התקבצות נדירה של כוכבי לכת וכוכב שביט

מהיום ועד אמצע החודש ניתן יהיה לצפות בהתקבצות נדירה של ארבעה כוכבי לכת וכוכב שביט; יו”ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה: אירוע של פעם בכמה מאות שנים; אפשר גם בלי טלסקופ

דורון לנצט ועתי”ם, הארץ

התקבצות מחומשת נדירה של ארבעה כוכבי לכת וכוכב שביט תיראה היום בערב באופק המערבי, מיד לאחר השקיעה. שלושה כוכבי לכת – נוגה, מאדים ושבתאי – ייראו במעגל שקוטרו 2.5 מעלות בלבד. סמוך אליהם ניתן יהיה לצפות בכוכב חמה. אלו שיצטיידו במשקפת שדה וירחיקו למקום חשוך, יוכלו לצפות בין כוכבי הלכת בכוכב שביט בשם אוטסונומיה F C/2002.

הרגע המתאים ביותר לצפייה במחזה הוא מיד אחרי השקיעה, בשעה שמונה. לאחר מכן ישקע כוכב חמה מעבר לאופק. יש למצוא מקום תצפית פתוח לאופק המערב. שמים בהירים ונקיים מעננים יאפשרו מבט מושלם, לרבות על כוכב חמה, שאנשים רואים אותו רק לעתים נדירות. אפשר לבצע את התצפית בכל אחד מן הימים מעתה ועד אמצע מאי.

נוגה, כוכב הלכת הזוהר מכל הארבעה, יראה היטב מעל האופק המערבי מיד לאחר השקיעה. מאדים, העליון מבין השלושה, יראה בגוון אדמדם משמאל לנוגה, ושבתאי בגוון כתום, יהיה השמאלי והנמוך מבין השלושה. מזרחית לשבתאי ניתן לראות את כוכב חמה

לכל כוכב לכת (פלנטה) יש מחזור משלו, וזמני הקפתם את השמש נעים בין חודשיים (כוכב חמה) ל-30 שנים (שבתאי). רק לעתים רחוקות ביותר קיים סיכוי לכך שהכוכבים ייראו למתבונן מכדור הארץ מקובצים יחד. בפעם הבאה יתרחש אירוע מעין זה בשנת 2040. האסטרונומים חוזים שהמראה אז יהיה מוצלח הרבה פחות בשל קרבה יתרה לשמש.

כוכבי הלכת נבדלים מכל הכוכבים האחרים בכך שהם משנים את מקומם היחסי בשמים, מעבר ל”תנועה” היומית של זריחה ושקיעה הנגרמת בשל סיבוב כדור הארץ על צירו, המשותפת לכל גורמי השמים. יו”ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה, יגאל פת-אל, מסר כי התקבצות כזו בין כוכבי הלכת וכוכב שביט בהיר יחסית מתרחשת אחת לכמה מאות שנים.
אל תאמינו לנבואות האסטרולוגים

איור-אמן המתאר את חמישיית כוכבי הלכת
המחזה השמיימי המתקבצת עתה בשמיים (א.פ.)
המרתק, שאחד משיאיו יראה הערב – חמישה
כוכבי הלכת יסתדרו ברקיע במיבנה של משולש, לאחר שקודם לכן התקבצו בקו ישר
– עלול להוליד סידרת תחזיות מיסטיות
ונבואות-שקר

ד”ר נח ברוש

“הספקטקל השמיימי” הנדיר – כשחמישה מכוכבי-הלכת סדורים במערך יחודי; אחד משיאיו הערב, 5 במאי – עלול לייצר גם חזיות אסטרולוגיות משונות, שמפניהן מזהירים המדענים.

האירוע הנדיר – כמותו יחזור ב- 2040 (ועל כך דווח במדור זה) – ימשך עד תחילת יוני. ניתן לראותו גם בעין גלויה (כשאין עננות).

סידור כוכבי הלכת נוצר עקב שילוב בין התנועות העצמיות של חמישה הכוכבים סביב השמש, לבין סיבוב כדור הארץ סביב השמש.

התצורות שישרטטו החמישה – כוכב-חמה, נוגה, מאדים, שבתאי וצדק – יהיו מרשימות. בסוף אפריל הם הסתדרו ברקיע כמעט בקו ישר, מעל לאופק המערבי. כוכב חמה היה הקרוב ביותר לאופק, מעל הים. מעליו נראה נוגה – הגוף הזוהר ביותר בשמיים בתקופה הזאת, אחרי השמש והירח. מאדים היה מעל נוגה, ומעליו – שבתאי.
הארבעה נמצאו ליד קבוצת הכוכבים “שור”. מעל כולם, בקבוצת “תאומים”, נראה צדק.

היום צפוי מראה מרשים יותר: נוגה, מאדים ושבתאי יסתדרו בפינות משולש שווה-צלעות. נוגה ומאדים יחלפו זה ליד זה ב-10 במאי וכמה ימים לאחר-מכן יצטרף אליהם הירח.

הצטופפות כוכבי לכת בהירים במקום מצומצם בשמיים, מהווה מתמיד נקודת-משי כה למיסטיקנים, אסטרולוגים – ורמאים. לפני כאלפיים שנה, באו שלושה צופים בכוכבים ורואי-עתידות לחפש את “מלך היהודים”, ישו, – בעקבות אירוע דומה של התקבצות כוכבי הלכת.

כיום, רמאים אחרים עלולים לנצל תמימות של רבים ולפרסם “תחזיות” לאירועים טובים/רעים הצפויים לנו, תוך ניפנוף בהנחות לא מבוססות.
האסטרולוגים הבריטים, למשל, מנבאים ש”המחזה” מבשר בואם של ימים טובים ושהתורים בסופרמרקטים יתקצרו – הכל בגלל סידור כוכבי הלכת בשמיים.

“ההסבר המדעי” שניתן לתופעה:תנועת כוכבי הלכת משנה את השדות המגנטיים שמקורם בשמש. השינויים משפיעים על השדה המגנטי של כדור הארץ – שמשפיע על הבריות, דרך מערכת העצבים המרכזית.

סוג כזה של הסבר הוא “פסאודו-מדע” (כאילו מדע): משתמש במושגים מדעיים שהוצאו מהקשרם, תוך הפגנת חוסר הבנה מוחלט לתופעות הפיסיקליות והפיזיולוגיות.
כדי להיווכח בחוסר נכונותם של הניבויים השיקריים, מספיק אם נשים לב למה שעומד להתרחש בחודש הקרוב – ולהשתכנע בחוסר האמת שבתחזיות האסטרולוגיות.

מי שלא מאמין, ראוי שיקרא במאגר מידע עצום שעניינו בדיקות מדעיות (סטטיסטיות) להיבטים השונים של האסטרולוגיה . הוא יגלה שלא היה מקרה, שבו התחזיות האסטרולוגיות התגשמו – מעבר למידה צפויה ממילא, עקב מיקריות.
אבל הטבע האנושי איננו ניתן לשינוי, ופתאים יש היום ובכל מקום – כמו לפני אלפי שנים. הטכנולוגיה וההתפתחות המדעית לא הצליחו עדיין לעקור מהשורש את האמונות הטפלות.