אסטרואיד חלף במרחק קטן מכדור הארץ

אסטרואיד בשם 2002NY40 חלף אתמול במרחק של כ-580 אלף ק”מ מכדור הארץ – בערך פי 1.5 וחצי ממרחקו של הירח מכדור הארץ.
אין כל סכנה שהאסטרואיד יתנגש בכדור הארץ. המיוחד בו הוא הקירבה היחסית שבה חלף לכדור הארץ, שאיפשרה לאסטרונומים מקצועיים – ולאסטרונומים חובבים המחזיקים בציוד פחות משוכלל – לצלמו ולאסוף נתונים על אודותיו.

מסוכנות החלל האמריקאית (נאס”א) נמסר כי אירוע כזה מתרחש בערך אחת ל-50 שנה.

בהודעה נאמר כי “הפעם האחרונה שהתרחש אירוע דומה היתה ב-31 באוגוסט,. 1925 אסטרואיד בגודל דומה, בשם ,2001CU11 חלף אז מחוץ למסלול כדור הארץ”. אירוע זה נותר בלתי ידוע במשך 77 שנה, עד שאסטרונומים שהשתמשו בטלסקופים מודרנים הבחינו באסטרואיד ושחזרו את מסלולו.

“ארסביו”, טלסקופ ענק הקולט גלי רדיו ונמצא בפורטו ריקו, כוון לקלוט אותות שיגיעו מכיוון האסטרואיד. האותות שהתקבלו יסייעו לזיהוי צורתו של האסטרואיד.

לדברי יגאל פת-אל, ראש האגודה הישראלית לאסטרונומיה, כרגע לא ידוע על כל אסטרואיד העלול להוות סכנה לכדור הארץ. עם זאת, לדבריו, ברור שרוב האסטרואידים החגים בסביבת כדור הארץ טרם התגלו. “העובדה שבין גילוי האסטרואיד בתחילת חודש יולי, לבין מעברו הקרוב חלפו מספר שבועות בלבד, ממחישה את חשיבות הניטור והגילוי המוקדם של גופים אלה שמטרתה לאפשר להיערך לבקרת הפגיעה”, אמר פת-אל.

בתמונות: מסלול האסטרואיד המסומן בקו הקטן בהפרש של דקות אחדות. צילום, מצפה הכוכבים בגבעתיים