נתגלו יונקים קדמונים שאכלו דינוזאורים

איכרים סיניים גילו עצמותיהם של שני יונקים גדולים מעידן המזוזואיקון. בבטנו של אחד מהם נמצאו שרידי דינוזאור קטן. עד עתה סברו כי יונקי אותה תקופה היו עכברים שניזונו מחרקים

ג'ון נובל וילפורד, ניו יורק טיימס, הארץ, חדשות וואלה!

שרידי היונק הטורף. תמונה חדשה לגמרי על בעלי החיים בתקופת הדינוזאורים (צילום:איי.פי)

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/mammelseatsdino.html

בעידן הדינוזאורים, היונקים היו עדיין יצורים כנועים שטרם התפתחו והשתלטו על כדור הארץ. עד לאחרונה, מדענים סברו כי רובם היו יצורים ליליים קטנים כעכברים, שניזונו בעיקר מחרקים והתחבאו במערות או תחת צמחיה מאימת הזוחלים האימתניים, אדוני הארץ. ואולם, שני מאובנים בני 130 מיליון שנים, שהתגלו ב-2003 בצפון סין, מעידים שהתיאוריה המקובלת מפחיתה מערכם של היונקים המוקדמים.

מתברר שחלק מהיונקים הללו היו גדולים וחכמים מספיק כדי לטרוף דינוזאורים – לפחות את הצעירים שבהם. חשיפת המאובנים מובילה לתפישה חדשה ומגוונת יותר של חיי היונקים בעידן המזוזואיקון, שהחל לפני 280 מיליון שנים ונמשך עד לפני 65 מיליון שנים.

במאמר ובראיון שפורסמו ביום חמישי בכתב העת “Nature”, תיארו החוקרים הסיניים את ממצאיהם, שכוללים את הגולגולת ואת רוב העצמות של “רפנומאמוס גיגנטיקוס” – היונק הגדול ביותר מתקופת הדינוזאורים שנמצא עד היום. לפי הערכת החוקרים, יונק זה שקל כ-14 קילוגרמים ואורכו היה כמטר אחד. לטענת החוקרים, לגיגנטיקוס אין צאצאים בקרב המינים החיים כיום, אך קיים דמיון מסוים בינו לבין דוב הכיס הטסמני.

המאובן השני שהתגלה באותו אתר בסין הוא של יונק קטן יותר מסוג “רפנומאמוס רובוסטוס”, שאורכו כמעט 40 סנטימטרים. בחינת המאובן הובילה לתגלית לא-צפויה לגבי ארוחתו האחרונה: בבטנו של היונק נמצאו גפיו, אצבעותיו ושיניו של דינוזאור קטן.

שני השלדים המאובנים נתגלו על ידי שני איכרים סינים באתרים הארכיאולוגיים הפוריים שבמחוז ליונינג, שבהם נחשפו בשנים האחרונות שרידים רבים של דינוזאורים ויונקים.

המאובנים לכדו את עיניהם של המדענים שביקרו באתר, והם העבירו אותם לבדיקה ב”מכון לפליאנתרופולוגיה ופליאונתולוגיה של הזוחלים” בבייג'ין – שם מוצג כיום המאובן של הגיגנטיקוס. החוקרים עמלים כעת על הכנת דגם בגודל מלא של היונק, לקראת תערוכת דינוזאורים חדשה ב”מוזיאון האמריקאי לטבע” בניו יורק, שתיפתח במאי הקרוב.

“התגלית שלנו מהווה את העדות הישירה הראשונה לכך שחלק מהיונקים היו טורפים, שניזונו מבעלי חוליות קטנים – בין השאר מדינוזאורים צעירים. הם מראים גם שיונקי התקופה המזוזואית היו גדולים בהרבה ממה שהיה ידוע עד כה”, נכתב במאמר. החוקרים הסיקו כי “חלק מהיונקים כנראה התחרו בדינוזאורים על מזון ועל טריטוריה”.

הד”ר ג'ין מנג, פלנתאולוג מהמוזיאון האמריקאי לטבע במנהטן, שנמנה עם החוקרים שגילו את הממצאים, אמר בשבוע שעבר שכל מאובן של יונק מהתקופה המזוזואית הוא נדיר למדי, ואלה שנמצאו “נותנים לנו תמונה חדשה לגמרי על בעלי החיים בתקופת הדינוזאורים”. לדבריו, “כעת עלינו לגלות כמה נפוצים היו המינים של היונקים הטורפים הגדולים”.

פרסומתואולם, הד”ר מנג ממשיך לטעון כי התפישה המקובלת בנוגע לחיים בעידן המזוזואי עדיין תקפה. לדבריו, גם אם יימצאו מאובנים של יונקים גדולים נוספים מתקופה זו, עדיין סביר מאוד להניח שרובם המכריע של היונקים המוקדמים היו קטנים בהרבה מהדינוזאורים ומהזוחלים האחרים ששלטו בכדור הארץ – שהיו חזקים יותר, בעלי תוחלת חיים ארוכה יותר ומהירים יותר מהיונקים. רק לאחר היכחדות הדינוזאורים, לפני כ-65 מיליון שנים, היונקים התחילו לבסס את עצמם והתחילו בתהליך האבולוציה שממנו התפתחו הנמרים, האריות והדובים, ולבסוף גם בני האדם.
ידען הדינוזאורים