מחקר חדש: לאדם הקדמון לא היה גיל התבגרות

האדם של לפני שני מיליון שנה, “ההומו אירקטוס” דילג על השלב הבעייתי הזה ועבר לבגרות תוך 12 שנה; שלב הביניים הופיע רק לפני חצי מיליון שנה; הסיבה: המוח היה עדיין קטן כשל קוף

מאת: מערכת וואלה! 6/12/2001

לאמא של האדם הפרהיסטורי היו, מסתבר, הרבה פחות בעיות מפני שלפי מחקר חדש לו הוא דילג על התקופה הבעייתית של גיל ההתבגרות. המגזין “נייצ'ר” מפרסם כי מדענים מאמינים שהאדם הקדמון “הומו אירקטוס” התפתח בדומה לקוף וכך דילג מהילדות ישר אל הבגרות בלי שלבי הביניים.

רק “בדגמים המתקדמים” יותר של האדם הקדמון הופיע גיל ההתבגרות בכדי לאפשר לאדם לעבור תהליך למידה ארוך יותר. ההומו אירקטוס היה נפוץ באפריקה לפני כשני מיליון שנה ואופיין במראה המתקרב לאדם בגלל ידיו הקצרות יותר (להבדיל מידי הקוף הארוכות). המחקר החדש שהתבסס על שיניים מאובנות שנמצאו קבע כי להומו אירקטוס לא היתה תקופת התבגרות מדורגת. בעזרת השיניים ניתן לקבוע במדויק באיזה שלב התפתחותי בחייו נמצא האדם. ע”י בדיקה מעמיקה של השיניים ניתן לקבוע כמה זמן לקח לשן לגדול באמצעות טבעות פנימיות (בדומה לעץ). הממצאים הראו כי ההומו אירקטוס עבר משלב הילדות לבגרות לאחר 12 שנה בלבד, בעוד לאדם המודרני זה לוקח 20 שנה.

המחקר החדש מגלה כי שלב הביניים הארוך של גיל ההתבגרות הופיע אצל בני אדם רק לפני כחצי מיליון שנה. הסיבה שההומו אירקטוס לא עבר את שלב הביניים היתה מוחו הקטן בהרבה מזה של האדם המודרני.

גיל ההתבגרות, לפני מיליון וחצי שנים
20/12/2001
בהשוואה לשימפנזים ולגורילות, לאדם לוקח זמן רב להגיע לבגרות.

בהשוואה לשימפנזים ולגורילות, לאדם לוקח זמן רב להגיע לבגרות. מחקר חדש מצביע על כך שאבותיו של האדם המודרני אימצו את לוח הזמנים האטי הזה רק בשלב מאוחר יחסית של האבולוציה: לפני מיליון וחצי שנה, ההומו ארקטוס, אחד מאבות האדם, עדיין הגיע לבגרות בתוך זמן קצר יחסית.

שימפנזים וגורילות מגיעים לבגרות בגיל .12-11 אצל האדם, לעומת זאת, הדבר קורה בגיל 18 עד .20 מחקרים קודמים מצאו שאבותיו הרחוקים של האדם התבגרו מהר, אך לא ברור מתי החלו אבותיו הקרובים יותר של האדם לאמץ את קצב ההתפתחות האטי.

כדי לבחון את הדבר חוקרים משתמשים במאובני שיניים: סימנים זעירים על השיניים משמשים לחוקרים כמו טבעות של עץ: הם מאפשרים להם להסיק מה היה קצב היווצרות זגוגית השן, ומכך מה היה קצב ההתבגרות.

אלן ווקר, פרופסור לאנתרופולוגיה וביולוגיה באוניברסיטת פן-סטייט, אמר כי ההשערה המקובלת בקרב החוקרים היתה שההומו ארקטוס הגיע לבגרות בגיל מאוחר, משום שהשלד שלו דומה לשלד של האדם המודרני. אולם במחקר שהתפרסם ב-6 בדצמבר בכתב העת “,”Nature מדווחים ווקר ועמיתיו כי השערה זו אינה נכונה.

ווקר ועמיתיו חקרו מאובני שיניים של אוסטרלופיתקוס, אב קדום של האדם שחי לפני 5 מיליון עד 2 מיליון שנה; של הומו ארקטוס, שחי לפני כמיליון וחצי שנה; ושל אדם ניאנדרתלי, שחי לפני 120 אלף שנה. מהמחקר עלה כי קצב ההתפתחות של ההומו ארקטוס היה מהיר,וכי רק אצל האדם הניאנדרתלי הקצב מזכיר את זה של האדם המודרני.
כלומר, השינוי בקצב ההתפתחות התרחש בתקופה כלשהי בין ההומו ארקטוס לאדם הניאנדרתלי – מסקנה שאמנם עולה בקנה אחד עם מחקרים קודמים, אך מצמצמת את טווח השנים שבו התרחש השינוי.
אי-פי