מעבורת החלל תיבדק ביסודיות במטרה לאתר כל נזק אפשרי

אבי בליזובסקי

דיסקוורי מציגה את החלק התחתון שלה בפני תחנת החלל הבינלאומית לפני שהתחברה אל סיפונה. למעלה – תשעה אסטרונאוטים בתחנת החלל הבינלאומית

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/shuttle2807051.html


להרחבה ראו גלרית תמונות של מכל הדלק החיצוני כפי שצולם מתוך המעבורת. בתמונות רואים בבירור את המקום ממנו נפל קצף מעט לפני ההפרדות, אך למרבה המזל הקצף לא פגע במעבורת, וגם אם היה פוגע, העדר האוויר היה מרכך את הפגיעה

מעבורת החלל דיסקוורי נבחנת ביסודיות כדי לחפש מקומות שבהם נשרו האריחים, בעוד נאס"א מודיעה על השעית הטיסות הבאות.

גחונה של המעבורת דיסקוורי צולם בידי מצלמות על סיפון תחנת החלל הבילאומית בעת שהמעבורת נעה לעגינה. צילומי וידאו גילו כי קצף ההגנה של המכל החיצוני נשר בשיגור. נאס"א רוצה להיות בטוחה שאין כל חורים בחלק התחתון של המעבורת. בנאס"א מוסרים כי עד שבעית הקצף לא תתוקן, לא ישוגרו עוד מעבורות.
עם זאת אין עדויות לכך שהקצף שנשר בשיגור ביום שלישי פגע בדיסקוורי, אך שני אריחי הגנת חום בגחונה של המעבורת נשברו. בכל אופן, הדיווח הראשון מהצילומים שנעשו בתחנת החלל לא גילו איזורים חשובים של נזקים שיש צורך להתמודד עימם.
מנהלי המשימה הודיעו ביום רביעי בערב (חמישי לפנות בוקר שעוננו) על השעית הטיסות לאחר למעלה מיממה של ניתוח צילומי וידאו וסטילס שצולמו בעת המראת המעבורת.
גוש קצף בגודל של 15 סנטימטרים לערך נפל מאיזור החיבור שבין מכל הדלק החיצוני לבין אחד המאיצים (אותם טילים של דלק מוצק הבוערים ראשונים ונושרים כשתיים וחצי דקות לאחר השיגור) – איזור זה, של חיבור שתי מוטות נקרא האיזור הדו-רגלי (bipod). זהו איזור שבו המהנדסים ביצעו שיפורים בעקבות המלצות ועדת החקירה לאסון קולומביה. חתיכה קטנה יותר נשרה מהשטח ממש מתחת לחתיכה הראשונה.
"חייבים להודות בטעויות ואנחנו טעינו. אנחנו צריכים עדיין להמשיך בעבודה." אמר מנהל תוכנית המעבורות בנאס"א ביל פארסונס. "עד שנתקן את זה, לא נהיה מוכנים לטוס שוב."

כאמור החל מהשעה אחת בצהרים ביום ה' (שעון ישראל) החלה החללית בתמרון של שלושת רבעי מעלה בשניה ובסך הכל עשתה סיבוב של 360 מעלות בהתקרבה לתחנת החלל. תמרון זה שנקרא Pitch Manoeuvre ואשר נמשך שמונה דקות, בוצע במרחק של 182 מטרים מהתחנה, והוא נתן לצוות של שני האנשים על התחנה הזדמנות של כ-90 שניות לצלם את החלק התחתון של המעבורת.
הקוסמונאוט הרוסי סרגיי קריקלייב, והאסטרונאוט האמריקני ג'ון פיליפס התייצבו באיזור השירות הרוסי זבזדה, וצילמו באמצעות עדשות של 400 מילימטרים ו-800 מילימטרים. התמונות הן ברזולוציה של 2.5 סנטימטרים לפיקסל, מספיק כדי "לקרוא את המספרים הסדרתיים שעל האריחים" לפי מנהל הטיסה פול היל.
דיסקוורי השלימה את העגינה בדיוק בשעה שנקבעה, 14:18, מעל דרום האוקיאנוס השקט, מעט מערבית לצ'ילה.

זרוע רובוטית
קודם לכן, עוד בבוקר יום רביעי ביצעו אנשי הצוות של דיסווקרי תצפית באמצעות מערכת החיישנים שעל הזרוע הרובוטית כדי לבחון את איזור החרטום מלמטה, וכן את פנלי החיזוק הקדמיים. המכשיר (OBSS) צפוי לשמש לחקירת איזורי עניין נוספים ביום שישי (היום). הדבר יכלול בין היתר את שני האריחים המקולקלים – אריח מלבני ליד הדלת של כן הנסע של החרטום, ואריח עמוד שידרה מרובע בהמשך ליד הקצה האחורי של הדיסקוורי.
ביל פארסונס אמר לעיתונאים במרכז הבקרה ביוסטון, טקסס, כי הוא מאוכזב באופן אישי מנפילות השברים במהלך טיפוסה של דיסקוורי למסלול. למרבה המזל המעבורת היתה כמעט מחוץ לאטמוספירה כאשר הקצף השתחרר כך שלא היה מספיק אוויר מכדי להאיץ את השברים הללו למהירויות מסוכנות.
נאס"א בזבזה חודשים בתכנון וביצוע שינויים בדרך שבה קצף הבידוד מחובר למכל הדלק. סברו כי רק פיסות קטנות יוכלו לנשור במהלך שיגור הדיסקוורי. מנהלי הבקרה בדקו מאז כמות מדהימה של צילומים שבוצעו מסיפון החללית על ידי האסטרונאוט סואצ'י נוגוצ'י, ובהם נראה מכל הדלק נופל לכדור הארץ לאחר ההפרדות.

