מתי נגלה את היצורים מהחלל?

אם אכן קיימים חיים תבוניים בגלקסיית שביל החלב, הרי שההתקדמות הצפויה בעוצמת המחשוב ובטכנולוגיות של טלסקופי רדיו, עתידה להביא לכך שאכן נגלה אותן במהלך שני העשורים הקרובים

יורם אורעד, גלילאו

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/contact050105.html

האם חלום הדורות לאיתורה של ציוויליזציה מתקדמת בחלל עומד להתגשם סוף כל סוף? פרויקט SETI (ראשי התיבות של Search for Extraterrestrial Intelligence ובעברית – חיפוש תבונה שמחוץ לכדור הארץ) מנסה לאתר ציוויליזציות כאלו מזה שנים רבות, עד כה ללא הצלחה.
סת' שוסטק (Seth Shostak), האסטרונום הבכיר של הפרוייקט, טוען שאם אכן קיימים חיים תבוניים בגלקסיה שלנו, גלקסיית שביל החלב, הרי שההתקדמות הצפויה בעוצמת המחשוב ובטכנולוגיות של טלסקופי רדיו, אותם מתקנים המכוונים לחלל וקולטים אותות רדיו ממקורות מרוחקים, עתידה להביא לכך שאכן נגלה אותן במהלך שני העשורים הקרובים.
על פי הערכה רווחת בקרב אנשי מדע, העוסקים באפשרות קיומם של חיים ביקום בכלל ושל חיים תבוניים בפרט, ציוויליזציה מתקדמת עשויה לנסות להודיע על קיומה באמצעות שידורי רדיו. שוסטק עשה שימוש בנוסחה שפיתח האסטרונום פרנק דרייק (Drake) בשנת 1961, שמהותה ניסיון לשער על פי פרמטרים שונים את מספר הציוויליזציות בגלקסיה שלנו.
נוסחתו של דרייק כוללת שבעה פרמטרים. בין הפרמטרים: מספר השמשות הכולל בגלקסיה, החלק היחסי של השמשות בעלות כוכבי לכת המקיפים אותן מתוך כלל השמשות, החלק היחסי של כוכבי הלכת המהווים מקום נוח להתפתחות חיים, עבור שמש המוקפת בכוכבי לכת, וחלקם היחסי של כוכבי הלכת שבהם אכן התפתחו חיים כאלה בפועל מתוך כלל כוכבי הלכת המאפשרים חיים.
שוטסק מניח שהמגמה של הכפלת עוצמת המחשוב אחת לשמונה עשר חודשים, מגמה הקיימת כבר כמה עשרות שנים, תימשך עד לשנת 2015. משנה זו ואילך הוא מניח שעוצמת המחשוב תתפתח בקצב שמרני יותר – הכפלה פעם בשלושים ושישה חודשים.
ההנחות לגבי הקצב העתידי של התפתחות עוצמת המחשוב, בשילוב עם השערתו על התקדמותן של טכנולוגיות טלסקופי הרדיו, המגלים בפועל את האותות, הובילה אותו להערכה שציוויליזציה אכן תתגלה תוך עשרים השנה הקרובות, אם אכן ציוויליזציות חוץ ארציות הן אכן בגדר הנמצא.
אמנם, ניתן לתהות כלום ציוויליזציות אחרות ביקום (במידה והן קיימות) משתמשות דווקא בגלי רדיו כדי לתקשר, שהרי ייתכן שטכנולוגיות התקשורת שלהן מבוססות על עקרונות אחרים, שאינם ידועים. ייתכן מאד שהן גם מתקדמות משלנו בהרבה ואולי אף מעבר להשגתנו.
ואולי ברגעים אלה ממש, מגיעים אלינו שדרים מציוויליזציות רחוקות בחלל אלא שאנו איננו מסוגלים לקולטם משום שהכלים לקליטתם עדיין אינם עומדים לרשותנו.
ידען חיים בחלל