סיקור מקיף

נאס”א דוחה הביקורת עליה: קולומביה היתה במצב מצוין

נאס”א פירסמה תיקון: לא נמצאו שרידי גופות כל האסטרונאוטים; הוקם צוות חקירה בראשות אדמירל

 
  
ישראלים מניחים את דגל ישראל ליד מרכז החלל קנדי בפלורידה, שם היתה אמורה לנחות שלשום המעבורת קולומביה
יומיים לאחר התרסקות מעבורת החלל קולומביה, טוענים מומחים שונים כי תחזוקה לקויה של צי המעבורות של נאס”א, ושל קולומביה במיוחד, יכולה להצביע על הסיבה לתקלה. ריצ'ארד בלומברג, שהיה בעבר אחד מבכירי נאס”א, צוטט אתמול (ראשון) ב”וואשינגטון פוסט” כאומר שקיצוצי התקציב מנעו תחזוקה הולמת של המעבורת. מבקרים אחדים השמיעו טענות על שקולומביה נשארה בשימוש למרות גילה המתקדם, יותר מ-20 שנה, ולמרות מצב תחזוקתה הבעייתי.
ראשי נאס”א דחו טענות אלה ואמרו כי המעבורת היתה במצב מצוין וכי עברה שיפוץ מקיף ב-1999.
5 מומחי בטיחות שצפו בעיות במעבורות החלל – פוטרו מנאס”א

“ניו יורק טיימס” מפרסם כי החמישה היו חלק מצוות שייעץ לסוכנות החלל; נאס”א דוחה את הביקורת: הפיטורים לא קשורים להתרעות, קולומביה היתה במצב מצוין
אתמול (ראשון) צוטט ב”וואשינגטון פוסט” ריצ'ארד בלומברג, שהיה בעבר אחד מבכירי נאס”א, כאומר שקיצוצי התקציב מנעו תחזוקה הולמת של המעבורת. מבקרים אחדים השמיעו טענות על כך שקולומביה נשארה בשימוש למרות גילה המתקדם, יותר מ-20 שנה, ולמרות מצב תחזוקתה הבעייתי. ראשי נאס”א דחו טענות אלה ואמרו כי המעבורת היתה במצב מצוין וכי עברה שיפוץ מקיף ב-1999.
חמישה מתוך צוות יועצי בטיחות בחלל בנאס”א שמנה תשעה מומחים ואשר התריע אשתקד על בעיות בטיחות שעשויות להתעורר בצי המעבורות בעקבות הקיצוץ בתקציב סוכנות החלל, פוטרו מתפקידם – כך מפרסם היום ה”ניו יורק טיימס”. העיתון הוסיף כי במחאה על הפיטורים התפטר בכיר בצוות, האדמירל ברנרד מ. קודרר. דובר נאס”א בוואשינגטון, סונג'ה אלכסנדר, אמר בתגובה כי הסיבה לפיטורים אינה קשורה להתרעות אלא לכך שהתעורר צורך להחליפם באנשים צעירים ומיומנים יותר.

לצוות היה ניסיון ממושך והיכרות עמוקה עם המעבורות והמערכות המפעילות אותן, ועם הבעיות בהן. אתמול אמרו חלק מהם כי בנאס”א פיתחו “קוצר ראייה ארגוני” בהתייחסות להתרעות של צוות המומחים ולביקורת שלו.

הדו”ח האחרון שחיבר צוות המומחים, במארס שעבר, כלל הערכה של ששה מאלה שפוטרו או התפטרו מהסוכנות, לפיה “עבודות הבטיחות לטווח רחוק במעבורות החלל הידרדרו. הקיצוץ בתקציב מאלץ לשים את הדגש על תכנון קצר טווח, ומעכב את יישום השיפורים המתוכננים במעבורות”, נכתב בדו”ח, שקרא לביצוע שינויים גורפים בסדרי העדיפויות בעבודות על המעבורות.

חברי קונגרס ששמעו עדות יועצי הבטיחות מנאס”א באביב האחרון אמרו אתמול כי יבדקו מחדש אם הגבלות תקציביות פגעו בבטיחות. מממשל בוש נמסר, כי יציעו לנאס”א תוספת הוצאות של 470 מיליון דולר והוסיפו כי גובה התוספת נקבעה לפני התרסקות קולומביה.

