חללית האספקה הבלתי מאוישת המתינה במסלול סמוך עד לסיום משימת אנדוור, במשימה זו בפעם הראשונה עגנה חללית בלתי מאוישת בכוחות עצמה במתקן חלל מאויש

משאית החלל המתוכחמת של סוכנות החלל האירופית, ה-ATV עגנה בתחנת החלל הבינלאומית. החללית שתהיה הראשונה מסדרה זו זכתה גם לשם נפרד – ז'ול ורן, והיא נושאת מעט פחות מ-5 טונות של מזון, מים, אוויר דלק וציוד לתחנה.
החללית ניווטה וביצעה את ההתחברות לבדה תוך שימוש במערכת הניווט הממוחשבת שלה, בשעה 14:45 שעון גריניץ' (17:45 שעון ישראל). בקרי הקרקע וצוות תחנת החלל הוצבו בכוננות רק למקרה שתיווצר בעיה כלשהי, אך העגינה התבצעה לפי הספר.
מנהל תוכנית תחנת החלל בסוכנות החלל האירופית, אלן טריקטל אמר כי זהו השיג הנדסי מרשים. "זו הפעם הראשונה שבכ חללית אוטומטית לחלוטין עגנה בתחנת החלל בכוחות עצמה, ואף סוכנות לא עשתה זאת עד היום, כך שמנקודת מבט טכנולוגית מדובר בהשג מרשים."
ניקולא שאמוזי, נציג בכיר של יצרנית החללית, חברת אדאס-אסטריום, אמר כי בשלושת השבועות שחלפו מאז השיגור, ועד לעגינה היו תקופה מרתקת עבור הצווותים המפעילים את החללית. "כיצרן לווינים מעולם אינך רואה את הציפור שלך עפה, ואנו ראינו, הדבר מדהים. היא הספיקה לגמוע 20 מיליון ק"מ מאז השיגור ולראות אותה בחלל היה מרגש ביותר".
החללית, שמשקלה הכולל 20 טונות נעה לאטה לעבר רכיב החלל הרוסי זווזדה, בירכתי התחנה, ומשכה את עצמה לתוך מנגנון ההתקשרות. יהיה צורך לבדוק את האטמים ואת חיבורי החשמל והצנרת לפני שניתן יהיה לפתוח את ז'ול ורן ולפרוק את מטענה. כן יהיה צורך לבחון את איכות האוויר בחללית המגיעה כדי להבטיח שהוא לא מכיל אדים רעילים, ושעצמים מתכתיים לא השתחררו במהלך מסעה של החללית. ההערכה היא שההתיכים יסתיימו במהלך היום (שישי).
משימה נוספת שהוטלה על ז'ול ורן היתה להשתמש במנועיה ובדלק שנשאר בה כדי להעלות את התחנה הנמצאת כעת בגובה 340 קילומטרים, בשל החיכוך שיש גם בגבהים אלה עם קצה האטמוספירה, דבר הגורם לחללית לאבד גובה. אחת לכמה שבועות יניעו האסטרונאוטים את מנועי ה-ATV כדי להאיץ את הקומפלקס כולו ולהעלותו לגובה רב יותר.
לאחר שירוקנו אותה מתכולתה, יעבירו האסטרונאוטים לז'ול ורן פסולת ומכלי אחסון ריקים. בעוד כמה חודשים, ככל הנראה באוגוסט תתנתק ז'ול ורן מתחנת החלל ותיקח את עצמה ואת הפסולת שבתוכה לשריפה מבוקרת מעל האוקיאנוס השקט. סוכנות החלל האירופית מתכננת שיגור של עוד ארבע חלליות זהות מעתה ועד סוף 2015. החלליות הלוגיסטיות הללו הן התרומה שסוכנות החלל האירופית חייבת לשלם לצורך מימון חלקה בפרויקט תחנת החלל הבינלאומית.
תגובה אחת
לא מדויק…
לרוסים יש את החללית "פרוגרס" אשר מנווטת את עצמה באורח אוטומטי לחלוטין לעבר תחנת החלל ומבצעת את תמרון ההתחברות ואת ההתחברות באופן אוטמטי גם כן. ומייק גריפין אמר בדבריו ( ראה באתר
של NASA) כי זו הפעם הראשונה שספינת חלל ש א י נ ה רוסית
מבצעת תמרון זה.