סיקור מקיף

האסטרונאוטים גילו דליפת נוזל קירור בתחנת החלל

הדליפה היתה באותו מקום בו התגלתה דליפה קודמת ב-2007 ורק בשנת 2012 תוקנה בהליכת חלל. בנאס”א בודקים קשר בין שני המקרים

תחנת החלל הבינלאומית. צילום: נאס"א
תחנת החלל הבינלאומית. צילום: נאס”א

אסטרונאוטים בתחנת החלל הבינלאומית הבחינו בפתיתים לבנים קטנות מרחפות בתוך רכיב P6 של תחנת החלל הבינלאומית שלשום (יום חמישי, 9 במאי). וקבעו כי נוזל קירור מבוסס אמוניה דלף ממערכת הקירור. אף כי נוזל הקירור חיוני לפעולה הסדירה של תחנת החלל הבינלאומית, בנאס”א, אומרים בשלב זה כי הצוות לא נתון בסכנה.

“זה מצב רציני”, אמר מפקד התחנה הנוכחי כריס הדפילד “אבל בבדיקה של אנשי הצוות ומומחים מהקרקע נראה שהנושא התייצב. “

האמוניה משמשת לקירור רכיבי האלקטרוניקה בקולטי השמש המספקים חשמל למערכות התחנה. נאס”א אמרה כי אנשי הצוות השתמשו במצלמות כף יד ואנשי בקרת המשימה השתמשו במצלמות טלוויזיה חיצוניות כדי לקבל תמונות נוספות בניסיון לאתר במדויק את מיקום הדליפה. הנתונים המשולבים מבפנים ומבחוץ ודיווחי אנשי הצוות הובילו לכך כי האמוניה דלפה מחלק זה של מערכת הקירור.

לכל רכיב בתחנה יש לולאת קירור עצמאית משלו המחוברת למערך הסולארי. באותו איזור התגלתה בשנת 2007 דליפה קטנה והחשד הוא שהיא נגרמה בשל פגיעת מיקרו מטאוריט. בנובמבר 2012 יצאו שני אסטרונאוטים להליכת חלל כדי לתקן את הבעיה. הם חיווטו מחדש כמה קווי קירור והתקינו רדיאטור נוסף ונראה שהבעיה תוקנה. בנאס”א עדיין לא יודעים לומר אם זרימת אמוניה המוגברת שהתגלתה השבוע היא מאותה הדליפה, אשר בעת הליכת החלל לא הייתה גלויה לעין.

הניתוח מוקדם על ידי מומחי מערכות בקרת החום מצביע על כך הדליפה עלולה לגרום לכיבוי של לולאת קירור אחת בתוך ימים אחדים. הם מפתחים כעת תוכניות מפורטות לניתוב הלולאה לערוצי כוח אחרים כדי לשמר את פעולתה. בין היתר תגיע לאיזור הזרוע הרובוטית של התחנה מצויידת במצלמה כדי לאתר טוב יותר את מיקום הדליפה.

שלושה מאנשי צוות, כריס הדפילד, טום מרשבורן ורומן רומננקו הרוסי אמורים לעזוב את התחנה ביום שני 13 במאי ולשוב בחללית הסויוז שלהם לכדור הארץ. הדפילד ביקש לבדוק האם דליפה זו עלולה להשפיע על יציאתם מתחנת העגינה. נכון לכתיבת שורות אלה טרם נמסרה לו תשובה, אך קרוב לוודאי שלא תהיה להם מניעה לצאת מהתחנה.

תגובה אחת

  1. א. כבר תיקנו.
    ב. הם מדברים על כך שהתיקון מאפשר המשך הפעילות המדעית-מחקרית. אבל זה שקר – אין פעילות כזו, והדיבורים על מחקר היו ע”מ לשכנע את הקונגרס להקציב כספים.
    ג. התחנה היא ניסוי הנדסי חשוב מאוד, וצריך להבין את מהותו האמיתית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.