סיקור מקיף

סביט 2013: חללית הייטקית עם שבבים בני 30 שנה

תום אנדרס. מתוך ויקיפדיה דרישות הבטיחות הגבוהות מאטות את קצב הכנסת פיתוחי ה-IT לענף התעופה, מחזור החיים של המוצרים בתעשיית התעופה בת תשעים השנה חייב לעבור שינוי.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ליד דגם רכב המאדים בריג'יט שבחרת EADS בונה עבור סוכנות החלל האירופית בפתיחת תערוכת סביט 2013
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ליד דגם רכב המאדים בריג’יט שבחרת EADS בונה עבור סוכנות החלל האירופית בפתיחת תערוכת סביט 2013

רכב הייטקי שיסע על מאדים ב-2018 מטעם סוכנות החלל האירופית יופעל בטכנולוגיה של סוףה מאה העשרים. בהיבט זה, אפילו קונסולות המשחקים והטלפונים של הנוסעים מקדימים ועדיפים טכנולוגית עליהם. זו הייתה ההשוואה שנקט בה טום אנדרס, מנכ”ל יצרנית המטוסים EADS, בטקס הפתיחה של תערוכת סביט בהנובר.

אנדרס הציג את בריג’יט, רכב מאדים עתידני שהחברה הבת של EADS – אסטריום בונה ביחד עם סוכנות החלל האירופית (ESA), ואשר דגם שלה הוצג על הבמה ושימש אחר כך גם תפאורה ללחיצה על כפתור ההזנקה דל התערוכה בידי קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, נשיא פולין דולנד טוסק ואנדרס עצמו.

למרות שהפלא הטכנולוגי הזה יכול לא רק לטפס על סלעים אלא גם לחפור חורים באדמת מאדים, אלא גם להחלליט לבד באיזו דרך לנוע על פני מאדים, המעבדים שלו נבנו בשנות התשעים של המאה ה-20.

אנדרס העיר על כך שפער החדשנות בין תעשיית ה-IT ותעשיות הייצור שוכן בתוך מחזור החיים של המוצרים. “כאשר בריג’יט תיסע על מאדים ב-2018, ביצועי המחשבים ישולשו לעומת המצב היום” אמר אנדרס. “עד לאותו המועד המחשב שלה יהיה בן שלושים שנה.”

לדברי אנדרס, תעשיית ה-IT איפשרה לתעשיית התעופה כיום להיות בטוחה וירוקה יותר. אך אם תעשיית הייצור היתה קובעת את קצב ההתפתחות בתחום המיקרו בקרים והתוכנה, בין היתר, אזי התפקידים היו מתהפכים היום. תעשיית ה-IT, בפרט זו הצרכנית, היא כיום הקובעת את הסטנדרטים, כאשר החדשנות בתעשיה זו פותחת קווי מוצרים והזדמנויות במגזרים אחרים.

“מרגע תחילת עבודת המחקר על הפיתוח הראשוני, כל מחזור חיי השירות של מטוס הנבנה היום יכול להמשך 90 שנה. פיתוח תוכנה חדשה למטוס עולה יותר מ-10 מיליארד יורו מהיום הראשון עד היום האחרון. כ-3 מיליון רכיבים צריכים לעבוד באופן מושלם משום שחייהם של למעלה מ-3 מיליארד בני אדם בשנה תלויים בתאימות לתקני הבטיחות. זה מה שמבדל את תעשיית התעופה ממגזרים שהמודלים שלהם משתנים חדשות לבקרים.

מנכ"ל EADS תום אנדרס בפתיחת תערוכת סביט 2013
מנכ”ל EADS תום אנדרס בפתיחת תערוכת סביט 2013

כיום, כאשר רשויות הפיקוח מספקות רישוי לסוג חדש של מטוס, כל רכיבי התוכנה מוקפאים ברמת הטכנולוגיה של אותה העת, דבר שעושה את התוכנה מיושנת עד שחברות התעופה מכניסות את המטוס לפעילות. “בנוסף לכ-200 מיליון יורו המושקעים במערכות IT בסוג חדש של מטוס, עוד עלויות לא מעטות מוקדשות לתחזוקה, כאשר אנו דנים עם מערכות מיושנות מלכתחילה.”

אנדרס קורא למהפכה בתהליך החדשנות, בלילגרום נזק לתעשיה. “אנו נדרשים הלגדיל את מהירות החדשנות, בלי להתפשר על בטיחות” אמר.

אנדרס קרא לשיתוף פעולה חוצה תעשיות במטרה לסגור את פער החדשנות.