נאס”א נאלצה לפרסם אמש תיקון להודעה קודמת מטעמם לפיה נמצאו שרידי גופות של כל שבעת האסטרונאוטים. במסיבת עתונאים מאוחרת אתמול אמר בוב קבאנה, האחראי על המבצעים בסוכנות החלל האמריקאית בתשובה לשאלה כי: “יש לנו שרידים של כל האסטרונאוטים”. הוא ציין גם כי נאס”א עובדת בשיתוף פעולה מלא בענין זה עם ממשלת ישראל.

היתה זו הפעם הראשונה מאז האסון שנאס”א מאשרת כי הצליחה לאתר שרידים של כל האסטרונאוטים, למרות שתהליך הזיהוי עדיין לא הושלם. מאוחר יותר פירסמה דוברת מטעם נאס”א הודעת תיקון בה נאמר כי אין אישור לכך שנמצאו שרידי גופות של כל האסטרונאוטים, אלא רק כמה שרידי גופה שלא זוהו כלל. המשלחת הישראלית שהגיעה ליוסטון הגיבה בהפתעה להודעת נאס”א הראשונה, זאת לאחר שבפגישה עם ראשי נאס”א נאמר לישראלים כי לא נמצאו עדיין שרידים מכל הגופות. בשיחות טלפון אחר כך הבהירו נציגי נאס”א לישראלים כי אכן מדובר בטעות בהודעה הראשונה.

לחוקרי נאס”א אין בינתיים הסבר מניח את הדעת לנסיבות שהובילו לאסון. החקירה מתמקדת כעת בכנף השמאלית של המעבורת, שהיתה כנראה המקור לתקלה. כיוון חקירה אחר בודק האם היתה טעות אנוש בעת הנחתת המעבורת.

הניו יורק טיימס פירסם היום, כי יועצי בטיחות לשעבר בנאס”א טוענים כי נאס”א פיטרה בשנה שעברה יועצים, שהתריעו על בעיות בטיחות שתיקונן דורש תוספת תקציב.

נאס”א הודיעה אמש כי בראש צוות החקירה העצמאי שיבדוק את נסיבות ההתרסקות יעמוד הרולד גיימן, אדמירל לשעבר בצי האמריקאי. גיימן היה מעורב בעבר בחקר נסיבות פיצוץ המשחתת האמריקאית קול.
בצעד לא שגרתי, הסכימה אתמול נאס”א לשתף מומחה ישראלי לזיהוי גופות בתהליך הבדיקה של השרידים שנמצאו בימים האחרונים. הנציג הוא איש הרבנות הצבאית, קצין בדרגת סגן-אלוף, המתמחה בסוגיות של זיהוי חללים וקבורה.

במקביל, נמצאו אתמול שברים וחלקים של המעבורת בשטח של מאות קילומטרים רבועים ממוקד ההתרסקות ליד דאלאס. בעיר נורווד נמצאה קסדה שלמה ומפויחת של אסטרונאוט; בסאן אוגוסטין גילו אזרחים שבר ועליו סמל מעבורת החלל קולומביה והמשלחת .STS-107 רשויות אכיפת החוק בטקסס, בסיוע יחידות של נאס”א ומסוקים של הצבא האמריקאי, המשיכו בחיפוש שברים מהמעבורת.

בני משפחות האסטרונאוטים קיימו אמש מפגש לא פורמלי בבית אלמנתו של ריק האסבנד, מפקד המעבורת. אליעזר וולפרמן, אביו של אילן רמון, אשר השתתף במפגש, אמר כי האירוע היה מרגש מאד וכי “היה הרבה בכי”, כדבריו. וולפרמן, שהגיע מישראל יחד עם בני משפחה וחברים נוספים, קיבל מאלמנתו של אילן רמון, רונה, צילום שהשאיר לו אילן לפני הנסיעה. המדובר הוא בצילום של כל חברי צוות החלל, לבושים בחליפות הטיסה, עליו כתב אילן: “אבא'לה יקר, אנחנו כבר בחלל. ביום הזה אני מאד גאה להיות הבן שלך”. וולפרמן סיפר כי הספיק עוד להחליף הודעות איומייל עם אילן לפני הנחיתה.
היום יערך טקס זכרון לאילן רמון וחבריו מטעם הקהילה היהודית של יוסטון. מחר יתקיים במרכז החלל ג'ונסון ביוסטון טקס זיכרון לשבעת האסטרונאוטים שנהרגו באסון. בטקס ישתתף נשיא ארה”ב, ג'ורג' בוש. את ישראל ייצג בטקס, שר האוצר, סילבן שלום.

