סיקור מקיף

פיתוח ישראלי: סירה קרבית לא מאוישת

התקווה ברפאל היא שהביטוי כשב”ם יהיה שגור כמו מזל”ט – ראשי תיבות ידועים יחסית, שמשמעותם (מטוס זעיר ללא טייס) שגורה לא רק בפי אנשי מערכת הביטחון. מהנדסים ומדענים ברפאל ובחברת “אירונאוטיקס מערכות הגנה” * הניסויים הראשונים ב”פרוטקטור” יתחילו בסתיו

אמנון ברזילי

הכשב”ם “פרוטקטור”. מיועד למלחמה בטרור ימי ולסיכול הברחות

https://www.hayadan.org.il/kashbam.html

התקווה ברפאל היא שהביטוי כשב”ם יהיה שגור כמו מזל”ט – ראשי תיבות ידועים יחסית, שמשמעותם (מטוס זעיר ללא טייס) שגורה לא רק בפי אנשי מערכת הביטחון. מהנדסים ומדענים ברפאל ובחברת “אירונאוטיקס מערכות הגנה” מפתחים זה כשנה וחצי את כלי השיט הבלתי מאויש – כשב”ם – שלדבריהם הוא הכלי הקרבי הראשון בעולם ועתיד לחולל מהפכה בשדה הקרב הימי. הניסויים הראשונים של הסירה בים אמורים להתחיל בסתיו ולהימשך בתחילת .2004

כמתחייב בעולם של אחרי אירועי 11 בספטמבר ,2001 משווק הכשב”ם – המכונה “פרוטקטור” – ככלי שייעודו מלחמה בטרור ימי וסיכול ניסיונות להבריח נשק לארגוני הטרור. המפתחים מפרטים את היעדים שמאחורי הגדרה זו: לדעתם, הכשב”ם יכול לבצע ביתר יעילות את המשימות של ספינות הפטרול “דבורה” ו”דבור” ובכך לחסוך את כוח האדם שנמצא עליהן (10-8 אנשי צוות); הוא יוכל לשמש להגנה על מבואות נמלים; ולהגן על ספינות בלב ים ועל נקודות ימיות רגישות, כמו מגדלי קידוח ימי שבהן יש שחיקה גבוהה של צוותים מאוישים.

“אירונאוטיקס מערכות הגנה”, המתמחה בייצור מזל”טים, אחראית לפיתוח מערכת השליטה והבקרה של הכשב”ם. המערכת, שתותקן בנמל הבית או על ספינת טילים, תאפשר למפעיל לקבל תמונה מדויקת של ההתרחשות בים “ולראות אפילו את צבע העיניים של מפקד הספינה הנבדקת”, כפי שנאמר בדיונים פנימיים. היא מבוססת על מערכת השליטה והבקרה הייחודית ,UMAS שפיתחה החברה למזל”טים. בעתיד מתכוונות שתי החברות לפתח מערכות להפעלה משולבת של כשב”מים ומזל”טים.

נוסף לאפשרות של “שליטה ידנית”, שבה ישלוט מפעיל מערכת השליטה על ההגה מרחוק, יוכל הפרוטקטור לפעול באופן אוטונומי – על ידי קביעה מראש של נתיב ההפלגה. טווח השיט של הכשב”ם הוא 30-20 ק”מ, בשל מגבלות מערכות התקשורת. עם המעבר בעתיד לתקשורת לוויינית, הטווח יהיה בלתי מוגבל.

בראש הפרויקט עומד אל”מ (מיל') גיורא כ., ראש מינהל תוכנית מערכות אוטונומיות ימית בחטיבת המערכות ברפאל ובעבר ראש מחלקת תקשוב בחיל הים. בראש המינהלת באירונאוטיקס עומד אל”מ (מיל') ינון בן צור, בעבר קצין מבצעים בכיר בחיל.

הפרוטקטור יצויד במערכת צילום יום ולילה “טופלייט”, שפותחה ברפאל, ובמערכת מכ”ם אזרחית לניווט; עמדת הנשק היא מסוג “מיני טייפון” וגם עליה תותקן מצלמה – מדובר בשתי מערכות שכבר נעשה בהן שימוש. ברפאל מעוניינים להציב על הסירה מקלע “מא”ג” או מקלע בינוני ;0.5 אפשרות נוספת היא להתקין על עמדת הנשק מטול רימונים בקוטר 40 מ”מ. הכשב”ם יצויד גם במיקרופון, ברמקול להפעלה מרחוק, בפנס רב עוצמה ובמצלמות, שיאפשרו לתחנת ההפעלה לבחון את כל אגפי הסירה.

הפרוטקטור מתבסס על סירה מדגם ,RIB שמופעלת בידי כוחות ימיים מיוחדים. המנוע שלה הוא ללא מדחף, ומאפשר לסירה להגיע לחוף בלי להסתבך בצמחייה או בעצמים במים רדודים.
החלטת רפאל לשלב את אירונאוטיקס בפרויקט היא “סטירת לחי” לשתי התעשיות המובילות בישראל ובעולם בפיתוח מל”טים טקטיים: התעשייה האווירית ו”אלביט מערכות”. ברפאל מסבירים שההעדפה ניתנה לאירונאוטיקס “בגלל החדשנות, היעילות והעלויות הנמוכות”.

נראה שמאותן סיבות, החברה היא גם ספק בלעדי של מודיעין-חוזי לצה”ל. מזל”טים פרי פיתוחה מרחפים מעל הגדה המערבית ורצועת עזה ומספקים מודיעין לאוגדות צה”ל. החוזה היוקרתי, שהוסיף לחברה מוניטין פג בימים אלה – ובלחץ התעשייה האווירית ואלביט מפרסם כעת משרד הביטחון מכרז חדש, שבו משתתפות שלוש החברות. “התעשייה האווירית ואלביט לא מסוגלות לספק שירותי מזל”טים באמינות ובעלויות הנמוכות שלנו”, טוען יו”ר מועצת המנהלים של אירונאוטיקס, חיים מנדל שקד.

אירונאוטיקס גם מייצאת את שירותי הפעלת המזל”טים: היא חתמה עם ממשלת אנגולה על חוזה להפעלת מערכות מזל”טים פרי פיתוחה, לאבטחת השדות הימיים של חברת הנפט הלאומית; הסכם דומה נחתם עם ממשלת חוף השנהב. את המערכות מפעילים צוותים ישראליים, שמורכבים ברובם מיוצאי יחידות המזל”טים בצה”ל ועובדים בסבבים של שלושה שבועות בחו”ל. גולת הכותרת המסחרית היא מכירה של מערכות מזל”טים למשרד למצבי חירום ברוסיה. “לפי מיטב ידיעתי, אנחנו החברה הביטחונית היחידה בישראל שהצליחה לעשות עסקים ברוסיה”, אומר מנדל שקד.

ידען האלף השלישי

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~592776934~~~179&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.