99 שנה לאירוע טונגוסקה

ב-30 ליוני 1908, ארע בסיביר המזרחית פיצוץ אדיר. למרות שמיקום הפיצוץ היה באזור נידח ובלתי מיושב, ליד הנהר ”פודקמנייה טונגוסקה”, הפיצוץ הורגש במרחק של מאות קילומטרים משם, ושינויים סייסמיים ואטמוספריים נרשמו במקומות שונים בעולם

ב-30 ליוני 1908, כלומר לפני 99 שנה ושבועים, ארע בסיביר המזרחית פיצוץ אדיר. למרות שמיקום הפיצוץ היה באזור נידח ובלתי מיושב, ליד הנהר ”פודקמנייה טונגוסקה”, הפיצוץ הורגש במרחק של מאות קילומטרים משם, ושינויים סייסמיים ואטמוספריים נרשמו במקומות שונים בעולם.

המשלחת המדעית הראשונה שמטרתה הייתה לבדוק את אזור הפיצוץ הייתה משלחת בראשות לאוניד קוליק, בשנות העשרים המאוחרות. כבר אז התיאוריה העיקרית הייתה שמדובר על עצם שמימי קטן (מטאוריט או שביט) שהתנגש עם כדה”א. אך לתדהמתה, המשלחת לא מצאה זכר למכתש. עם זאת, היו עדויות אחרות לאירוע הרסני – בשטח של יותר מ -2000 קמ”ר (להשוואה, שטחו של גוש דן הוא כ- 1500 קמ”ר) הופלו, בצורה מעגלית כאשר כיוונם החוצה מן המרכז, עשרות מיליוני עצים. ב”גראונד זירו“ עצמו עמדו עצים שרופים וללא ענפים.

מהממצאים הללו הסיקו המדענים כי הפיצוץ התרחש בגובה של כמה קילומטרים מעל פני האדמה, ולפי כך לא היה זה מקרה רגיל של פגיעת מטאור. ככל הנראה מדובר היה במטאוריט או שביט בעלי הרכב כימי מתאים, שגרם לפיצוץ עז, ולהתאדות של החומר עצמו בגובה של כמה קילומטרים. זה הסביר היטב את העצים שהופלו. עוצמת הפיצוץ הייתה גדולה מאוד , וההערכות השונות נעות בין 10 ל-40 מגה-טון. אם האירוע היה מתרחש מעל אזור מיושב היה נגרם נזק אדיר, ולכן מרבים להשתמש באירוע טונגוסקה כדוגמה ליכולת ההרסנית של פגיעת מטאוריט בכדה”א.

עם זאת נשארו כמה תעלומות בקשר לטונגוסקה – מה היה הרכבו הכימי המדויק של הגוף הפוגע, האם נשארו מכתשים בלתי ידועים ועוד. כמו כן קיימים הסברים אלטנרטיביים לאירוע. ביניהם: פיצוץ של ענן מתאן, שנוצר עקב פעילות געשית באזור, פיצוץ אטמוספירי ו – פיצוץ הנגרם מתהליכים חשמליים רבי-עוצמה באטמוספירה.

גם כיום האירוע המפורסם מטונגוסקה נחקר בעולם כולו. לפני כמה ימים פרסמה קבוצת מחקר איטלקית מאמר, לפיו ייתכן שאחד האגמים האזור נוצר עקב שבר מהמטאוריט. משלחת המחקר אמורה לצאת לשם בקיץ 2008, בסמוך למליאת 100 שנים לאירוע.

תמונות ארכיון משות ה 20 מאתר-מוזיאון המוקדש לטונגוסקה.

לאתר היעד חלל של סמיון סמיונוב