מומחי טיסה: הזהרנו בעבר על בעיות בטיחות
 
המעבורת התחילה להתפרק לפני שהקשר נותק.
חלק מ”קולומביה” שנמצא אתמול בטקסס.

 
שליח עיתון הארץ בארה”ב מוסר כי מבקר המדינה האמריקני וצוות חקירה מיוחד של הקונגרס הזהירו בחודשים האחרונים מפגיעה ברמת בטיחות הטיסה לחלל בגלל בעיות של תקציב וניהול בסוכנות החלל האמריקנית. “מעולם לא חששתי לבטיחות המעבורות כמו שאני חושש עכשיו”, אמר באפריל אשתקד ריצ'רד בלומברג, שהיה יו”ר הצוות המייעץ לקונגרס.
בין השאר היתה התעלמות מהצעה של האסטרונאוט לשעבר באז אולדרין, מראשוני הצועדים על הירח, להקים תא מילוט לאסטרונאוטים במקרה של אסון. סנטור ביל נלסון, אסטרונואט לשעבר, התריע גם הוא לפני שנה וחצי על בעיות בטיחות, אבל אתמול הוא הדגיש שהוא לא חושב שיש קשר בין הבעיות שהוא התריע עליהן לבין אסון קולומביה.
אתמול החלו בעבודתן שלוש ועדות חקירה לבדיקת הסיבות להתרסקות המעבורת. הוועדה הראשונה משתייכת לסוכנות החלל האמריקנית (נאס”א); השנייה משתייכת לקונגרס והשלישית נחשבת לעצמאית ובלתי-תלויה בגורמי המימשל. מומחים של חיל האויר והצי האמריקניים, אליהם השתייכו חמישה משבעה אנשי צוות המעבורת, ישולבו אף הם בוועדות. מטרת הוועדות היא לנסות ולהגיע למירב המסקנות ובאופן היסודי ביותר כדי שהבעיה הטכנית שגרמה לאסון – לא תחזו ר בעתיד. מתכונת חקירה דומה הופעלה גם אחרי אסון המעבורת צ'לנג'ר ב-.'86 בראש צוות החקירה הממלכתי אדמירל הרולד פנטאג'.
בבסיס חיל האוויר ברקסדייל במדינת לואיזיאנה הוקדמה מפקדה קדמית מיוחדת של נאס”א, שם יבחנו בין השאר את מבני המעבורת וכל מערכותיה. החקירה תתמקד בניתוח המידע שסיפק צוות המעבורת, במהלך התקשורת שקיים בהנמכה מהחלל, לפני שלב הכניסה לאטמוספירה, וכן הקלטות ממערכת החיישנים ששידרה אוטומטית נתונים.
במקביל ינותחו נתונים מלוויינים צבאיים ואזרחיים שפעלו מעל איזור האסון. לוויינים אלה איתרו באמצעות חיישני אינפרה-אדום הבזקים מהחלקים שהתפרקו מהמעבורת, מיד אחר ההתפוצצות שלה. עדיין לא ברור אם הבזקי חום אלה העידו על סיבת ההתפרקות. מה שהוברר אתמול הוא שחלקים מהמעבורת החלו ליפול עוד לפני שמרכז החלל ביוסטון איבד את הקשר עמה.
שני חברי צוות של מעבורות חלל – הצרפתי פטריק בודרי שטס במעבורת דיסקברי ב-'85 והגרמני אולריך ריכטר, שהיה על קולומביה ב– '93 אמרו אתמול כי בעיותגיל ניכרות היטב בצי המעבורות האמריקני.נראה שבימים הקרובים יישמעו עוד הערות ביקורת על גילן של מעבורות החלל וזה יהיה אחד מנושאי ועדות החקירה.
 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.