו.” אמר פילינגר. הצוות המדעי פיתח מצנח מיוחד שיאט את נפילת החללית השוקלת כ-30 קילוגרם ממהירות של 130 קמ”ש למהירות שבה תוכל לשרוד – בערך 60 קמ”ש.

כאשר תנחת החללית תיפתח מתוכה מעבדה בגודל של מטריה, ומתוכה יפרצו זרוע מכנית עם מחפשרים, ספקטרומטרים ומצלמות וכן מערך תאים סולאריים כדי לספק להם חשמל. כשליש ממשקל החללית מוקדש למדע טהור וברובו- ספקטורמטר שישמש למדידת המסה וההרכב הכימי של פני השטח. “אנחנו מחשבים את הפעילות לפי אורך חיים תפעולי של 180 יום, אם יהיה לנו מזל, לפני שקולטי השמש יכוסו באבק, אמר פילינגר. לדבריו, הטמפרטורה יורדת מדי לילה למינוס שבעים מעלות צלזיוס. “אנחנו נחפש מים ומינרלים שיוכלו לספק לנו עדויות אם היו על כוכב הלכת מים זורמים וחומרים אורגניים. אם נוכל להראות שהחיים התפתחו שם, הדבר יענה על השאלה הגדולה ביותר העומדת בפני האנושות”. אמר.
קיינס אומר כי למרות 172 השנים המפרידות בין שני הביגלים, סבי-סבו היה מכיר ומעריך את היוזמה. הניווט גם היה חשוב לדארווין בביגל המקומית והוא גם חיוני לביגל 2, הוסיף. “דארווין גם שאל שאלות גדולות אודות החיים, כפי שעושה כעת ביגל 2.”