סיקור מקיף

מכשיר חדש יאפשר להאריך את שהות צוותי המעבורת בתחנת החלל

אבי בליזובסקי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/shuttleiss230705.html

צוותי מעבורות החלל יוכלו בקרוב להישאר בתחנת החלל הבינלאומית זמן רב יותר, בזכות התקנת מערכת העברת כוח חשמלי שתאפשר למעבורת חלל העוגנת בתחנה להשתמש בכוח השמש מתחנת החלל ולא להסתמך רק על חשמל המיוצר על ידי תאי הדלק של המעבורת.
מערכת Station-Shuttle Power Transfer System (SSPTS) תאפשר לעשות שימוש בקולטי השמש של התחנה כדי לתגבר את מערכת החשמל של המעבורת. הכוח הנוסף יפחית את הצורך בכוח מתאי הדלק של המעבורת הדורשים מימן וחמצן נוזליים כדי לפעול. עם היכולת החדשה תוכל המעבורת לעגון בתחנה 9-12 ימים ולא 6-7 ימים עם המערכת הנוכחית.
"בעיקרון נוכל להחניק את מערכת תאי הדלק ולנצל ככל האפשר את החשמל מהתחנה כדי לחסוך כוח", אמר אריק ג'יטל (Gietl) מנהל הרכבת ה-SSPTS בחברת בואינג שבנתה את המערכת. "באמצעות החשמל מהמעבורת נוכל להשתמש בפחות חמצן ובפחות מימן וכך נוכל לעגון זמן רב יותר."
המערכת החדשה תותקן בשלוש המעבורות הנותרות, והיא תהיה תפעולית החל מאוקטובר 2006, כאשר תשגור לתחנת החלל הבינלאומית.
מערכת החשמל של התחנה יכולה להפוך את הכוח מ-28 וולט ל-120 וולט הנדרשים במעבורת, אך אין כל אמצעי להעברת הכוח מהתחנה למעבורת. יחידה חדשה ב-SSPTS, יחידת התמרת הכוח תוכל גם להעביר עד שמונה קילוואט של כוח חשמלי לשעה מהתחנה למקפת.
"הצוותים של המעבורת ממהרים כאשר הם מגיעים לתחנה ולכן זמן נוסף הוא בעל ערך גבוה מאוד לנאס"א ולצוותים המבקרים, לביצוע ניסויים מדעיים ולהעברת מטענים" אמר ג'יטל.
כמו כן, נאס"א מתכננת לשגר את כל המעבורות הבאות במסלול שיפגיש אותם עם תחנת החלל כך שיוכלו לעגון במקר חרום. הכוח הנוסף עשוי להיות שימושי במשימת חילוץ כזאת. לדברי גי'טל זמן נוסף במקרה כזה עשוי לסייע בפתרון בעיות.
כרגע יש שלושה קולטי שמש בתחנת החלל אך ג'איטל אומר כי בואינג מתכננת להעלות את המספר הזה לארבעה עד שה-SSPTS יהיה תפעולי, ויספק 75 קילוואטים חשמל לחלק האמריקני. גם הרביעי יועלה באותה הטיסה שבה יועבר ה-SSPTS.
"נוכל לנתב את החשמל למשתשמים שונים ונוכל להקצות גם חשמל לתקופה קצרה למעבורת.
בואינג החלה לעבוד על המערכת בספטמבר 2003 והיא הצליחה לקצר את מחזור שלוש השנים בפיתוח מערכות לשנתיים בלבד בזכות יכולת הפיתוח הפנימית של בואינג.
המערכת גם תתאים לרכב הנוסעים החדש שיחליף את המעבורת ואשר פיתוחו צפוי להסתיים ב-2010. "מדובר במערכת מודולרית המתאימה להעברת אנשי צוות לתחנת החלל." אמר ג'יטל.

ידען תחנת החלל הבינלאומית
לידיעה בספייס.קום

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~220150884~~~188&SiteName=hayadan

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן