שמש בגודל של כוכב הלכת צדק

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/1011146.html

אסטרונומים גילו ליבת כוכב בוערת,כמו השמש שלנו שגדולה רק ב – 16% מכוכב צדק, למרות שהינה בעלת מסה של פי 96 ממנו. התצפיות התבצעו מהמצפה האירפי הדרומי – טלסקוף VLT בקוטר 8.2 מ' בצילה.
האסטרונומים עקבו אחר 60 כוכבים שידוע שיש להם שינוי בהירות עקב מעבר של גוף אחר . המחקר גילה כי 7 מתוכם הינם כוכבים בעלי מסה נמוכה המקיפים כוכב נלווה.

צוות בינלאומי הצליח להעריך את הרדיוס והמסה של הכוכב בעל הליבה הבוערת הקטן ביותר הידוע.

התצפיות שבוצעו במרץ 2004 בעזרת טלסקוף פלמס בצילה הינם חלק מתוכנית גדולה יותר שמטרתה למדוד מהירות רדיאלית של 60 כוכבים שהבהירות שלהם דועכת שהתגלו במחקר OGLE.
האסטרונומים מצאו כי השינוי בבהירות של הכוכב OGLE-TR-122 נובעת מכוכב נלווה קטן המקיף את הכוכב בתקופה בת 7.3 ימים.

כוכב זה הינו בעל מסה של פי 96 מכוכב צדק אולם הוא גדול ממנו רק ב- 16% . זו הפעם הראשונה בה תצפית ישירה מראה כי כוכבים בעלי מסה של פחות מ1/10 ממסת השמש הם בעלי גודל דומה לכוכבים הענקיים.

בנוסף התצפיות הביאו לגילוי של 7 כוכבים כפולים הכוללים כוכבים בעלי מסה של פחות מ- 1/3 מסת שמש.
מחקר OGLE

כאשר כוכב עובר לפני כוכב האם, הוא חוסם שבר מסויים של אור המגיע מהכוכב. מעברים אלו מהווים עניין רב מכיוון שהם מאפשרים לאסטרונומים למדוד בדרך יחודית את המסה והרדיוס של הכוכבים. מספר מחקרים מבוצעים בנושא.

אחת התוכניות הינה מחקר OGLE שיועד במקור להבחין בשינוי הבהירות של מספר גדול של כוכבים במשך אינטרוואלים ממושכים. במהלך השנים האחרונות המחקר כלל חיפוש של דעיכות מחזוריות בבהירות שנגרמות ע”י מעבר של גופים קטנים המקיפים את הכוכבים. צוות המחקר הכריז על 177 מועמדים למעברים כאלו במחקר שכלל בחינה של מאות אלפי כוכבים בשלושה שדות דרומיים – אחד בכיוון מרכז הגלקסיה, השני במערך קארינה והשלישי במערך צנטאורי/מוסקה.

המהירות והאמפליטודה של הסיבוב הינם ביחס ישיר למסה של הכוכב הנלווה ולכן ניתן לעשות דיסקרימינציה בין כוכבים והכוכבים הנלווים שלהם עפ”י בחינת שינוי בהירות.

הצוות בדק 60 כוכבים מתוכנית ה-OGLE המועמדים להיות מלווים לכוכבים ובדקו את המהירות הראדיאלית שלהם בדיוק של בערך 50 מ' לשניה.
רב הכוכבים שנצפו התגלו ככוכבים כפולים ,ז”א ברב המקרים כוכב קטן ובעל מסה נמוכה חולף לפני כוכב דומה.
כוכבים בעלי מסה נמוכה הם גופים מעניינים, גם מכיוון שהתנאים הפיסיקאליים שלהם דומים וכוללים דברים משותפים לכוכבי העל הגזיים כמו כוכב צדק במערכת השמש שלנו. יתרה מזאת קביעת הגודל של הכוכבים הקטנים מספקת מידע על התנהגות חומר בתנאים קיצוניים. עד לאחרונה היה ידוע מעט מאוד על כוכבים בעלי מסה נמוכה . עד כה היו ידועים הערכים המדוייקים של רדיוס של כוכבים בעלי מסה של 1/3 מסת שמש רק ל- 4 כוכבים ולא היה מוכר כלל כוכב בעל מסה של פחות מ- 1/8 ממסת השמש.

מצב זה משתנה עכשיו באופן דרמטי כאשר התגלו במחקר 7 כוכבים כפולים בעלי מסה של פחות מ- 1/3 מסת שמש.
צתפיות חדשות אלו כמעט הכפילו פי שלוש את הכמות של כוכבים בעלי מסה נמוכה עבורם ידוע הרדיוס ווהמסה ויתרה מזאת אחד מהכוכבים הנ”ל התגלה ככוכב הקטן ביותר המוכר.

התצפיות גילו שינו של 1.5% בבהירות כל 7 ימים ,6 שעות ו – 22 דקות. כל דעיכה נמשכה 188 דקות . זו הוכחה לכוכב בעל מסה נמוכה ,קרובה מאוד לגבול בעירת מימן המקיף את OGLE-TR-122 , כוכב זה נקרא בשם OGLE-TR-122b
הדעיכה בבהירות מאפשרת לבצע הערכה ליחס בין הרדיוסים של הכוכבים והמסלול מאפשר להעריך את המסה של הכוכב הנלווה כאשר המסה של הכוכב הגדול ידועה.

הממצאים הראו כי הכוכב הנלווה שוקל 1/11 ממסת השמש ובעל קוטר של 1/8 מקוטר השמש ולמרות שהינו בעל מסה של פי 96 ממסת כוכב צדק הוא גדול רק ב- 16% מהכוכב הענק. צפיפות הכוכב הינה פי 50 מצפיפות השמש.
כמו כל כוכב, OGLE-TR-122b מייצר אנרגיה בתגובות גרעיניות פנימיות, אולם בגלל המסה הנמוכה שלו הפקת האנרגיה נמוכה מאוד בעיקר בהשוואה לכוכב דומה לשמש.

הערות:

כוכבים כושלים הינם עצמים בעלי מסה של פי 75 מכוכב צדק.

הרדיוס של כוכב בגודל צדק הינו 1/100 מהרדיוס של כוכב דמוי השמש ,ז”א הוא מכסה 1/100 משטח הפנים שלו ולכן חוסם 1% מהאור.

ידען אסטרופיסיקה 2 – כוכבים