אסטרואידים עלולים לרעוד ולהשיל את הקרקע בגלל כבידת מאדים

“מאדים נמצא בסמיכות לחגורת האסטרואידים והוא זוכה ליותר הזדמנויות לרענן אסטרואידים מאשר כדור הארץ” אומר ריצ’ארד בינזל, פרופ’ למדעים פלנטריים ב-MIT בהשתתף במחקרים נפרדים על השפעת כדור הארץ ומאדים על האסטרואידים החולפים לידם.

תמונת אמן של מאדים, ואסטרואידים חולפים לידו. צילום: נאס"א
תמונת אמן של מאדים, ואסטרואידים חולפים לידו. צילום: נאס”א

אסטרואידים נקראים לעיתים גם ערמות חצץ רופפות, דבר שמוביל לתופעות מעניינות אם הם מתקרבים לכוכב לכת. צוות של מדענים גילה ב-2010 כי כאשר אסטרואידים מתקרבים לכדור הארץ, הכבידה של כוכב הלכת שלנו מעיפה גרגרי אבק ו’מרעננת’ את פני השטח של האסטרואיד. כעת גילו מדענים כי גם מאדים גורם לתופעה דומה.

מכיוון שחגורת האסטרואידים נמצאת בין מאדים לצדק, משמעות הדבר היא שיותר אסטרואידים יעברו שינוי בהשפעת מאדים מאשר כדור הארץ.

“מאדים נמצא בסמיכות לחגורת האסטרואידים והוא זוכה ליותר הזדמנויות לרענן אסטרואידים מאשר כדור הארץ” אומר ריצ’ארד בינזל, פרופ’ למדעים פלנטריים ב-MIT שהשתתף בשני המחקרים.

“דמיינו לעצמכם את מאדים ואת האסטרואיד עוברים בצומת בו בזמן” אמר בינזל. “מדובר בהחטאה זה מזה, קרוב לשדה הכבידה של מאדים, כך שהאסטרואיד ירעד. תדירות המפגשים הללו וצורת הרעידות הם גורמים אקראיים.”

תפיסת אמן של האסטרואיד 234 ברברה, הודות לשיטה מיוחדת של צילום בטלסקופ הגדול מאוד של מנהלת הטלסקופ האירופי הדרומי (ESO) הצליחו המדענים לראשונה למדוד את גודלו של האסטרואיד הקטן הנמצא בתוך חגורת האסטרואידים. התצפיות שלהם גם הביאו אותם לשער כי לברברה יש צורה שקועה, תכונה שנוצרה כתוצאה מפגיעת אסטרואיד אחר. צילום: ESO/L. Calçada

המחקר הראשוני ב-2010 הראה כי מרבית האסטרואידים אדומים יותר ממטאוריטים. על אסטרואיד, פני השטח חשופים לקרינה הקוסמית והופכים אדומים במהלך הזמן. ואולם כאשר אסטרואיד מתקרב לכדור הארץ, שדה הכבידה מעיף את החלקיקים שעל פני השטח וחושפים קרקע טריה מלמטה. מטאוריטים הנשברים מהאסטרואיד לא יהיו כה אדומים.

הפעם חיפשו חברי הצוות של בינזל עוד אפשרויות לרענון אסטרואידים כגון התנגשויות בין אסטרואידים או השפעה של אנרגית השמש, אך הגיעו למסקנה כי כוכבי לכת הם הסיבה היעיקרית לשינוי בפני השטח.