קרני גמא

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/gamma0803.html

פיצוצי קרני גמא, שלפעמים מכנים אותם “הזיקוקים של אלוהים”, הם בעצם הבזקים מהירים אך מרוכזים של קרינה קצרת גל ובעלת אנרגיה גבוהה.

רוב האסטרונומים מסכימים שכוכבים מאסיביים ממלאים תפקידים ביצירת האירועים המרהיבים האלה, אולם ישנו דיון מסוים לגבי האופן שבו זה קורה. האם מדובר בקריסה של
הכוכבים האלה לתוך חורים שחורים שמייצרת את ההתפוצצויות האלה, או שהם בעצם חלק מהשרידים של התפוצצויות של סופרנובה? כך או כך, אסטרונומים חושבים שפיצוצי קרני גמא יכולים ללמד אותם על המיתות של כוכבים גדולים ואורי אפילו על היוולדות כוכבים חדשים.
בתוך 20 שניוח, פיצוץ משמעותי של קרני גמא פולט יותר אנרגיה מזו שהשמש מפיקה ב-10 מיליארד שנות חייה.
פיצוצים של קרני גמא שנתגלו על-ידי לוויינים צבאיים בשנת 1967, לא דווחו בכתבי עת מדעיים עד שנת 1972.
כשכוכב מסיבי לפחות פי שלושים מהשמש ממצה אח הדלק הגרעיני שלו, כוח המשיכה גוום לליבה שלו לקרוס, והקליפה החיצונית שלו מתפוצצת. לפי אחת התיאוריות, פיצו. קרן הגמא מתרחש כעשר שנים מאוחר יותר, כשהליבה מתמוטטת לתוך כוכב ניוטרון.
שתי אפשרויות אחרות הן כוכבי ניוטרון מתמזגים ופעילות בחורים שחורים. אסטרונומים מסוימים מציעים את האפשרות שהפיצוץ מתרחש כשהחור בולע את ה”טורוס” שלו, טבעת בצורת גלגל של גזים ואבק שמסתובבים על ההיקף שלה.
מדענים מעריכים שב100 פיצוצים של קרוי גמא מתרחשים ביקום הנראה לעין מדי יום. אבל גלאים בקרבת כדור הארץ יכולים לראות רק אחד או שניים מהם.
הפיצוץ הרחוק ביותך שנרשם אי-פעם התחיל במרחק של כ- 11 מיליארד שנות אור, כשהיקום היה רק בן כמה מיליארדי שנים. אסטרונומים היו עדים לאירועים שהיו עשויים להיות אפילו “מבוגרים” יותר. אולם הם לא הצליחו לאסוף מספיק מידע בזמן, כדי להעריך את גילם של הפיצוצים.
הפיצוצים הקצרים ביותר נמשכים כ -0.01 שניות והפיצוצים הארוכים ביותר נמשכים עד 15 רקות. רובם דועכים אחרי 20 שניות. מאחר שהם כל-כך קצרים, האתגר הכי גדול שמציבים פיצוצי קרני הגמא הוא איתור מקור הפיצוץ.
קרינה אופטית זוהרת במשך 24 שעות, ומספקת לכן לאסטרונומים רק יממה אחת כרי לחפש אחר ערויות חזותיות למקור הקרינה. בעבר הזמן הזה לא הספיק, כיוון שהיה קשה להשיג גישה למצפה בהתראה כל-כך קצרה. עם ואת, המצפה החדש, “סוויפט”, אמור לפתור את הבעיה הזאת. סוויפט, שאמור להיפתח בספטמבר 2003, יהיה המצפה הראשון שיוקדש לחקר פיצוצי קרני גמא, ויסיר את הצורך בחיפוש אחר זמן טלסקופ ברגע האחרון, המטרות של בוחן פיצוצי קרני הגמא של מצפה סוויפט הן לקבוע את מקור הפיצוצים ולחפש אחר סוגי פיצוצים חרשים. הגלאי של סוויפט אמור להינעל על פיצוץ אחר או שניים בשבוע, ולהעניק לאסטרונומים הרבה יותר נתונים לעבוד איתם, גם פחות סביר שהוא יאבד את עקבותיהם של הפיצוצים, טלסקופ קבוע יינעל על המקור הפוטנציאלי לפני דעיכת הקרינה האופטית.
נאס”א חתמה לאחרונה על חוזה של 107 מיליון רולר עבור GLAST. טלסקופ חלל, עם “ספקטרום אסטרו”, שמרכזה בגילברט, אריזונה. ה- GLAST יהיה רגיש פי 30 מהטלסקופ שקדם לו, קומפטון, ואמור להרחיב את הסקירה של הלוויין הזה את השמיים בתחום קרני הגמא, וללכוד ולמפות פיצוצים מרוחקים עוד יותר. ה- GLASTאמור להיות מושק ב- 2006.
קרני גמא שימושיות גם על כדור הארץ. אורכי גל קצרים מאפשרים לקרניים לחדור לכל חומר רגיל, דבר שהופך אותם למכשירי סריקה מעולים. למרבה הצער, הקרניים בעלות האנרגיה הגבוהה עלולות לפגוע ב-DNA, ולכן לא מרבים להשתמש במכשירים עם קרני גמא.