עמוס2: אות ראשון בשש בבוקר * האנטנות וקולטי השמש נפרשו כמתוכנן * מחר יוצת המנוע

אבי בליזובסקי

שיגור ''עמוס 2'', הלילה: צילום: ערוץ 1

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/amos2update0730.html

עדכון 09:00 – מרכז הבקרה ביהוד קיבל הפיקוד על עמוס 2

יוסי אליטוב וליאת רגב ראיינו הבוקר בתוכנית “עניין אחר” את יצחק ניסן, מנהל חטיבת הערכות טילים בחלל במפעל מבת ביהוד.
“הלווין עבר לשליטתנו. הוא נמצא בגובה רב של 36 אלף קילומטרים, ואנחנו כאן בתחנת הקרקע מבקרים את כל תהליך פתיחת הפנלים הסולריים, המערכות האלקטרוניות, האנטנות ומתחילים להפעיל את הלווין ולהסיעו לאיזור השירות שלו.
הפיקוח בקזחסטן היה בקטע השיגור והכנסת הלווין למסלול. היו ארבעה שלבים במהלך השיגור וטלמטריה במהלך השיגור היתה רק להם. כרגע התחנה מבקרת ממש את הלווין, מפעילה את כל המערכות ומוודאה שכל המערכות מתפקדות נכון. עברנו כמה שלבים: פתחנו את האנטנות, פתחנו פאנלים סולריים, רכשנו את השמש.”
חלק קריטי מהתהליך הוא פרישת האנטנות וכיוונם לכיוון השמש על מנת שנתחיל לאסוף אנרגיה מהשמש. אם לא היינו מצליחים לעבור את השלב הזה, הלווין היה דועך ולא היתה לו האנרגיה הנדרשת עבור המטען התקשורתי שלו.
בתשובה לשאלת המראיינים מה המשמעות לאזרח הקטן בישראל, ענה ניסנוב:
זה מייצב את התעשיה האווירית בליגה הלאומית של החלל. יש לנו כבר מספר לווינים, יש את עמוס 1 ולוויני תצפית. הכנסת עמוס 2 למסלול מוכיחה שיש לנו כבר מסורת בחלל ושאנחנו חלק מהמועדון האקסלוסיבי של אותם מספר מדינות שיש להם את אותם יכולות – גם בשיגור וגם בבניית לווינים. יש לזה משמעות כלכלית מאוד גבוהה, על כל המתלווה לכך.

היכן נמצא הלווין?
(נכון לשעה 08:20) “הלווין נמצא מעל אוסטרליה בגובה 36 אלף קילומטרים. מחר בבוקר נצטרך להפעיל בפעם הראשונה את המנוע APM שנמצא על הלווין. מטרת המנוע הזה – לתת ללווין דחיפה נוספת לכיוון המסלול המעגלי שלו. כרגע המסלול שלו לא סימטרי – בצד אחד הוא 4,000 קילומטרים ומהצד השני 36 אלף קילומטרים. אנחנו נצטרך לעגל את המסלול.”
“החלק של קזחסטן הסתיים, חברת סטארסם הצליחה להזריק את הלווין לחלל לנקודה המוסכמת וכרגע הפעילות היא רק מהלווין. המשגר כבר נעלם ושקע. הבקרה על הלווין נעשית מתחנת הקרקע שלנו כאן. יש לנו אנטנות.”

אנחנו נציע באמצעות חברת חלל מגוון שירותים נוספים המתבצעים בתקשורת לווינית. הלווין עמוס נמצא 7-8 שנים בחלל וכל משיביו מלאים. עמוס 2 בא להגדיל את הקיבולת של שידורי הלווין. נוכל לתת לחברת יס עוד עשרות ערוצים, וגם לרשות השידור – היות והיינו בתפוסה מלאה נאלצנו להעביר חלק מהערוצים ללווינים סמוכים. כעת נוכל להחזיר אותם לעמוס 2. בנוסף נוכל לקלוט ולשדר מהחוף המזרחי של ארה”ב. כיסוי האלומה במזרח התיכון ובמרכז אירופה יהיה הרבה יותר נרחב מאשר עמוס 1 – זה אומר שנוכל לתת שירות להרבה תחנות ומשתמשים, לאו דווקא טלוויזיה.
כעת יש עוד חמישה ימים קריטיים. מחר בבוקר יהיה שלב קריטי נוסף – הפעלת המנוע. עד אז אינני צופה שום אירוע דרמטי. בתוך חמישה עד שבעה ימים תחנת הקרקע בתעשיה האווירית, במבת-יהוד תכניס אותו ל-4 מערב, אותו הכיוון שבו נמצא עמוס 1. זהו תהליך איטי וזהיר, היות ואנחנו צריכים למקם את עמוס 2 במרחק של 4 קילומטרים בלבד מעמוס 1 ואז שניהם יהיו באותו כיוון ואפשר יהיה להשתמש באותן האנטנות גם בעמוס 1 וגם בעמוס 2.

