פארק היורה נוסח ארגנטינה * הדינוזאור הטורף הגדול ביותר

חוקרי מאובנים בארגנטינה הודיעו שלשום כי חשפו עדות לקיומו של “פארק יורה” בלבו של מחוז פטגוניה. במקום נמצאו מאובני דינוזאורים, ולדברי החוקרים, זוהי ככל הנראה, “התגלית המשמעותית ביותר מאז ומעולם”.

הממצאים נתגלו בצ'ובוט – על רמה צחיחה המצויה כ-1,500 ק”מ דרומית לבואנוס איירס. מדובר במאובנים של כמה זנים בלתי ידועים של דינוזאורים מתקופת היורה, לפני כ-160-150 מיליון שנים. המומחים מעריכים שהם חשפו עד עתה רק כ-%2 ממרבץ המאובנים, המתפרש על פני כמה מאות קילומטרים רבועיים בדרום ארגנטינה.

“זהו פארק יורה לשמו”, אומר ח'ררדו קלדרה, ממוזיאון אחידיו פרוליו שבטרלוי, ראש המשלחת. “התגלית היא בעלת חשיבות עצומה, קודם כל בגלל היקפה, ושנית בגלל גילה”.

קלדרה מסביר כי מאובנים מתקופת היורה התיכונה הם נדירים ביותר. “עד כה נמצאו רק בסין ובמדגסקאר (…) ולכן ידוע לנו כה מעט על האבולוציה של הדינוזאורים בעלי הכנף מסוג פטרוזאור, ועל יונקים אחרים מתקופה חשובה זו”.

המפלס הגבוה של הים בתקופת היורה הטרופית, לפני כ-144-213 מיליון שנה, מלמד שהדינוזאורים באותה עת יכלו להישרד רק על שטח אדמה מצומצם יחסית, מבלי שיישטפו אל מימי האוקיאנוסים, מוסיף קלדרה.

המינים החדשים שנמצאו – שהמומחים צריכים עדיין למיין ולכנות בשם – כוללים שני דינוזאורים צמחוניים מסוג זאורופודוס באורך של כעשרה מטרים; ותירופודוס טורף, גדול יותר. הצוות גם מצא מאובן של יונק בלתי ידוע שגודלו כגודלה של חולדה, אף שאינו מכרסם. אחד ממאובני הזאורופודוס נמצא בשלמותו, מקרה נדיר ביותר.

ארגנטינה ידועה כאתר שבו מצויים שרידי דינוזאורים. השם “פארק היורה”, הושאל מסרטו הנודע של סטיוון ספילברג, המתאר פארק שבו חיים דינוזאורים ששובטו מרקמות מאובנים.

לפני שבוע גילו חוקרי מאובנים במחוז נוסף בדרום-מערב ארגנטינה – נאוקן – שרידי בעל חיים צמחוני בלתי ידוע, שגילו כ-95 מיליון שנה. האזור זכה לכינוי “עמק הדינוזאורים” בשל כמות שרידי המאובנים שנמצאו בו.

בשנות השבעים והשמונים נמצאו בצ'ובוט שרידי שני דינוזאורים, ואולם החיפושים באזור נפסקו וחודשו רק לפני כשישה חודשים. זאת, לאחר שאחד האיכרים במקום גילה עצמות שביצבצו מסלע. צוות המוזיאון מטרלוי מתכוון להרחיב את החפירות במקום בראשית חודש מארס הקרוב.
{הופיע בעיתון הארץ, 16/2/2001} אתר הידען היה עד 2002 חלק מפורטל IOL מקבוצת הארץ

תגלית: הדינוזאור הטורף הגדול ביותר

13/5/2001
חוקרים בפטגוניה גילו עצמות השייכות, ככל הנראה, לדינוזאור הטורף הגדול ביותר שהתגלה עד כה. בחפירות התגלו עצמות של חמישה דינוזאורים נוספים השייכים למין זה, שלא היה מוכר עד כה.

החוקרים אומרים שגילוי שרידי הדינוזאורים בסמיכות זה לזה, קורא תיגר על ההנחה שהדינוזאורים הטורפים הגדולים נהגו להתבודד, ומעלה את האפשרות שהם חיו וצדו בחבורות.

הדינוזאורים שהתגלו חיו לפני כ-100 מיליון שנים. היו להם זנב ורגלים קדמיות קצרות, גולגולת ארוכה וצרה ומלתעות בצורת מספריים.

החוקרים לא מצאו שלד שלם, אבל בהסתמך על העצמות שהשתמרו הם מעריכים שמשקל דינוזאור ממין זה היה כ-9 טונות ואורכו הגיע לכמעט 14 מטרים. לשם השוואה, אורכו של הדינוזאור הטורף שנחשב עד כה לגדול ביותר, ג'יגנטוזאורוס שמו, הגיע לכ-12.5 מטרים ואורכו של הטי-רקס לכ-12 מטרים.

החוקרים סבורים שהדינוזאור החדש, ששמו טרם פורסם, היה קרוב משפחה של הג'יגנטוזאורוס. “הוא נראה אכזר כמוהו וכמו הטי-רקס, אם לא רע יותר”, אמר ד”ר פיליפ קרי, אחד מחברי הצוות הקנדים, בראיון לבי-בי-סי. “לבחור הזה היה חוטם ארוך, גולגולת ארוכה ושינים חדות במידה שלא תיאמן”.

החפירות באתר, למרגלות הרי האנדים, החלו ב-,'95 לאחר שחקלאי מקומי הוביל לשם פלאונתולוג מהמוזיאון העירוני ע”ש כרמן פונס. החוקרים גילו באתר חיות שנלכדו בקרקע הבוצית של אותה עת והשתמרו.

חוקרים מקנדה וארה”ב הצטרפו לעמיתיהם הארגנטינאים ב-.'97 כשנתקלו לראשונה בעצמות המין החדש, הם חשבו שמדובר בעוד ג'יגנטוזאורוס. מאוחר יותר הבינו החוקרים שמדובר במין חדש לגמרי, שהוא קרוב משפחה של הג'יגנטוזאורוס.

החוקרים הודיעו על גילוי המין החדש לפני כשנה, אבל רק אתמול הם חשפו אותו ומסרו על אודותיו פרטים נוספים. הם העריכו שגודלו של הדינוזאור קרוב לגבולות הגודל האפשרי לדינוזאורים – טורף יבשתי גדול יותר היה מתקשה לצוד.
עצמות הדינוזאור שהתגלה בפטגוניה. משקלו היה 9 טונות, ואורכו 14 מטר. “אכזר כמו הטי-רקס, אם לא רע יותר”, אומרים החוקרים.