סיקור מקיף

עידן חדש בתעופה: מטוס שמגמד את הג’מבו

דון פיליפס, הראלד טריביון , הארץ, חדשות וואלה!

במוסך המטוסים של איירבוס שבטולוז, צרפת, בפני כמה מנהיגי מדינות באירופה וכ-5,000 אורחים, נחשף אתמול מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם – איירבוס A-380. המטוס החדש של איירבוס הוא גדול בהרבה מכל מטוס אחר שנבנה עד היום, מלבד מטוס התובלה הרוסי אנטונוב 224. הוא גם גדול יותר באופן משמעותי מהמטוס הקודם שהחזיק בתואר הזה – בואינג 747.

במקביל להפיכתו של המטוס החדש לשיחת היום באירופה, התקיים אירוע, קצת פחות חגיגי, במפעל בואינג בסיאטל, ארה”ב, כשקבוצה קטנה של עובדים ואורחים בחנה את המקטע הראשון של גוף המטוס המסחרי הראשון שאינו מתכתי. המקטע שייך למטוס בואינג 7E7 “דרימליינר”, מטוס צנוע יותר, שהמסיבה לכבודו תתקיים בתחילת 2007.

זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של התעופה שבה שתי יצרניות המטוסים הגדולות הימרו בסכומים גדולים כל כך, על שני חזונות שונים כל כך.

איירבוס ראתה בחזונה, שהתגשם אתמול, מטוס ענק שאורך הכנפיים שלו 80 מטרים ומשקלו 308 טונות; זנבו מתנשא לגובה שבע קומות והוא מסוגל להכיל 555 נוסעים – 33% יותר מבואינג 747; דו-קומתי ושקט. למטוס יהיה ניתן לדחוס מספר נוסעים גדול עוד יותר, על ידי ביטול או צמצום כמה מהאולמות והבארים שהותקנו בו.

בואינג רואה בחזונה דווקא מטוס קטן – 250-210 מושבים – שיכול לטוס ללא עצירות ביניים בין כמעט כל שני נמלי תעופה בעולם. גוף המטוס יהיה עשוי מחומר שיאפשר התקנתם של חלונות גדולים יותר, לחץ אוויר גבוה יותר בתא הנוסעים שימנע לחץ באוזניים, נשימה קלה יותר ורמה מספקת של לחות באוויר שתמנע את התייבשות הגרון בטיסות ארוכות.

הציפור הגדולה של איירבוס – שמחיר פיתוחה הגיע ל-13 מיליארד דולר – אמורה להמריא בפעם הראשונה אל שמי דרום צרפת בסוף מארס.

אספקת המטוסים אמורה להתחיל באביב 2006, כשאת המטוס הראשון אמורה לקבל חברת התעופה “סינגפור איירליינס” והוא יטוס בקו סינגפור-לונדון. 13 חברות תעופה נוספות הזמינו עד כה סך כולל של 149 מטוסים, לרבות עשרה מטוסי תובלה עבור חברת “פדרל אקספרס” (FedEx) ועשרה נוספים עבור יונייטד פרסל סרוויס (UPS).

מבחינתה של איירבוס, במשך שני עשורים השוק התפתח, וכעת הוא היה מוכן להשקתו של A-380. “אם תבדוק את התחזיות שהתפרסמו לפני 20 שנה”, אומר ריצ’ארד קרסיילט, מנהל השווק של הדגם, “אצלנו לא התרחש שינוי משמעותי”. לדבריו, דווקא בואינג היא זו ששינתה ב-1997 באופן פתאומי את תחזיותיה, והחליטה שלא לבנות מטוס ענק. “לא רק שהתחזית של בואינג השתנתה”, אומר קרסיילט, “אלא גם התוכניות לבניית 7E7 השתנו. הוא עדיין נקרא ‘דרימליינר’ – שם חלש לכל הדעות”.

“הגענו לכוכבים”, אמר קאנצלר גרמניה, גרהארד שרדר, “והצלחנו, מבחינת התעשייה האווירונאוטית, לתפוס כמה מהכוכבים האלה”. שרדר הגדיר את המטוס החדש כ”ניצחון למדע האירופי ולהנדסה האירופית”; נשיא צרפת, ז’אק שיראק, אמר כי “המטוס הוא ציון דרך בהיסטוריה של התעופה”; וראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, הגדיר את A-380 כ”מטוס המסחרי היחידי שפותח מתוך כוונה למזער את הנזק על הסביבה”.

גודל המטוס אינו נקודת המחלוקת היחידה בין איירבוס לבואינג. איירבוס מנבאת כי ב-20 השנים הבאות יימכרו 1,650 מטוסים בגודלו של A-380. בואינג מנבאת מכירת 535 מטוסים, בכללם כמה מסוג 747. ייתכן שבסופו של דבר בואינג תשנה את דעתה ותבנה מטוס שיקרא תיגר על A-380, ואולם כעת החברה מהמרת על עתידה תחת ההנחה שקטן יותר – טוב יותר.

נמלי תעופה בכל רחבי העולם כבר משקיעים מיליוני דולרים בהארכת מסלולי ההמראה, בניית שערים שיתמודדו עם מטוס בגודלו של A-380 ובניית שרוולים כפולים, בשני מפלסים, לכל אחד מסיפוני המטוס.

לעתים קרובות הנוסעים כלל אינם מודעים לאיזה סוג של מטוס הם עולים. זה לא יקרה לנוסעי A-380 ו-7E7. המטוס של איירבוס ייראה גדול יותר מבפנים, בפרט בקומה התחתונה. במטוסים הראשונים יהיו כמה טרקלינים שישמשו כמקומות מפגש בעבור הנוסעים. ספקנים רבים ציינו, כי גם במטוסי 747 הראשונים היו טרקלינים כאלה, שמאוחר יותר נעלמו.

בואינג טוענת כי גם מטוסה החדש לא ייראה כמו כל מטוס אחר. השימוש בפלסטיק מועשר בפחם במקום באלומיניום לבניית גוף המטוס יאפשר כמה חידושים. למשל, החלונות יהיו גדולים ב-30% מאלה שקיימים כיום, התפתחות שהתאפשרה בשל חוזקו של החומר. הנוסעים יחושו פחות לחץ באוזניים בגובה רב וגם גרונם לא יהיה יבש כמקודם. לדברי מייקל בייר, סגן נשיא ומנכ”ל 7E7, ההבדלים באופן שבו הרגישו האנשים בניסויים היה מדהים – כמעט ולא נרשמו כל הבדלים בתחושתם בגובה פני הים ובגובה 6,000 מטרים.

כדי להרגיע את הקונים הפוטנציאלים שחוששים שהחומר החדש יהיה שביר או יתכופף, בואינג ביקשה מהם לנסות לפגוע או לכופף את החומר בעזרת פטיש. לדברי בואינג, הדבר משכנע אותם.

אחד השינויים המעניינים יותר במטוס של בואינג יהיה בתאורה ובצלונים – על החלונות לא יהיו צלונים אלא זכוכית שתשנה את צבעה. הנוסעים יוכלו לחסום את האור החודר מבעד לחלון והדיילות יוכלו לעמעם את החלונות בימים בהירים, כדי למנוע את בוהק השמש.

גם האור שבתא הנוסעים יהיה שונה, אומרים בבואינג, והוא יהפוך לאדום בזמן הארוחות. במחקרים שערכה החברה, נמצא שהדבר עשוי לגרום לאוכל להיראות טעים יותר. ואולם לדברי בייר, הדיילים צריכים להיזהר – חלק מהגוונים עשויים לגרום לאוכל להיראות איום ונורא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.