סיקור מקיף

סופית: הקצף שפגע בכנף “קולומביה” גרם להתרסקותה

סוכנויות הידיעות, הארץ, חדשות וואלה!

קטע מהכנף השמאלית של מעבורת החלל קולומביה

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/columbia144.html

נפילת הקצף בהמראה. ב-60% ממשימות החלל עד כה נסדק הקצף (צילום: סי.אן.אן)אתמול מסרה נאס”א כי ההנחה בדבר הקצף התאמתה. מקור התקלה: הקצף הודבק באופן ידני באופן שגרם לו ליפול ולפעור חור בכנף המעבורת

הקצף שפגע במעבורת החלל קולומביה אחרי המראתה הודבק באופן לקוי. כך מסרה אתמול סוכנות החלל האמריקאית נאס”א, לאחר שמהנדס מיכלי הדלק של הסוכנות, ניל אוטי, מצא שזוהי הסיבה הבלעדית לאסון התרסקותה. ועדה לחקירת ההתרסקות לא הצליחה להגיע למסקנה חד-משמעית על הגורם לתאונה, משום שלא ניתן היה לבדוק את הקצף ואת מיכלי הדלק של המעבורת. אולם, סוכנות החלל מסרה כי ניסויים שערכה אישרו את ההנחה כי הדבקת הקצף גרמה לתאונה.

פרסומתהמעבורת קולומביה התרסקה אחרי שגוש קצף בגודל של מזוודה ובמשקל של פחות מ-1 ק”ג ניתק ממיכל הדלק של המעבורת, אליו הוא הודבק 61 שניות אחרי ההמראה. הקצף, שנע במהירות גבוהה פגע בכנף המעבורת ויצר בה חור. צוות המעבורת לא גילה את הנזק לכנף ב-16 הימים בהם התנהלה משימתם בחלל. אולם, הלחץ על המעבורת בעת הכניסה לאטמוספירה גרם להתרסקות ולמותם של שבעת אנשי הצוות.

נאס”א קבעה כי הפגם לא היה בקצף עצמו, אלא בתהליך הדבקתו שנעשה באופן ידני, באמצעות תרסיסי דבק. הסוכנות מצאה כי תהליך זה הביא ליצירת חללים ריקים בין הקצף לבין המעבורת. חללים אלה מסוכנים בשל דליפת מימן נוזלי לתוכם, אשר התחממותו בהמראה גורמת לקצף להיסדק. נאס”א מסרה כי תקלה זו אירעה בכ-60% ממשימות החלל עד כה.
מבוא לדוח וועדת החקירה – באנגלית
הספר – -ההתרסקות
ידען אסון הקולומביה

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~924859926~~~109&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.