פיצוח סודות החומר האפל באמצעות גלקסיות מעוקמות

חוקרים מודדים את מהירות ומסת החומר האפל על ידי חקר גלקסיות מעוקמות המושפעות מחיכוך דינמי שגורם החומר האפל

הדמיות של הגלקסיה הלא מאוזנת ודינמיקת החומר האפל. התמונה מייצגת את הגלקסיה, מוקפת בחלקיקי חומר אפל, עם אזור צפוף עודף מאחוריה, אזורים ברקע המסמלים אזורים ריקים וצפופים ביקום, וסימנים לתנועת הגלקסיה והשפעת החיכוך הדינמי. התמונה הוכנה בעזרת בינה מלאכותית לצורך המחשה ואין ל ראות בה תמונה מדעית

איך אפשר למדוד את מהירות החומר האפל? דרישת הקדם היא למצוא גלקסיה ביקום שנעה יחסית לחומר האפל. היות שכל דבר ביקום נמצא בתנועה ויש הרבה מאוד חומר אפל, לא קשה למצוא גלקסיות כאלה.

עצמים כבדים, כמו גלקסיות, מושכים חומר מכל הסוגים, חומר אפל וגם חומר נראה שאנו פוגשים כל יום. כשחומר אפל נע על פני גלקסיה, הגלקסיה מתחילה למשוך את חלקיקי החומר האפל אליה. אבל שינוי כיוון המהירות של חלקיקי החומר האפל לוקח זמן. לפני שמסלולם מתעקם לעבר הגלקסיה, הם כבר מצליחים לעבור אותה.

לכן חלקיקי החומר האפל לא נכנסים לגלקסיה, אלא נעים מאחוריה (ראו סרטון להלן). מאחורי הגלקסיה, לכן, צפיפות החומר גדלה, וזה גורם להאטה של הגלקסיה – תופעה בשם חיכוך דינמי. חוזק החיכוך הדינמי תלוי במהירות המעבר של חלקיקי החומר האפל על פני הגלקסיה, כלומר כמה זמן יש לגלקסיה לשנות את המסלול של חלקיקי החומר האפל. כשהחלקיקים עוברים לאט, צפיפות החומר גדלה קרוב יותר לגלקסיה, וגורמים לה להאט יותר.

הנקודה הירוקה מייצגת גלקסיה, והחלוניות למעלה מראות את התנועה של חלקיקי חומר אפל על פני הגלקסיה (אם קיימת גלקסיה בחלונית). החלוניות למטה מציגות את הצורה של כל המסלולים, ומראות ששדה הכבידה של גלקסיה משפיע על חלקיקי החומר, ויוצר צפיפות יתר מאחורי הגלקסיה. צפיפות היתר מאטה שוב את הגלקסיה ומעוותת את צורתה. קרדיט: Rain Kipper

איור 1. חיכוך דינמי. החלוניות מציגות אזורים דלילים של היקום בצבע כהה ואזורים צפופים בצבע בהיר. החלוניות למעלה מראות את הצפיפות סביב הגלקסיה אם כבידת הגלקסיה מכופפת (משמאל) או לא מכופפת (מימין) את המסלולים של חלקיקי החומר האפל. החלונית למטה מראה את השוני ביניהן, או איך הגלקסיה משפיעה על הפיזור של החומר האפל. החיצים מייצגים את התאוצה שגורמת צפיפות היתר מאחורי הגלקסיה, שבגללה החיכוך במרכז הגלקסיה מופחת. היות שלחיצים כיוון וחוזק שונה באזורים שונים, כוחות הגאות מצליחים לשנות את צורתה של גלקסיה. קרדיט: Rain Kipper

נניח שהגלקסיה שגורמת לחיכוך הדינמי היא לא קטנה אלא גדולה. במקרה הזה, צפיפות היתר מאחוריה יוצרת חיכוך בחוזק שונה בנקודות שונות בגלקסיה כפי שמראה איור 1. בגלל ההבדל בחיכוך הגלקסיה מעקומת יותר. אנו חווים שינוי דומה בצורת כדור הארץ כמחזורי גאות ושפל הנגרמים על ידי הכבידה של הירח.