ציון שיגב, ראש פרויקט עמוס 2 בבייקונור. כל הצוות פה אורז ובדהרה למטוסים לחזור לארץ. עבר עלינו לילה סוער ללא שינה, מינוס 9 מעלות, קור בחוץ. היו 6-7 שלבים קריטיים בטיל המשגר.
הרגע הכי קריטי מבחינתי – היו ארבעה רגעים קריטיים שהיינו בשדה עצמו בקור של מינוס תשע, כשהשלבים של המשגר עצמו נפרדו. הרגע הכי קריטי מבחינתי היה דווקא כשישבנו במלון בחדר הבקרה ושמענו מיהוד שהאנטנה נפרשה בהצלחה והפנלים נפרשו בהצלחה. אלו תהליכים מאוד קריטיים ויש שם מנגנונים מאוד עדינים, וזה מבטיח את התקשורת ואת אספקת החשמל ללווין לכל חייו.
היה רגע קריטי והיתה התפרצות רגשות אדירה, חיבוקים בכי. יש צוות של תשעה אנשים שעבדו במשך תשעה שבועות, אנשי שילובים שאחראים לאינטגרציה של כל החלקים וחיבור הלווין אל הטילים. בנוסף, יש עוד מספר מומחים ומנהל מפעל מבת יוסי וייס גם נמצא פה.


עמוס 2 שיגר אות ראשון בסביבות שש בבוקר

עדכון 07:00
הלוויין “עמוס 2” ששוגר בהצלחה בחצות, שיגר לפני כשעה אות ראשון. כך דיווח הבוקר “קול ישראל”. שליח קול ישראל, יאיר ויינרב מסר בדיווח ביומן הבוקר, דקות אחדות לפני השעה שבע כי בסביבות שמונה אמור הלווין להגיע לראשונה לגובהו המקסימלי – 36 אלף קילומטרים וכי בחדר הבקרה בבייקונור מדווחים כי עד כה הכל פועל כמתוכנן.


אות ראשון התקבל הבוקר מהלוויין “עמוס 2”

מאת אמנון ברזילי ושירות “הארץ” – חדשות וואלה!

לוויין התקשורת הישראלי שוגר אמש בהצלחה מקזחסטאן, על גבי המשגר הרוסי “סיוז”, לאחר עיכוב של כמעט שנה עקב תקלות

הלווין בראש המשגר על כן השיגור, לפני שיגורו

הארץ, מוסר: ” אות ראשון התקבל הבוקר (ראשון) בשעה 6:00 לערך, מלוויין התקשורת הישראלי “עמוס 2”, ששוגר לחלל אמש בשעה 23:30. הלוויין המריא על גבו של משגר הלוויינים הרוסי “סיוז”, מאתר השיגור שבבייקנור, קזחסטאן. בשבוע הקרוב יעשה את דרכו עד שיגיע לגובהו הסופי – 36 אלף ק”מ. עמוס 2 הוא דור שני ללווייני התקשורת שמיוצרים במערכות “מבת” של התעשייה האווירית. משקלו כ-1.4 טון.


לוויין התקשורת הישראלי “עמוס 2” החל להקיף את כדור הארץ

מאת אמנון ברזילי, הארץ (חדשות וואלה!)
לוויין התקשורת הישראלי “עמוס 2” שוגר בהצלחה בשעה 11 וחצי אתמול בלילה. הלוויין המריא על גבו של משגר הלוויינים הרוסי “סויוז” מאתר השיגור שבבייקנור, קזחסטאן.

הלוויין הוא דור שני ללווייני תקשורת ישראליים, המיוצרים בחטיבת הטילים והמערכות “מבת” של התעשייה האווירית. משקלו של הלוויין כ-1.4 טון, והוא ירחף, כמו כל לווייני התקשורת, בגובה של 36 אלף ק”מ. המסע של משגר הלוויינים “סויוז”, הנושא את הלוויין הישראלי למיקומו בחלל, יימשך יומיים. “עמוס 2” מספק שירותי תקשורת לוויינית, ו-70% מקיבולתו נמכרו לחברות כבלים בישראל ובאירופה.