בתוך כך מודיעה נאס"א כי מעבורת החלל דיסקוורי לא נפגעה מחתיכת הקצף שניתקה ממיכל הדלק בהמראה אולם נפגעה בכנף מחתיכה קטנה בהרבה ולא נשקפת לה סכנה בטיחותית, כך הודיעה הלילה (שישי), סוכנות החלל האמריקאית (נאס"א).
הודעת נאס"א התפרסמה יום לאחר שקירקעה את כל ההמראות העתידיות של מעבורות חלל מתחומה, לאחר נפילת חתיכת הקצף ממכל הדלק של הדיסקוורי. חתיכה שכזו – אולם ממקום אחר – נפלה גם לפני שנתיים וחצי מהמעבורת "קולומביה" וגרמה לה לנזק בלתי הפיך שפגע בנחיתתה, ובעקבותיו נהרגו כל אנשי הצוות כולל האסטרונאוט הישראלי אילן רמון.

הודעת מנהל נאס"א באשר לקצף שנשר ממכל הדלק החיצוני

מנהל נאס"א, מייקל גריפין צוטט בהודעה לעיתונות המופיעה באתר נאס"א:
"מהנדסי נאס"א מעריכים את משמעות אובדן פיסה גדולה של קצף בידוד ממכל הדלק החיצוני של מעבורת החלל דיסקוורי במהלך השיגור. בהתבסס על ההערכות הראשוניות – הקצף, שאורכו 60-80 סנטימטר ורחבו 25-30 סנטימטרים, ובעובי של 6-20 סנטימטר נראה במצלמות בעלות רזולוציה גבוהה שהותקנו בעקבות מסקנות אסון קולומביה. "
"אין כל עדות לכך שפיסות הקצף שנראו בהמראה פגעו או גרמו נזק כלשהו לדיסקוורי. המעבורת תעבור בדיקות נוספות כדי לנסות ולאתר אם אירע נזק משמעותי כלשהו למעבורת. כמו בכל אירוע בלתי צפוי, אנחנו נעריך לעומק את האירוע ונבצע את כל השינויים הנדרשים למעבורת לפני שנחזור לטוס."
גריפין הוסיף כי: "זוהי טיסת נסיון שבין היתר אנחנו בוחנים בה את יציבות חיבורו של קצף הבידוד וביצועי המצלמות החדשות שהותקנו כדי לאתר בעיות. המצלמות פעלו היטב. הקצף לא פעל כפי שציפינו."
"חברי הצוות של דיסקוורי מעודכנים כל העת בנתונים האחרונים שיש לנו ובמסקנות העדכניות של ניתוח אבדן הקצף והם לוקחים חלק בתהליך הבדיקה." מסכם גריפין.
סוכנות החלל הודיעה כי על בסיס התמונות שצולמו טרם עגינת המעבורת בתחנת החלל הבינ"ל, מצבה של המעבורת מצוין

מעבורת החלל דיסקוורי חמקה מנזק רציני כתוצאה מפיסת הקצף, הקטלנית בפוטנציה, שנשברה ממכל הדלק במהלך המראתה. בסוכנות הידיעות איי.פי דווח, כי סוכנות החלל נאס"א הודיעה שהחללית נראית בטוחה דיה לטוס חזרה הביתה בעוד שבוע.

החדשות הברוכות הגיעו לאחר שמרכז הבקרה של הסוכנות קיבל תמונות מרהיבות של דיסקוורי, שצולמו על ידי צוות תחנת החלל הבינלאומית. המעבורת ביצעה תרגיל חסר תקדים של "סלטה" לאחור כדי לחשוף את צדה התחתון למצלמות לפני שעגנה בתחנה.

נאס"א רצתה לוודא שדיסוורי אינה סובלת מפגיעה קטלנית מהסוג שחרץ את גורלה של המעבורת קולומביה לפני שנתיים. "הדו"ח הראשוני הוא שזה נראה מצוין ואין לנו שום סיבה לדאגה בנוגע לדיסקוורי", אמר מנהל פעולות הטיסה ג'ון שאנון. הוא הדגיש שיידרשו עוד מספר ימים לפני שהסוכנות תוכל להצהיר בוודאות שהמעבורת נמצאת במצב תקין.

כזכור, אתמול השעתה נאס"א את כל טיסות המעבורת הבאות לאחר שנודע כי פיסה גדולה של קצף בידוד, במשקל של כ-400 גרם, ניתקה ממכל הדלק החיצוני של הדיסקוורי, בשחזור מדאיג של הבעיה שגרמה להתרסקות הקולומביה. אולם בניגוד לאותו מקרה, הפעם לא פגעה חתיכת הקצף במעבורת, וגם פיסות קצף קטנות יותר החמיצו את גוף החללית.

כל שנותר לפני שנאס"א יכולה לאשר לדיסקוורי ולשבעת נוסעיה לנחות היא בדיקה, שתיערך ככל הנראה ביום שישי, באמצעות קורה בעלת קרן לייזר בקצה שתספק צילומים תלת-ממדיים של האריחים התרמיים השרוטים בצד התחתון של המעבורת. הקורה, שאורכה 30 מטרים, תוכל לעמוד על עומקן של מה שנראות כרגע כשריטות שטחיות.

אם הכל יתברר כפי שנאס"א מקווה, הדיסקוורי תהיה רשאית לשוב לכדור הארץ בשבעה באוגוסט כמתוכנן, בתום שהייה בת שמונה ימים בתחנת החלל.

להודעת מנהל נאס"א באתר הסוכנות
ידען בחזרה לחלל
לידיעה בגרסת הבי.בי.סי

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~224687318~~~188&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.