הגודל של חלקיקי החומר האפל אינו רלוונטי בסופו של דבר  – המסלול שלהם עדיין מתעקם מאחורי הגלקסיה. אם גודל החלקיקים היה בר-השוואה לגלקסיות עצמן השיטה אולי לא הייתה מפיקה תוצאות מדויקות. אבל המודלים האלה של החומר האפל כבר לא נכללים.

1. יותר ויותר מסתבר שככל שאנחנו מגלים יותר מבינים פחות. וזה גם נוגע לתחומי האבולוציה האנושית. תאוריות כמו חול ואין מה לאכול.הגיע לחשיבה מחודשת על מהות היווצרות היקום.

2. שוב שאלה אם החומר האפל שבעצם מהווה רוב של חומר בחלל לכל הפחות פי חמש. משפיע על גלקסיות . הרי ההשפעה שלו היא גם מקבילה בצורה מסויימת של חורים שחורים. שגם הם באופן מסויים אפלים.
    כיוון שחורים שחורים משפיעים ומסיטים את האור והגלים העוברים בסביבתם. בוודאי עושה זאת גם החומר האפל ונקרא אפל כי הוא פשוט בלתי נראה
    הבה נוסיף את האנרגיה האפילה
    וכמובן בכללי החומר האפל יחד עם האנרגיה האפילה מהווים 95 אחוז המיקום המוכר לנו.
    וכפי שעל ידי אנרגיה בצורה מסויימת אנחנו מסוגלים לייצר גלים אלקטרו מגנטיים ובכלל גל אור בתדרים שונים .
    אז יש כאן שני ענינים שנוצרים
    האחד סטיה של אור שנוצרת עכב דחיה או משיכה של חומר אפל.
    כיוון שאין לנו ראיה כמה ואיך והיכן נמצא בדיוק החומר האפל ביקום. יוצא מכך שהאור המגיע אלינו ממרחקים של כמה שנות אור
    עובר סטיה מ5 אחוז עד אפילול95 אחוז ואין לנו שום הוכחה שזה לא קורה.
    יוצא מכך שבכלל גלקסיה או כוכב שנראה לנו ממוקםבמקוםמסויים ביקום בכלל לא נמצא שם
    וכל שהמרחק גדול יותר בהכרח שהסטיה תהיה גדולה יותר
    יכול להיות שבכלל מגיע אלינו אור המתפתל כמו נחש בגלל התקלויות בחומר אפל.
    יתרה מזה האנרגיה האפילה בהחלט יכולה להשפיע על אורך הגלים המגיע אלינו.
    יוצא שאורכי גל המגיעים מהכוכבים או גלקסיות אינם אותם האורכי גל שיוצאים.
    ולכן נובעים מכך שתי בעיות האחת מיקום אמיתי ונכון שאין לנו אפשרות לדעת אותו באמת
    גם אם נבחר שתי נקודות ואפילו עשר נקודות בהתאם לאור המגיע אלינו מאיזה גוף שמימי
    בגלל תהליך עיוות קרני אור שאין לנו יכולת לוודא אם נעשתה סטיה כל שהיא
    בדרך או לא .
    שנית אורכי הגל המשתנים גם נותנים לנו נתונים שכנראה אינם מדוייקים בעליל.
    הדבר כולל את החומרים מהם מורכב הכוכב הרחוק ואפילו את גודלו הנכון.
    אקיצר לפי זה
    המסקנות שנבעו מהבדיקה של מתי החל המפץ הגדול
    בכלל אינן מחוייבות שאכן המפץ היה לפני 13.4 מליארד שנה
    אלה יכול להיות שהזמן הוא קצר בהרבה יותר ממה ששיערו כפי המובא בכתבה אחרת ואפילו יש מדען המדבר שגל היקום פי 2 שנה ממה שמשערים או משהו כזה.
    אקיצר ככל שמגלים יותר כך תאורית המפץ צורכת יותר ויותר תמוכות וקביים להחזיק אותה עומדת על תילה

3. עיצרו את העולם, אני רוצה לרדת.
    פחות מעניין מה עושה החומר האפל במרחק אלפי שנות אור. האם יש לכם תוכנית להגיע לשם??

4. האם החומר האפל זה עוד יקום נוסף שמושך ומאיץ את היקום בו אנחנו נמצאים???