“עמוס 2” מסוגל להעביר שידורי לוויין לשלושה אזורים: המזרח התיכון, כולל מדינות המפרץ ועיראק, אירופה והחוף המזרחי של ארה”ב. בין הלקוחות שחתמו חוזה לקבלת שרות מהלוויין ניתן למנות את ממשלת ישראל, חברת “יס”, רשויות השידור הישראליות וחברת “גילת לוויינים”. כמו כן ישתמשו בלוויין תחנות טלוויזיה זרות, כגון אר-טי-אל מגרמניה ו-HBO – חברת הטלוויזיה בתשלום הגדולה בארה”ב.

בעקבות סיום המלחמה בעיראק שוקלת חברת “ח.ל.ל”, בעלת הלוויין, לפנות למימשל האמריקאי, לאו”ם ולחברות אמריקאיות מסחריות ולהציע להם להשתמש בשירותי “עמוס 2” לשידורים לאיזור זה.

עם הצלחת השיגור, יפעלו בחלל שני לווייני התקשורת הישראליים מסדרת “עמוס”. הלוויין “עמוס 1” שוגר ב-1996, ולפי התחזית יסיים את פעילותו בשנת 2008. שידורי “עמוס 2” נשענים על התשתיות ואמצעי הקליטה שנבנו עבור “עמוס 1”.

בפיתוח “עמוס 2” ובייצורו הושקעו כ-130 מיליון דולר, חלקם על ידי גיוס הון באמצעות הנפקת אגרות חוב. לדברי מנכ”ל “ח.ל.ל”, דוד פולק, עלות הלוויין מורכבת מעלות הייצור – כ-70 מיליון דולר, עלות השיגור – כ-35 מיליון דולר, ודמי הביטוח – כ-25 מיליון דולר.

מערכת הביטחון הישראלית לא פיתחה עדיין משגר המיועד ללוויינים גדולים. המשגר הקיים, “שביט”, משגר לוויינים קטנים בלבד, במשקל 400-300 ק”ג. הלוויין “עמוס 2” תוכנן במקור להיות משוגר, כמו “עמוס 1”, באמצעות משגר הלוויינים הצרפתי הענק “אריאן 5”.

המועד המקורי לשיגור נקבע לרבעון הראשון של שנת 2003. בגלל עיכובים, שנגרמו לטענת החברה הצרפתית בגלל בעיות בהשלמת עבודות הייצור של הלוויין, נמסר המקום שיועד ללוויין הישראלי על גבי המשגר הצרפתי לגורם אחר. התעשיה האווירית, יצרנית “עמוס 2” השותפה בחברת ח.ל.ל, בעלת הלוויין, איימה בתביעה משפטית נגד חברת “אריאן” על הפרת חוזה. בפשרה שהושגה בין החברות, סוכם כי “עמוס 2” ישוגר על גבי משגר הלוויינים “סויוז”.

המשגר, שיישא את הלווין הישראלי אל מיקומו בחלל, מיוצר על ידי החברה הרוסית “סטארסם” (STARSEM), שנמצאת בבעלות משותפת של החברות “אריאן”, E.A.D.S , סוכנות החלל והתעופה הרוסית ומרכז החלל סאמארה.

לדברי פולק, לאחר שיגורו של “עמוס 2” תתחיל חברת “ח.ל.ל” בגיוס ההון הדרוש לבניית “עמוס 3”, שישוגר ב-2007. הלוויין “עמוס 3”, שיחליף את “עמוס 1” יהיה גדול מקודמיו, ישקול כ-2 טון ויעלה כ-160 מיליון דולר.

הלוויין יספק שירותי תקשורת לוויינית, ו-70% מקיבולתו נמכרו לחברות כבלים בישראל ובאירופה. הוא מסוגל להעביר שידורי לוויין גם למדינות המפרץ, ובעקבות המלחמה בעיראק שוקלת חברת “ח.ל.ל.”, שבבעלותה נמצא הלוויין, לפנות לממשל האמריקאי, לאו”ם ולחברות בארה”ב ולהציע להם להשתמש בשירותי עמוס 2.

