סיקור מקיף

לכתוב ספרים – עם בינה מלאכותית

בשבוע האחרון הראיתי לתלמידי כיתות ה’ איך הם יכולים לכתוב ספרים בעזרת בינה מלאכותית.

התחלנו את השיעור בשאלה: מי רוצה להיות סופר? ידיים התרוממו בכל רחבי הכיתה. אז למה אתם לא כותבים? הילדים התחילו לשתף: לאחד אין כוח, השנייה מרגישה שהיא לא מצליחה להביע את עצמה היטב בכתב, לשלישי אין רעיונות וכן הלאה.

הבטחתי להם שנטפל בהכל. ביקשתי רעיונות לגיבור: באיזו חיה מדובר, מה המקצוע שלה, מה השם. הילדים זרקו רעיונות, ולאחר סבב הצבעה קצר החליטו לכתוב סיפור על חד-קרן קוסם ששמו – באופן מפתיע בכל מקום שאינו תל-אביב – נחמה.

זרמתי. זה עדיין היה שיפור בהשוואה לשמוליק – האוגר הסיבירי שמתקן שירותים בבתי-ספר – מהכתה הקודמת.

חיברתי את המחשב למקרן, ונכנסנו לאתר שמספק שירותי בינה מלאכותית כותבת. יש כאלו בשפע כיום ברשת. אנחנו השתמשנו, כמובן, בדוקטור למה (גילוי נאות: מדובר בפיתוח שלי עם שותפים). הסברנו לה שאנחנו רוצים לכתוב סיפור על נחמה חד-הקרן הקוסם, וביקשנו פסקת פתיחה. אני מתרגם כאן לעברית את התוצאה שהפיקה הבינה המלאכותית –

“היה היה פעם חד-קרן קוסם ששמו היה נחמה. נחמה אהב לתרגל קסמים ולמצוא חברים חדשים. יום אחד, נחמה פגש דרקונית שהייתה חדשה ביער הקסום בו חיו שניהם.”

שאלתי את הילדים אם הם מרוצים. הסכימו שזו התחלה טובה, אבל מה עכשיו?

ביקשנו מהמנוע לייצר עבורנו כמה כיוונים נוספים להמשך. הילדים לא התלהבו מהתוצאה הראשונה שנראתה כך –

“נחמה כל כך התרגשה לפגוש חבר חדש שהיא מיד התחילה להשוויץ בקסמים שלה. הדרקונית התרשמה ושאלה אם היא יכולה ללמוד כמה מהטריקים. נחמה שמחה ללמד את חברתה החדשה והם בילו את שארית היום בתרגול קסמים ביחד.”

ניסינו שוב.

“שמה של הדרקונית היה שרה, והיא הייתה מאוד ביישנית. נחמה הייתה היצור הראשון ששרה פגשה ביער, והיא פחדה מאוד. נחמה הייתה אדיבה מאוד לשרה, והיא הראתה לה את היער והכירה אותה לכל חבריה. שרה שמחה מאוד שרכשה חברה חדשה, והיא אהבה לחיות ביער עם כל היצורים הקסומים.”

גם כאן לא נרשמה התלהבות. ניסינו להבין למה, והתחלנו לפענח שיש דבר כזה – “טמפו”, או מקצב של סיפור. הילדים רצו להתקדם מהר יותר. הם רצו דרמה. קונפליקט. הם הפכו לבמאים ביקורתיים עם דרישות.

אז ביקשנו מהבינה המלאכותית לממש את הדרישות שלהם. הפסקה הבאה, הגדרנו, צריכה לשלוח את נחמה והדרקונית להרפתקה יוצאת-דופן. משהו שיסחוף את הקורא לתוך הסיפור.

שלוש שניות לאחר מכן, כבר קיבלנו את ההצעה הבאה.

“נחמה והדרקונית התיידדו במהירות ולעתים קרובות היו מבלים יחד בתרגול קסמים ובחקירת היער. יום אחד, בזמן שהם יצאו לחקור, הם נתקלו במערה חשוכה. הדרקונית הזהירה את נחמה לא להיכנס פנימה, אבל בהיותה החד-קרן הסקרנית שהיא, נחמה לא הקשיבה ונכנסה בכל מקרה.”

הילדים מחאו כפיים בהתלהבות: יצרנו מתח בסיפור! הם ביקשו להמשיך, וזרקו דרישות לתוכן המערה: טרולים, טבעת קסומה שהופכת חדי-קרן לצללים בלתי-נראים ומשעבדת אותם לשר האופל, עוגת קצפת שטמנו ציידי חדי-קרן. ניסינו לחשוב איזה מהכיוונים מתאים במיוחד, ודיברנו על סוגים שונים של סיפורים: דרמות, קומדיות, פנטזיה, מדע בדיוני. בסופו של דבר התקבלה ההחלטה להכניס לייזרים.

“המערה הייתה חשוכה ומעופשת, ונחמה חשה קצת פחד. אבל היא המשיכה ללכת, עד שהגיעה לחדר קטן בחלק האחורי של המערה. ואז היא ראתה את זה…הדבר הכי מדהים שהיא ראתה אי פעם. זה היה לייזר! נחמה כל כך התרגשה שהיא רצה בחזרה לדרקונית כדי לספר לה הכל.”

רוצים לנחש מה הדרקונית אמרה?

גם הילדים רצו לדעת. בעצם, הם רצו ליצור. הם גילו שיש להם את היכולת לכתוב. לא כתיבה כמו פעם, בה כל מילה צריכה להישקל בקפידה, אלא כתיבה יצירתית, מהירה, מסחררת באפשרויות שהיא פותחת. הם הבינו שבעזרת הכלים החדשים של הבינה המלאכותית, הם יכולים רק לבוא עם רעיון – והיא תעזור להם לקדם אותו. הם צריכים לדעת איך להשתמש בה, והם צריכים לדעת לעזור לנווט אותה, להנחות אותה ולשמור אותה במסלול הנכון. הם הבמאים – והיא השחקנית, הבמה והתפאורה.

הילדים האלו התחילו לרכוש את המיומנויות של העולם החדש: לעבוד במקביל עם המחשב, לתת לו רעיונות ולקבל ממנו רעיונות בתמורה, להיבנות זה על תרומתו של זה, ולהפיק משהו שאף אחד מהצדדים לא היה יכול לממש בכוחות עצמו.

שלחתי אותם הביתה עם הזמנה להמשיך את הסיפור בעצמם בבית. בשבוע הבא נראה מה המציאו. אין לי ספק שהתלמידים היותר חרוצים יוכלו גם לחזור עם… ספר. ספר שלם בשבוע.

ובמפגש הבא, גם אראה להם איך כולנו יכולים לצייר כמו האומנים הגדולים ביותר בעזרת… הבינה המלאכותית, כמובן.

עולם חדש וקסום נפתח, וזוהי רק ההתחלה.


אם אתם ילדים שרוצים לכתוב בעצמכם סיפורים, או הורים ומורים שרוצים ללמד את הכיתה שלכם לכתוב בעזרת בינה מלאכותית, אתם מוזמנים להשתמש בדוקטור למה. זה לא עולה כסף, ובקרוב מאד תופיע גם הגרסה העברית. הקישור כאן.

נשמח לקבל כל רעיון לפעילות חינוכית שמערבת בינה מלאכותית!

עוד בנושא באתר הידען: