אנטיביוטיקה בהשראת מנגנוני ההגנה של החרקים

חרק. איור: shutterstock

מאת: דפנה חיים-לנגפורד

במהלך 250 מיליון שנות אבולוציה, פיתחו המקקים מנגנון הגנה פשוט נגד חיידקים. המנגנון המיוחד עוקף הסתגלות, ולכן לא מאפשר פיתוח עמידות של החיידקים כנגדו. חברת Omnix Medical, שהוקמה על ידי ד”ר מושיק כהן קוטנר וד”ר ניב בחנוף בחממת VLX Ventures  בירושלים, מפתחת אנטיביוטיקה חדשה המבוססת על מנגנון הגנה זה.

לחיידקים יכולת הסתגלות מהירה לחומרים אנטיביוטיים ואנטיספטיים שונים, ולאורך השנים יכולת ההסתגלות המהירה הזו מאפשרת להם לפתח עמידות לאנטיביוטיקה הקיימת, על מגוון סוגיה. עמידות החיידקים לאנטיביוטיקה מהווה איום משמעותי על בריאות הציבור, ורשויות הבריאות בעולם שמו להן למטרה לעודד פיתוח סוגים חדשים של אנטיביוטיקה, שיאפשרו לאנושות להתמודד עם שורה של חיידקים עמידים, מסכני חיים.

איך מתמודדים המקקים, הדבורים, העכבישים ושאר חברי המשפחה עם אחד האתגרים הרפואיים הגדולים של המאה העשרים ואחת?

מערכת החיסון היא מערכת סבוכה מאוד, שהותאמה במהלך האבולוציה במגוון דרכים לאיומים שונים, ונוצר פזל מורכב של אלמנטים המשתתפים בהגנה החיסונית אצל בעלי חיים. משפחת החרקים היא הגדולה, העשירה והמגוונת ביותר במשפחות בעלי החיים, וגם הם נדרשים להתגבר באופן אפקטיבי על מחוללי מחלות.  מערכת החיסון המולדת במשפחת החרקים מצליחה להשמיד חיידקים ופולשים שונים באמצעות אינטראקציות תאיות והורמונליות. התגובה ההורמונלית מתווכת בעיקרה על ידי סינתזה מהירה ושחרור של פפטידים (חלבונים קצרים) אנטי-מיקרוביאלים (AMPs) למוקד הדלקת. ה AMPs הם חלק מארסנל התחמושת של החרקים נגד פולשים. עד היום זוהו   AMPsרבים, אך הראשון שזוהה הוא של העש הדרום אמריקאי הגדול Hyalophora cecropia .

ל AMPs מנגנוני פעולה מגוונים, והם מצליחים להשמיד את הפתוגן הפולש – לדוגמה באמצעות שינוי המפל האלקטרוכימי של קרום התא – ובכך לפגוע בהומהוסטזיס של החיידק. ישנם AMPs הגורמים לעיכוב ביצירת חלבונים בתא המטרה, כולל למשל הגברת חדירות קרום על ידי יצירת תעלות בקרום תא החיידק עד להשמדתו ועוד. ל AMPs משקל מולקולרי נמוך יחסית והם… בלתי  יציבים.

חברת אומניקס מדיקל, שהוקמה בשנת 2015, מחקה שורה של פפטידים אנטי-מיקרוביאלים להתמודדות עם חיידקי גרם שליליים, תוך פיתוח טכנולוגי הפותר את בעיית היציבות של פפטידים אלו. החברה הוכיחה בניסויי מעבדה (In-vitro) ובניסויי חיה ראשוניים את יעילות הפפטידים שפיתחה ואת בטיחותם. למידע נוסף על החברה, אפשר לפנות לחממת VLX Ventures ב[email protected]

ואתם, האם ראיתם אי פעם מקק צרוד? או דבורה מתעטשת? כנראה שלא.

1. ניצן, נראה לי שהוא ראה את סרטוני התגובה “למה אנשים צוחקים על אתאיסטים”
    ואחרי זה הוא החליט את מה שהחליט.
    וכלפי “הטוב והמטיב” שכחת להוסיף “קנא ונוקם” .. וזה עונה על שאלת סדום.

בסופו של דבר יש דין ויש דיין.

ועוד… תענה על שאלה הזאת: מי יצר אותך (נגיד.. אמא שלך) ומי יצר אותה? (נגיד.. סבתא) ומי אותה? ותעלה למעלה בהררכיה לאן תגיע? (נגיד לדוגמה. פיצוץ הנקודה סינגולארית)… ומה לפני זה היה? ולמה לפני זה שום דבר לא זז? ובנקודה הסינגולארית פתאום משהו זז? הטבע הוא אקראי או לא?

עוד דבר, אם אתה רואה שולחן. יעלה בדעת שהוא נוצר מעצמו? (נגיד במדבר, אין תוויות וכו’)

ושאלה אחרת, למה המדע לא בוחן בכלים מדעיים אם יש בורא לעולם? אלא רק בוחן את מקורות המנהגים (השטות שנקראת תיאולוגיה… תואר מיותר לדעתי)

ועוד שאלה… ניצן היותך פאנט דתי… (כן. כן. פאנט דתי) איך אתה מצפה שיענו לך בצורה הגיונית הרי הפאנטיות שלך לא מאפשרת לך להבדיל בין שחור ללבן. – לדוגמה אם אגיד על שחור שהוא שחור כי …. (איזשהו תירוץ דתי לכאורה) אתה אוטומטית תשלול אותו… פאנט או לא?!

אחרי שראיתי את רוב הסדרות “נו באמת מדוע אנשים צוחקים על הדתיים” ו “מדוע אנשים צוחקים על הדתיים” וכו’ והשוותי אותם ובדקתי את המקורות שלהם. ויצאו מהצד השני תגובות מאוד יפות “למה אנשים צוחקים על אתאיסטים” ו “למה אנשים צוחקים על אתאיסטים” ו- “מדוע אנשים צוחקים על אתאיסטים?”
    זה היה כל כך מעניין שפשוט מפריח את הטענות של אתאסטים בצורה נפלאה.
    דוגמאות: באחד הסרטונים של האתאסטים מדברים על כך שהטבע אקראי, ובסרטון אחר מדברים על כך שהטבע לא אקראי… (למען הסר ספק- זה אותו אחד) רק בשביל להציג שהדתיים טועים משתמשים ב”הכל” אפילו לשקר… ומי שבודק את הדברים ובוחן וראה זאת

היופי אצל דתיים שיש להם אמת אחת ודבקים בה – ובינתיים לא נמצא פרחה אחת אפילו

2. שורה אחרונה לא רצינית.
    כולנו מומחים למקקים וכולנו יודעים במבט מהיר לאבחן את כל המחלות שיש למקקים ואותו דבר לגבי דבורים.

3. היי אנשים