שיגור הלוויין עוכב במשך כשנה בשל תקלות בייצורו, ותקלות שנתגלו במשגר הלוויינים הצרפתי “אריאן 5”, שנועד בתחילה לשגר את עמוס 2. בארבע השנים הקרובות ייתפקדו שני לווייני תקשורת ישראלים מהחלל. “עמוס 1” צפוי לסיים את חייו ב-2008, וחברת ח.ל.ל.
מתכננת להתחיל בגיוס כספים למימון הפיתוח והייצור של “עמוס 3”, שיהיה גדול פי שתיים או שלוש מהמודל הראשון. “

עמי אטינגר, מעריב:
“שוגר בהצלחה לוויין התקשורת הישראלי ''עמוס 2''. הלוויין יצא מתחנת השיגור בבייקנור שבקזאחסטן ועושה את דרכו לחלל. אנשי תחנת השיגור, הרוסית-צרפתית ''אריאן'', הודיעו שהשיגור הצליח ושהכל פועל כשורה.”

“שר התמ''ת והתקשורת, אהוד אולמרט, אמר הערב זמן קצר לאחר שיגור הלוויין: ''זה מרגש, אני שייך לדור שאם רואים מבצע כזה עם דגל ישראל מעליו, זה עושה לו משהו. ישראל היא החלוצה והבלעדית בתחום הזה, וזו השקעה של מיליוני דולרים.”
“אולמרט הוסיף: ''זה שם את מדינת ישראל מבחינת היכולת בקצה היכולת עם עוד שש מדינות בלבד. מדינת ישראל משמשת היום כנקודת מפגש להעברת שידורי לוויין בין מדינות בזכות הלוויין עמוס''.

''עמוס 2'' אמור להיות מוצב בנקודה קבועה בחלל, במרחק של 36 אלף ק''מ מפני כדור הארץ, לא רחוק מהלוויין ''עמוס 1''. הוא צפוי להגיע לנקודה זו בעוד כ-16 יום. כל אנטנה הקולטת היום את השידורים מ''עמוס 1'', תוכל לקלוט את שידורי ''עמוס 2'', בלי כל צורך לכוון מחדש את צלחת. ייחודו של ''עמוס 2'' הוא עוצמתו הגבוהה שמאפשרת לקלוט את השידורים באנטנה קטנה ובאיכות מעולה.

הלוויין אמור לפעול כ-12 שנה. בשנות פעילותו יספק ''עמוס 2'' שירותי שידור ותקשורת כגון: הפצת שידורי טלוויזיה ורדיו ישירות לבתי הצופים, הפצת שידורי טלוויזיה ורדיו למרכזי כבלים, הפצת שירותי אינטרנט, ושידור נתונים לרשתות תקשורת.

לקוחות בישראל, המזה''ת, אירופה וארה''ב
הלוויין ''עמוס 2'' למעשה מבוסס על הטכנולוגיה של ''עמוס 1'' שקיימת כבר 7 שנים, בתוספת שיפורים ופיתוחים טכנולוגיים. השינויים שהוכנסו נועדו לענות על דרישות משימה נוספות, בעיקר בתחום התדרים. לוויין ''עמוס 2'' ישרת לקוחות בשלושה אזורי שירות: ישראל והמזרח התיכון, אירופה, והחוף המזרחי של ארה''ב.

שיגורו של ''עמוס 2'' תוכנן מלכתחילה לחודש אוקטובר 2002, לאחר שהתברר של''עמוס 1'' יש רישום יתר של מבקשים להשתמש בשירותיו. חברת ח.ל.ל גייסה סכום של 660 מיליון שקל לבנייתו ושיגורו ב-2002.

מאז נדחה השיגור כמה פעמים. בתחילה בגלל פיגורים בבניית הלווין במפעל ''מבת'' של התעשייה האווירית וחלק מקבלני המשנה שלו. לאחר מכן התגלו קשיים בשיגורו מאתר ''קורו'' בגינאה הצרפתית בשיתוף חברת החלל הצרפתית ''אריאן''. לבסוף הוחלט על העברת השיגור לאתר הנוכחי.


