השביט החדש מקנוט עשוי להיראות לעין בלתי מזוינת

מי שמוכן להתעורר מוקדם וללכת לאיזור חשוך יוכל לראות את השביט החדש, שעשוי להתבהר עד סוף החודש

מאת ננסי אטקינסון ; תרגום אבי בליזובסקי

השביט מקנוט R1. מתוך ויקיפדיה

שביט חדש בעל שם מוכר – מקנוט, החל לקשט את שמי הבוקר בחצי הכדור הצפוני, והוא עשוי לספק לצופים הזדמנות לראות בעיניהם שביט עם זנב ניכר. תמונות ראשונות של השביט McNaught C/2009 R1 הראו כי הזנב חוצה ישר את השמים. תמונה שצולמה בידי האסטרונום החובב ג’ון צומאק מאוהיו, מראה את השביט כשהוא חולף ליד הגלקסיה NGC 891  מעט לפני זריחת השמש ב-8 ביוני.

“השתמשתי בטלסקופ 5.5 אינטש ובמצלמה דיגיטלית Canon Rebel Xsi כדי לצלם את התמונה בחשיפה של 15 דקות.” אמר צ’ומאק. “הוא גם נראה היטב במשקפת”

זהו השביט האחרון עד כה שהתגלה בידי האסטרונום האוסטרלי רוברט מקנוט, שראה אותו ב-9 בספטמבר 2009. אחד מהשביטים הבהירים בעשור האחרון נשא אף הוא את שמו של מקנוט לצד שמו הסדרתי C/2006 P1.

שביט מקנוט החדש נמצא נמוך בשמים עבור הצופים בחצי הכדור הצפוני לפנות בוקר. כתה הוא חוצה את קבוצת פרסאוס.  מה-11 עד ה13 ביוני ניתן יהיה לראותו היטב משום שאנו בתקופת מולד הירח.

השביט McNaught C/2009 R1 צולם בידי האסטרונום החובב ג'ון צומאק מאוהיו, מראה את השביט כשהוא חולף ליד הגלקסיה NGC 891  מעט לפני זריחת השמש ב-8 ביוני.
השביט McNaught C/2009 R1 צולם בידי האסטרונום החובב ג'ון צומאק מאוהיו, מראה את השביט כשהוא חולף ליד הגלקסיה NGC 891 מעט לפני זריחת השמש ב-8 ביוני.

מקנוט יהיה נראה לעין באמצע יוני לצופים הנמצאים במקומות חשוכים. הוא צפוי להתבהר בשבועות הקרובים, כאשר יגיע למרחק של 1.13 יחידות אסטרונומיות (כ-170 מיליון קילומטר) מכדור הארץ ב-15 וב-16 ביוני. נכון לעכשיו הוא נמצא בגבול הראות (בהירות 6) ויכול להפוך לבהיר כמו הכוכבים של העגלה הגדולה עוד לפני סוף החודש.

מכיוון שזהו ביקורו הראשון של השביט במערכת השמש הפנימית, לא ברור לאיזו בהירות הוא עשוי להגיע, ואולם כדאי לנצל את ההזדמנות ולצאת לצפות.

האטמוספרה של השביט, או הגז הנפט מגלעין השביט היא עצומה – היא גדולה יותר מכוכב הלכת צדק, זה מה שנותן לשביט פוטנציאל להיראות לעין הבלתי מזוינת.

לתמונה ולרשיון שלה באתר ויקיפדיה