מעבדת יבמ בחיפה שותפה ליישום מציאות משופרת (augmented reality)

חוקרים במעבדת יבמ בחיפה מפתחים אפליקציית "מציאות משופרת" לטלפונים חכמים שתאפשר ללקוחות בבסופרמרקט לקבל מידע מקיף, ביקורות והשוואת מחירים בזמן אמת

מערכת מציאות משופרת של יבמ, שפותחה במעבדות יבמ בחיפה. צילום יח"צ
מערכת מציאות משופרת של יבמ, שפותחה במעבדות יבמ בחיפה. צילום יח"צ

חוקרים במעבדת המחקר של יבמ בחיפה מפתחים אפליקציה ראשונה מסוגה של "מציאות מרובדת משופרת", augmented reality, שתאפשר למשתמשי טלפונים חכמים לסרוק את מדפי החנות בעזרת מצלמת הטלפון שלהם ולקבל מידע בהתאמה אישית אודות המוצרים, המלצות של לקוחות אחרים, קופונים למבצעי מכירות ועוד.

עם הכניסה לחנות, הלקוח יוריד את האפליקציה אל הטלפון החכם או הטאבלט שלו, ירשם ויגדיר פרופיל של המשתנים בהם הוא מעוניין החל מרשימת הרכיבים של המוצר והתייחסות לגורמי אלרגיה ועד לשאלה האם האריזה ידידותית לסביבה ומתכלה בתהליך ביולוגי.
כאשר הצרכן יפנה את המצלמה של הטלפון הנייד או מכשיר הטאבלט אל מדף הסופרמרקט, תזהה האפליקציה את המוצר ותציג מידע מקיף המוקרן על גבי תמונת המוצר. הנתונים המשולבים עשויים לכלול ניתוח השוואת מחירים, ביקורת לקוחות, רשימת מרכיבים, דירוג ידידותיות לסביבה, או כל מידע אחר שיכול להנחות את הלקוח. לקוחות שיבחרו בכך, יוכלו לשלב גם מידע מרשתות חברתיות: אם מי מרשימת החברים שלו התייחס למוצר – תדע המערכת להציג את התייחסותו.
כך, למשל, קונה בחנות הבוחן רכישה של חבילת דגני בוקר יוכל להגדיר מראש במערכת כי הוא מעוניין במותגים דלי סוכר, הארוזים באריזה מתכלה, במסגרת מבצעי הנחות – וזוכים לדירוג גבוה של לקוחות אחרים. כאשר יפנה הקונה הזה את המצלמה המשולבת במכשיר הנייד שלו לעבר קופסאות דגני הבוקר המוצגות על מדף הסופרמרקט, תציג האפליקציה תמונת-על של מכלול הנתונים האלה, על גבי תמונת המוצר אליו מתייחסים הנתונים. האפליקציה שבפיתוח ע"י חוקרי יבמ תוכל גם לדרג כל אחד ממספר פריטים המוצגים בתמונה אחת, על בסיס העדפות הלקוח – ולשלב נתוני מבצעי מכירות רלוונטיים.
עודד כהן, מנהל מעבדת המחקר של יבמ בחיפה ציין בעת חשיפת האפליקציה כי "אנחנו נכנסים כיום לעידן המסחר החכם, שבו הצרכנים מחפשים אחר קמעונאים בהם יוכלו לבטוח. אספקת מידע מותאם אישית ותמיכה בתהליך החלטות הקניה, עשויה להעשיר את חוויית הקניה ולהדק את הקשר בין הצרכן ובין הקמעונאי. ככל שהתחרות הולכת ומחריפה – יש לחדש מודלים עסקיים ולפתח דרכים לתקשורת אישית בין לקוחותיה של יבמ בעולם הקמעונאות – ובין קהל הצרכנים שלהם".
האפליקציה המפותחת, כאמור, במעבדת המחקר של יבמ בחיפה מתמודדת עם הפער הקיים כיום בין השירות האישי ממנו נהנים קונים באינטרנט ובין חוויית הקניות בחנות, בכל הנוגע לקבלת מידע מקיף באופן מיידי, בהקשת מקש בודדת. היקף המידע הזמין לקונה בחנויות נמוך משמעותית מזה העומד בהישג ידו של הקונה ברשת – למרות שגם בעידן האינט רנט, מהוות קניות בחנויות 92% מנפח המסחר הקמעונאי. המשך…
סימה נדלר, מובילת תחום המסחר הקמעונאי בחטיבת המחקר של יבמ קובעת כי "בעידן המדיה החברתית, ציפיות הלקוחות הולכות וגדלות: הם מעוניינים לקבל מידע, הצעות וייעוץ בזמן אמת לגבי הפריטים אותם הם שוקלים לרכוש. סגירת הפער בין חוויית קניות מקוונות ובין חוויית קניות בחנות תאפשר לקמעונאים לענות לצרכים הייחודיים לכל לקוח, ולשכנע את הלקוח הזה לשוב לחנות גם בקניות הבאות".
לקוחות שיורידו את האפליקציה החדשה לטלפון הנייד שלהם יירשמו, יזוהו באמצעות מספר הטלפון או כרטיס החבר במועדון הלקוחות, ויגדירו את הפרופיל שלהם. תהליך ההגדרה החד-פעמי הזה יאפשר למשתמש לקבל מידע בהתאמה אישית, תוך התייחסות לדיאטה המועדפת עליו, לשיקולים סביבתיים או דתיים: מוצרים מופחתי מלח, ללא סוכר, מגידול מקומי, כשרות, וכן הלאה. כל אלה, מוצלבים ומשולבים גם בנתוני מחיר.
כיצד זה יעבוד ?
עם הכניסה לחנות, יפעיל הלקוח את האפליקציה, ויפנה את מצלמת הטלפון או הטבלט אל המדף. המערכת תזהה את המוצרים על פי צורתם, צבעם ומשתנים אחרים המעובדים באמצעות טכנולוגיות טיפול בתמונה. לאחר שקלול קריטריונים המוזנים על ידי המשתמש, יעבד יישום מרכזי המבוסס על כלי המסחר החכם של יבמ את מכלול הנתונים – ויציג ללקוח המלצות והצעות. אלה, משולבות בתמונה אחת, על גבי תמונת המוצר אליו הן מתייחסות, בטכנולוגיה של "מציאות מרובדת משופרת", augmented reality.

זמינות האפליקציה החדשה של יבמ תאפשר למשווקים קמעונאיים לתקשר טוב יותר עם לקוחותיהם גם שעה שהם נמצאים בחנות עצמה, ולבחון נתונים שלא נאספו עד עתה. כך,יהיה אפשר להבטיח מיצוי מירבי של ההזדמנויות להציע מוצרים משלימים ומוצרים המתאימים לאופי הלקוח העובר בין מדפי הסופרמרקט, למשל: קונה הרוכש דגני בוקר יקבל הצעת מבצע לחלב, וכן הלאה.

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.