עמוס 2 בשמיים

אחרי שלוש שנים והשקעה של 150 מיליון דולר שוגר אתמול בהצלחה הלוויין הישראלי “עמוס 2” מאתר השיגור בבייקונור, קזחסטן * תוך 0 1 ימים הוא אמור להגיע לתחנתו הסופית, ובעוד חודש וחצי כבר יקלוט וישדר טלוויזיה רדיו ואינטרנט * האח הקטן “עמוס 3” כבר בתכנון
אלון גולדשטיין שליח מעריב למרכז החלל בבייקונור

לוויין התקשורת הישראלי, “עמוס 2”, שוגר אתמול ב-23:30 ( שעון ישראל), והצטרף לשלושת אחיו, הלוויינים הישראליים שכבר משייטים בחלל – “עמוס 1″, ” איירוס” ו”אופק 5″. עמוס 2 שוגר מאתר השיגור בבייקונור שבקזחסטן, בקור של 10 מעלות מתחת לאפס. מנקודת התצפית הקרובה ביותר, כקילומטר מאתר השיגור, נראה בחדות שובל האש והעשן המרשים שהשאיר אחריו הטיל העצום, עד שנעלם בשכבת הערפל שנחתה כבר אתמול בבוקר על הערבה הקפואה. עמוס 2 שוגר באמצעות טיל רוסי מסוג סויוז שבקצהו הורכב אפריגאט – מתקן שיגור שמכניס את הלוויין למסלול, בדרך לתחנתו הקבועה.

* הגובה: 36,000 ק “מ
תהליך השיגור כולל ארבעה שלבים האורכים כשש שעות וחצי, והוא אמור להסתיים היום בשבע בבוקר. במהלך עשרת הימים הקרובים, יתייצב הלוויין בתחנתו הסופית בגובה של 36 אלף ק”מ, בדיוק מעל קו המשווה. אם הכל יתנהל כמתוכנן, בעוד כחודש וחצי יתחיל עמוס 2 בקליטה ושידור של ערוצי טלוויזיה, רדיו ואינטרנט. אורכו של טיל השיגור הוא כ-42 מטר , ומשקלו כולל הלוויין הגיע בשיגור ל-308 טונות , שיותר משני שליש מהם דלק. משקלו של הלוויין עצמו הוא כ-1,300 ק “ג, מתוכם כ-750 ק “ג דלק, שישמש להפעלת המנועים לצורך עגינתו בתחנה הסופית ולשם תיקוני מיקום במהלך השנים.
השיגור אתמול היה השיגור ה-1,684 של טיל ה סויוז שמשמש כבר עשרות שנים לשיגור אנשים ולוויינים – כולל הלוויין הראשו ן, ה ספוטניק, וכמה שנים אחר כך גם יורי גאגרין, האדם הראשון בחלל. הוא היה גם אחד הגורמים לנדודי שינה של אמריקנים טובים, שכן הסובייטים הש תמשו בו גם לנשיאת ראשי חץ גרעיניים.

* יכול לשדר גם לעיראק
תחנתו הסופית של עמוס 2, נמצאת בנקודה 4 מערב – ארבע מעלות מערבית לקו גריניץ', שבה נמצא אחיו הבוגר – עמוס 1. שנ י הלוויינים אמורים להימצא במרחק של קצת יותר מ-40 ק “מ זה מזה, מרחק אפסי במונחים חלליים. עמוס 1 ששוגר כבר ב-1996, אמור לסיים את מחז ור חייו בעוד כשש שנים ואחיו הצעיר צפוי לשרוד כ-12 שנה בחלל. בחברת חלל תקשורת שיזמה ומימנה את שיגור הלוויין ובתעשייה האווירית ששפיתחה ובנתה את עמוס 2, כבר חושבים בקול רם על פיתוח ושיגור הלוויין הבא, עמוס 3, שיצטרף בעתיד לשני אחיו, בדיוק באותה נקודה בחלל. שיגור עמוס 2 הוא פרויקט מורכב (במחיר של 150 מיליון דולר), שנמשך כש לוש שנים וחצה יבשות. הלוויין הוא פרי פיתוח י שראלי טהור, סיבה לא קטנה לגאווה לאומית, שכן מספר המדינות המסוגלות לייצר לוויינים הוא מצו מצם ביותר.
עמוס 2 אמור לכסות שטח גדול יותר מאשר אחיו הוותיק. אלומות השידור הקליטה של הלוויין, משתרעות על פני אירופה, חופה המזרחי של ארצות-הברית והמזרח התיכון. עמוס 2 יכול לשדר גם לאזור עיראק ובחברת ח לל תקשורת מקווים שלא ירחק היום שבו בבג דד יקלטו שידורים הישר מהלוויין הישראלי.

ידען עמוס 2

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~320398271~~~151&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.