סיקור מקיף

סכנת נטישה צפויה לתחנת החלל אם לא ייבנו מהר עוד חלליות סויוז

אבי בליזובסקי

בתמונה: חללית מדגם סויוז

קישור ישיר לדף זה:
https://www.hayadan.org.il/issaband.html

נאס"א ושאר המדינות החברות בפרויקט תחנת החלל הבינלאומית יגיעו למצב שבו לא תהיה עוד חללית מילוט מתחנת החלל בעוד 18 חודשים. באפריל 2006 תעזוב את תחנת החלל חללית הסויוז האחרונה ותשוב לכדור הארץ.
סויוז, המשמשת בימים כתיקונם כחללית מילוט במקרה של מחלה קשה של אחד מאנשי הצוות, התפרצות שריפה או אסון מסוג אחר, עלולה לרדת בעתיד הקרוב מפס הייצור משום שההסכם הבינלאומי לבניית החלליות הסתיים ורוסיה הלחוצה בכסף דורשת פיצוי לבניית חלליות נוספות לאחר שנת 2006.
ואולם ארה"ב מנועה מלשלם לרוסים בשל חוק למניעת הפצת טכנולוגיה לרוסיה בשל הסיוע שנותנים אנשיה לתוכנית הגרעין האירנית, וכן הרוח של פרויקט תחנת החלל לפיהם נאס"א, ראסקוסמוס וסוכנויות החלל של 14 מדינות מעורבות ומחלקות ביניהן את העבודות, בלי שכסף יחליף ידיים.
ההסכם הבינסוכנותי שנחתם בשנת 1998 קרא לרוסיה לספק 11 חלליות סויוז, כל אחת תשרת את התחנה למשך חצי שנה החל משיגור הצוות הראשון ב-31 באוקטובר 2000. החללית ה-11 תסיים את חייה הפעילים באפריל 2006.
"אנחנו מתכוונים גם לרכוש וגם לבצע עסקאות ברטר כדי לכסות את השנים בין 2006 ל-2010." אמר סרגיי קראסנוב, מנהל תוכנית הטיסות המאוישות של ראסקוסמוס – סוכנות החלל הרוסית הרשמית.
סגן מנהל נאס"א פרד גרגורי אמר כי ארה"ב ורוסיה מקיימות מו"מ על סויוז ועל נושאים אחרים.
ואולם כאמור החוק למניעת הפצת טכנולוגיה לאירן שנחקק בשנת 2000 מונע מנאס"א רכישת ציוד כלשהו מרוסיה עד שנשיא ארה"ב מאשר כי רוסיה אינה משגרת עוד טכנולוגיה גרעינית לאירן. התוכנית לבניית סירת הצלה חללית אמריקנית נגנזה בשל עלויות כבדות. תוכניות לבניית רכב מאוייש חדש שיחליף את המעבורת Crew Exploration Vehicle (CEV), לא יהיה תפעולי לפני 2010 במקרה הטוב.
האסטרונואוט בדימוס אדווין באז אלדרין, טוען כי על נאס"א ליצור קשרי עבודה עם סין, הן לצורך שימוש ברכבים עצמם והן כדי למנוע מהרוסים מו"מ קשוח. "אנחנו צריכים לעודד שימוש משלים בשנז'ו כדי להוות חלופה חלקית לסויוז, מכוון שהמחיר של סויוז בהשוואה לתפקידה כסירת הצלה הוא מוגזם." אמר.
בפני נאס"א עומדות כעת כמה חלופות:
האחת – לשמור את תחנת החלל בנפטלין עד שה-CEB יהיה זמין. בניית ותחזוקת החללית ימשכו בידי צוותי מעבורת מבקרים, אך לא ישהה צוות קבוע על סיפון התחנה למשך 4 שנים לפחות. אם תתרחש בעיה טכנית, לא יהיה שם אף איש צוות לתקן. בשנה שעברה תיקנו אנשי הצוות דליפות קטנות במעבדה האמריקנית שהיו עלולות לגרום לדליפת האוויר מהתא.
אפשרות שניה היא לקבל אישור מהקונגרס לרכוש את שמונה חלליות הסויוז הדרושות לתפקוד בין השנים 2006 ו-2010. אין כעת שום אינדיקציה לכך שהקונגרס יסכים לכך ביחוד בשל הקיצוץ בתקציב נאס"א וקשיי התקציב בכלל.
אפשרות שלישית היא להשאיר צוות על סיפון החללית ללא סירת הצלה. חברי הצוות יעלו לתחנה באמצעות מעבורת חלל וישארו שם עד שהמעבורת הבאה תגיע ותחזיר אותם ארצה. ואולם ספק אם נאס"א תהיה מוכנה לסיכון וליחסי הציבור הרעים שיגיעו איתו של השארת אסטרונאוטים בחלל ללא שום יכולת להחזירם הביתה.
אפשרות רביעית היא לממן מבחני ריסוק של חלליות שיתוכננו במהירות וייעודם יהיה רק להציל את חברי הצוות, ואשר ישמש רק לנחיתה (הוא יועלה לתחנה במעבורת). בשנת 1987 שקלו בנאס"א להוציא חללית אפולו שלא טסה ממוזיאון כדי לשפצה ולהפוך אותה לסירת הצלה. חברות מסחריות הציעו לבנות סירות הצלה שתהיינה מוכנות עד שנת 2006 אם יקבלו אישור מיידי להתחיל לעבוד. גם לפי תסריט זה ישוגר חלליות המילוט בתוך מעבורות החלל.
לידיעה בוושינגטון טיימס
ידען תחנת החלל הבינלאומית

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~14952598~~~88&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן