נאסא שומרת אמונים למערכות ההפעלה של ווינד ריבר בשיגור ה”רובר” החדש למאדים

אבי בליזובסקי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/marswr.html

שני רכבי המחקר האוטומטיים (Mars Exploration Rovers) ששוגרו במהלך החודשים יוני ויולי למסע חקירות גיאולוגי בכוכב הלכת מאדים מבוססים, כמו רכב החלל שהגיע למאדים לפני שש שנים (Mars Pathfinder), על מערכות ההפעלה והתוכנה של חברת ווינד ריבר. יצויין, כי מערכות אלה עומדות גם בבסיסו של טיל ה”חץ” הישראלי מתוצרת התעשיה האווירית.

משימת החקר למאדים הופעלה הפעם בשני שיגורים שבוצעו בזה אחר זה בראשית הקיץ. השיגורים נשאו לכוכב הלכת רכבי חלל חדשניים המהווים מעבדות מחקר גיאולוגיות, ומסוגלים לדווח על ממצאיהם לכדור הארץ. ה”מוח” של שני הרכבים מבוסס על VxWorks , מערכת ההפעלה זמן אמת (RTOS) מתוצרת ווינד ריבר, ופותח בסיוע סביבת הפיתוח טורנדו, אף היא מתוצרת וינד ריבר. הודות לטכנולוגיה של ווינד ריבר מסוגלים רכבים אלה לבצע את המשימות המורכבות והחיוניות של המסע למאדים, הכוללות, בין השאר, זיהוי אתר הנחיתה, ניווט ונחיתה באתר הנבחר על פני כוכב הלכת, פעילות על הקרקע, איסוף נתונים, תקשורת ממארס לכדור הארץ.

בשנת 1997 קבעה נאס”א תקדים כאשר החליטה לוותר על פיתוח מערכות הפעלה ייחודיות לרכב ה-Pathfinder שיצא למסע הראשון אל אדמת מאדים, ובמקום זה להסתמך על מערכות מסחריות מתוצרת ווינד ריבר, שהוכיחו אמינות מוחלטת בזמן אמיתי. ווינד ריבר היא החברה המובילה בעולם בתחום מערכות הפעלה למערכות משובצות.

הפעם תוכנן המסע למאדים בשני שיגורים סמוכים של רובוטים “תאומים” שיצאו לדרכם ואמורים לנחות על כוכב הלכת בשני אתרי נחיתה שונים אחרי מסע בן יותר מששה חודשים, בינואר 2004.

יו”ר ווינד ריבר ומייסד החברה, ג'רי פידלר, שביקר בישראל בשנה שעברה, אמר כי בחירתה של נאס”א לבחור בטכנולוגיה של ווינד ריבר כדי לתפעל את רכבי הנחיתה למאדים זו הפעם השניה היא תעודת כבוד לרמה הגבוהה של ביצועי מערכות התוכנה של החברה, לאמינות של הטכנולוגיה ואיכות השירות.

לצורך בנית רכבי המחקר פיתחה ווינד ריבר גירסה מיוחדת של סביבת הפיתוח טורנדו, debugger תוך כדי עדכון מערכת ההפעלה VxWorks מגרסה 5.1 עד 5.5.
הגמישות ויכולת ההתאמה של התוכנה של ווינד ריבר איפשרה למהנדסי נאס”א לבנות לתוך הרכבים יכולת מינוף לפרוייקטים עתידיים, למנוע תקלות ואף להערך לאפשרות שיהיה צורך לשנות את משימות המעבדה ממרחק מיליוני קילומטרים במהלך ביצוע המשימה.

ווינד ריבר, מאז היווסדה ב1981- נחשבת יועץ מוסמך בתעשיית התעופה והבטחון. הטכנולוגיה של ווינד ריבר משמשת גם פרוייקטים חשובים אחרים של תעשית החלל, בין השאר “סירת ההצלה” של נאס”א לתחנת החלל הבינלאומית, לוויין החלל Deep Space One של נאס”א ולוויין PROBA של סוכנות החלל האירופית.

שליחות תאומי המחקר למאדים היא חלק מפרוייקט המעבדה הרובוטית של נאס”א המתוכנן לתחקר את כל מערכת השמש. את הפרוייקט מרכז המכון הטכנולוגי של קליפורניה בפאסאדינה.

ידען מאדים