ניסיון להתריע על רעידות אדמה מבור בעומק של 4 ק”מ

גיאולוגיה/ ניסוי ראשון מסוגו ייערך בפארקפילד, קליפורניה, הנחשבת ל”בירת רעידות האדמה” העולמית

יובל דרור

הניסוי הגיאולוגי בשבר סן אנדרוס-איור גיאולוגים אמריקאים אמורים לסיים בימים הקרובים את קדיחתו של בור בעומק שני קילומטר, ליד העיר פארקפילד בקליפורניה. עם השלמת הקידוח יבדקו המדענים אם אפשר לקדוח בור עמוק יותר בן ארבעה קילומטר, שאליו יחדירו ציוד שיתעד מקרוב, בפעם הראשונה, התרחשות של רעידת אדמה. המדענים מקווים, כי הצלחת הניסוי תספק מידע חשוב שעשוי לתת בידיהם אמצעים לבניית מערכת התראה בפני רעידות אדמה.

פארקפילד נחשבת ל”בירת רעידות האדמה” העולמית. הסיבה לתואר נובעת מסדרת רעידות האדמה שפקדו את העיר בשתי המאות האחרונות. רעידת האדמה הראשונה שתועדה אירעה ב-.1857 מאז חוותה העיר רעידות אדמה נוספות בשנים 1934
,1922 ,1901 ,1881 ו– 1966 או בממוצע, כל 21 שנה. מחקרים באזור העלו השערה, שלפיה מדובר ב”רעידות אדמה אופייניות” המתרחשות אחת לכמה שנים, כחלק מהפעילות הטקטונית המתמדת בשבר סן-אנדרוס. הפעילות מפחידה את תושבי לוס אנג'לס, החוששים מרעידת האדמה החזקה מכולן. כתוצאה מכך, הפך האזור למעבדה הגדולה ביותר לניטור רעידות אדמה ולמקום הראשון בעולם שבו הוטמן, לפני 20 שנה, ציוד לניטור מתחת לפני האדמה.

הסוכנות לחקר גיאולוגיה (USGS) פועלת בארה”ב מאז .1879 לאחרונה, החליטה הסוכנות לקיים ניסוי ראשון מסוגו המכונה “,”Safod שבמסגרתו יוטמנו מכשירים רגישים לניטור רעידות האדמה קרוב ככל האפשר למקור הרעש. במסגרת הניסוי, נחפר בימים אלה בור בעומק של שני קילומטר בקרבת פארקפילד.

עם סיום החפירה של הבור הראשון, ישלשלו לתוכו המדענים ציוד, שיספק להם תמונה של מצב השבר ויסייע להם להחליט היכן לחפור את הבור השני – העמוק יותר. בנוסף, ייאלצו המדענים להמתין עד שהקונגרס יאשר הזרמת תקציב נוסף לחפירתו של הבור השני.

עם סיום חפירתו של הבור השני, יורד לתחתיתו ציוד ססמוגרפי, שיתעד את הפעילות התת-קרקעית המייצרת את רעידות האדמה באזור, וכן ציוד שיעקוב אחר שינויים בלחצי המים. זאת, בשל ההשערה ששינויים אלה מעידים על בואן של רעידות אדמה. עד כה, השתמשו חוקרי רעידות האדמה בציוד שהונח על פני הקרקע או הוטמן כמה מטרים בתוכו.

ד”ר מארק זודאק, הגיאולוג הראשי המפקח על הפרויקט, אמר לרשת ,BBC כי עם השלמת הפרויקט יזכו הגיאולוגים לתפעל מצפה תת-קרקעי ראשון מסוגו בעולם. “זה כמו להשתמש בסטטוסקופ ולהקשיב היטב למתרחש”, אמר. לדבריו, הפרויקט נועד לנסות ולאתר את הכוחות הסיסמיים שפועלים לפני, בזמן ובסוף רעידת אדמה. איתור הכוחות עשוי לסייע למדענים לתת התרעה לציבור לפני הרעש.

“לא מצאנו כל דרך אמינה לספק התרעה קצרת מועד לפני התרחשותן של רעידות אדמה”, מודה הגיאולוג סטפן היקמן העוסק בפרויקט. “היו יותר כישלונות מהצלחות בכל הקשור לניבוי רעידות אדמה”. לדבריו, כיום יכולים גיאולוגים לומר ברמה קלושה של ודאות כי קיימת סכנה שרעידת אדמה תתרחש לאורך קו שבר מסוים בעולם ב-30 השנים הקרובות.

על פי ההערכות, רעידת האדמה הסדרתית הבאה בפארקפילד היתה אמורה להתרחש בין השנים ;1998-1993 עד אתמול היא לא התרחשה. הגיאולוגים, מופתעים מחוסר הדיוק, מבקשים להקדים ולהציב את ציוד הניטור שלהם במצפה התת-קרקעי. זו לא מלאכה פשוטה: אדמת הגרניט הקשה מאפשרת לציוד המתוחכם לחפור רק לעומק של 5-4 מטרים בשעה. בינתיים, מקווים הגיאולוגים שרעידת האדמה הבאה תתאפק.