אבי בליזובסקי

קונסורציום שבראשו חברת לוקהיד מארטין יבנה את החללית הבאה שתסיע את בני האדם אל הירח. נאס”א זיכתה את הקבוצה במכרז בשווי 3.9 מיליארדי דולרים כדי שזו תפתח ותנבה את החללית שתחליף את המעבורות שיוצאו לגמלאות בשנת 2010.
הסוכנות זונחת את רעיון המעבורת המכונפת ואת התכנון של החלליות לשימוש חוזר וחוזרת לרעיון הקפסולה, כדוגמת החליות שהעלו את האמריקנים הראשונים למסלול. לוקהיד מרטין הביסה קבוצה משותפת לנורתרופ-גרומן ולבואינג.
החלליות ישוגרו על גבי טילים לשימוש חד פעמי ובעלי שלב אחד שיסתייע במאיצי דלק מוצק, ואשר יכונו ארס 1, שנאס”א עצמה מפתחת. גרסה גדולה יותר – ארס 5 תשמש להעלאת מטענים כבדים ואת רכב הירח למסלול סביב כדור הארץ.
הרעיון הוא שהחלקים הגדולים יורכבו על פני כדור הארץ ויועלו לחלל כדי למלא את כל צורכי הטסים לירח.
לוקהיד-מרטין היא קבלן המשנה הגדול ביותר בועלם בתחום הבטחון. היא גם בונה לוויינים מסחריים וצבאיים, וכן את סדרת טילי אטלס.
בקונסורציום אוריון של לוקהיד-מרטין כלולים גם יצרנית המאיצים הרקטיים אורביטל סיינסס, וחטיבת המילטון סטנדרד של חברת יונייטק טכנולוג’יז קורפ – יצרנית חליפות חלל, מערכות קיום חיים ומערכות לניהול כוח.
מדיניות החלל של ארה”ב עברה זעזוע לאחר אסון קולומביה בשנת 2003. הנשיא בוש קרא לחון חדש שיאפשר הגעת בני אדם מעבר למסלול נמוך ותחנת החלל הבינלאומית – ובפרט הירח ומאדים. רוסיה ואירופה בוחנות אף הן אפשרות לפתח מערכת הסעת בני אדם לחלל. הם יזמו לאחרונה מחקר התכנות משותף שיכול להוביל בסופו של דבר לפיתוח תוכנית רקטה וקפסולה, המנצלת את הטוב שבמערכות סויוז ואריאן.