סיקור מקיף

סרטים בבית העתיד של שנות ה-80

סרטים בבית העתיד של שנות ה-80
“בחזרה לעתיד”. שיווק והפצה: גלובוס יונייטד

גואל פינטו

מייקל ג'יי פוקס וכריסטופר לויד בסרט “בחזרה לעתיד”. תוספות מהנות

לא יהיה מוגזם לומר שטרילוגיית “בחזרה לעתיד”, בגרסה לאספנים שמפיצה חברת גלובוס יונייטד, היא הצעת הדי-וי-די הטובה והמהנה ביותר שהגיעה לישראל באחרונה. בעלי די-וי-די זוכים בחודשים האחרונים ליותר ויותר מוצרים מלבבים, לא רק בזכות האיכות הטכנית, אלא גם הודות להשקעה בתוספות לסרט, ו”בחזרה לעתיד” כולל שלל תוספות מהנות מאוד. לבני דור הדי-וי-די, זאת הזדמנות לראות סרט נעורים עתיר אפקטים שבעלילתו היתה תעוזה מפתיעה, נדירה בהוליווד; לוותיקים יותר, שראו את הסרט בבית הקולנוע, יש בו ערך נוסטלגי, והתוספות המיוחדות עשויות להגדיל את ההנאה בשני המקרים.

סרטי “בחזרה לעתיד”, שבוימו בידי רוברט זמקיס (“פורסט גאמפ”) והופקו על ידי סטיוון ספילברג באולפני יוניוורסל, עשו שימוש מוצלח באפקטים מיוחדים, אבל לא באלה היה ייחודם הגדול – מבחינה זו סרטי “מלחמת הכוכבים” של ג'ורג' לוקאס כבר הקדימו אותם. הייחוד והכוח של “בחזרה לעתיד” היו בשימוש בחזרה בזמן כגורם שיש לו השלכות על ייעודו ותפקידו של הגיבור הראשי, ובהכרח גם על חייו ותפישת עולמו. הז'אנר היה כה מוצלח שאפילו פרנסיס פורד קופולה עשה בו שימוש, שנה אחר כך, ב”להתחתן שנית” עם קתלין טרנר, שבו היא שבה בזמן אל נעוריה.

במרכז העלילה מרטי מקפליי (מייקל ג'יי פוקס) המיודד עם פרופסור גאון שבונה מכונת זמן בתוך מכונית. בסרט הראשון, מ-,1985 טרוריסטים מנסים לפגוע בפרופסור, שגנב פלוטוניום כדי להפעיל את המכונית. בניסיון ההימלטות מרטי נוסע בזמן 30 שנה אחורה, ל-,1955 ושם פוגש את הוריו כתלמידי תיכון. התפנית הבאה בעלילה גרמה לאולפני דיסני לנער חוצנם מהסרט, מכיוון שלא עלתה בקנה אחד עם ראיית העולם השמרנית של האולפנים: בואו של מרטי לעולמה של אמו בנעוריה משבש את ההיסטוריה ובמקום להתאהב בנער שאמור להיות אביו, היא מתאהבת במרטי בנה. מרטי נאלץ להשיב את ההיסטוריה למסלולה המיועד ולמצוא דרך בחזרה לעתיד.

כפי שקורה פעמים רבות בסדרות, הסרט הראשון מבין השלושה עלה על שני המשכיו. “בחזרה לעתיד” הראשון היה מועמד לארבעה פרסי אוסקר, בהם פרס התסריט, וזכה בפרס על האפקטים המיוחדים. “בחזרה לעתיד ,”2 מ-,1989 לקח את הגיבורים שלו לשנת ,2015 והיה מועמד לאוסקר על אפקטים מיוחדים (אך לא זכה), והסרט השלישי, מ-,1990 השיב אותם לאחור 100 שנה, ל-,1885 ולא גרף אף לא מועמדות אחת לאוסקר.

אבל הצפייה בשלושת הסרטים מהנה גם היום, ובגרסת הדי-וי-די לאספנים, התוספות המיוחדות מהנות במיוחד. בין הסיפורים מימי ההפקה מגלים, למשל, שמייקל ג'יי פוקס, שהיה הבחירה הראשונה לגילום דמותו של מרטי, עזב את הפרויקט בשל עומס עבודה בסדרת הטלוויזיה “קשרי משפחה”. הוא הוחלף באריק סטולץ, אבל בתוך שבועיים החליטו יוצרי הסרט שמוטב להגמיש את לוח הזמנים למען פוקס.

לכל אחד משלושת הסרטים בחבילה המיוחדת מצורפים תיעוד של עשיית הסרט, ראיונות עם הבמאי זמקיס ועם התסריטאי בוב גייל, סצינות שנחתכו בעריכה, הסברים של אנשי ההפקה ועוד. והכל, ובכלל זה ערוצי הקריינות המלווים את הסרטים בהערות – בעברית, בניגוד לרוב מארזי הדי-וי-די, שבהם הסרט עצמו מתורגם לעברית, אך התוספות פונות רק לדוברי אנגלית.

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~379704530~~~73&SiteName=hayadan

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.