12 תגובות

  1. תגיד לי, איפה מצאת את תואר הד”ר שלך, בקופסת קורנפלקס?

  2. ארנון צודק אך הוא ממעיט בפירוט העובדת: כבר ב 1962 דיווח קוסמונאוט רוסי שראה ישות עוינת מסיטה את החללית שלו ממסלולה לכיוון הכוכב ארקטורוס.רק הנעה מהירה של מנוע החללית ופולס רדיואקטיבי מתחנת הבקרה מנעו אסון!
    לציין כי שיגור הטיל שביט 2 שנתפס כתאלול בחירות היה למעשה מתואם עם הרוסים מתוך חשש שחללית עוינת מאותו כוכב תיפול על חיפה.השיגור הצליח ומאז לא היו נסיונות כאלה.

  3. אלון – אתה חייב (אבל ממש חייב) לארגן לי את החומר שאתה מעשן

  4. ברור שיש, אגב, איטי לא באמת חזר הביתה, פקידי המכס שעובדים בנאסא תפסו אותו מנסה להעביר 5 קילו גרעיני חמניה וקרוב ל2 קילו קשיו! 2 קילו קשיו!!
    עד היום מנסים לגלות בשביל מי הוא עובד, חושדים שאצל זורבה ההאט אבל אי טי… החוצן פשוט לא נשבר.

  5. לא הבנתי מה הקשר של זיגייר לסיפור הזה?
    יש באמת סוכנות כזו? אני יודע שיש עמותה ישראלית לחקר חייזרים אבל לא ידעתי שזה משהו ממשלתי שקשור למוסד או משהו כזה.

  6. הדממה בבקשה אנחנו מאתרים את האייפי שלו
    מי שיש לו מה לומר רק בקוד 7 בבקשה דרך הערוץ הרגיל.

  7. ירדנה – תגידי לי את השתגעת??

    אסור X לא היה יכול להיות קשור לסוכנות לקשרים בין-גלקטיים כי אוסטרליה לא חברה בארגון!!!

    אלוהים אנשים – קצת ידע כללי בסיסי!!!

  8. ארנון – כל הכבוד!
    למעטים האומץ לקום ולומר את האמת כמוך!
    מקווה שלא יעונה לך כל רע על-ידי השלטונות (וכבר ראינו את אסיר X וגורלו – הוא לא היה סוכן מוסד אלא נציג ישראל ברשות הקשר הבין-גלקטי שרצה לחשוף את המידע שלו!).
    יישר כוח!

  9. אלון זה לא נכון!!!
    כבר יותר מ-70 שנה שהממשלות מסתירות מאיתנו את המגע עם חיים תבוניים מחוץ לכדור הארץ שסייעו לממשלות לפתוח את הטכנולוגיות של המאה ה-20.
    מה שמסתירים מאיתנו ומה שאנדרס ניסה לגלות אבל מנעו ממנו זה שבגלל סכסוך עם אחת מצורות החיים בסוף שנת 2004 הוטל אמברגו טכנולוגי על כדור הארץ והפסקנו לקבל טכנולוגיות מתקדמות יותר.
    מדובר במצב שמסכן אותנו וגורם גם להתחממות הגלובלית (הוצב בקוטב מכשור של החוצנים אבל בגלל שאין לנו חלקי חילוף הוא מתחמם ועלול להתפוצץ!).
    חייבים להעביר את המידע לכולם!!

  10. יש כאן שני דברים שונים.
    בתחום החלל הפיתוח מהיר ביחס למטוסים (בין השאר כי אין את נושא בטיחות הנוסעים).
    הבעיה בתחום החלל היא שדרוש מעבדים שפותחו במיוחד לחלל (חסינים יותר לנזקי קרינה), ושעברו בדיקות קבלה.
    כיום יש למיטב ידיעתי רק מעבד 486 מותאם שהוא “off the shelf”.
    בגלל עלויות הפיתוח אין מוטיבציה ליצרנים ליצור פריט חדש.
    בגלל עלויות וזמן של בדיקות הקבלה אין לקבלני הלוויינים אינטרס לחפש מעבד חדש.
    וכיוון שמערכות הבקרה תוכננו לעבוד על 486, ניתן להשתמש ב”heritage” גם ברמת התוכנה שפשוט מספיקה.

    בקיצור, פה תנאי השוק והדרישות המחמירות מקפיאות את הטכנולוגיה – של המעבד בלבד.

    זאת בניגוד לתחום המטוסים, שתואר בכתבה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.