צביר פרסאוס – צילום של צ'אנדרה שדרש במצטבר 270 שעות צפיה

אבי בליזובסקי

לתמונה בהגדלה

צפיה מצטברת באורך 270 שעות של טלסקופ החלל צ'אנדרה אל האיזור המרכזי של צביר הגלקסיות פרסאוס חושף עדויות למהומה שטלטלה את הצביר במשך מאות מיליוני שנים. הצביר שהוא אחד מהעצמים המאסיביים הידועים ביקום, מכיל אלפי גלקסיות הטובלים בענן עצום של גז לוהט במיליוני מעלות ואשר מסתו טריליון שמשות.
לולאות ענק בהירות, גלים וסילוני ענק נראים בתמונה. האזורים בצבע כחול כהה במרכז נובעים ככל הנראה מגלקסיה שנקרעה ונפלה לתוך הגלקסיה NGC 1275 – הגלקסיה הגדולה במרכז הצביר ולפיכך מוכרת גם בשם פרסאוס A.
התמונה עובדה במיוחד כך שניתן יהיה להבחין באיזורים שבהם הלחץ נמוך או גבוה של גז חם. עיבוד זה חשף איזור ענק ולא מוכר של לחץ נמוך (הנראה בצבע סגול ומודגש באמצעות קווי מתאר בצבע לבן). איזורי לחץ נמוך נראים כתמרות מתשפטות המשתרעות למרחק 300 אלף שנות אור מהחור השחור העצום במרכזה של גלקסיה NGC 1275.
לחץ הגז החם נראה גם נמוך בתמרות הללו בשל בועות חלקיקים בעלי אנרגיה גבוהה שאינם נראים, ואשר מגרשים את הגז. התמרות הללו הן פריקת הזעם של ההתפוצצות מקרבת החור השחור.
ההתפרציות הללו מיצרות גלי קול המחממות את הגז דרך האיזורים הפנימיים של הצביר ומונעים מהגז להתקרר וליצור כוכבים בקצב גבוה. התהליך מאט את צמיחת אחת מהגלקסיות הגדולות הידועות ביקום. הוא מספק דוגמה דרמטית לכך שחור שחור, קטן יחסית אך מאסיבי במרכז גלקסיה יכול לשלוט במאפייני התחממות והתקררות הגז מאחורי הקלעים של הגלקסיה.
לידיעה באתר צ'נדרה