כתב עת מקוון חדש קורא תיגר על מדיניות הפרסום של Nature וScience

יותר זמין, לא פחות איכותי

קישור ישיר לדף זה: hyyp://www.hayadan.org.il/plos.html

כתב עת מדעי מקוון חדש, הקורא תיגר על כתבי העת ששולטים בעולם המחקר, החל להתפרסם אתמול באינטרנט. כתב העת, שנקרא “הספרייה הציבורית למדע – ביולוגיה” (PLoS), זוכה לתמיכת מדענים מובילים כמו ד”ר הרולד ורמוס, לשעבר מנהל המכונים הלאומיים לבריאות בארה”ב (NIH) וכעת יו”ר מרכז סלון-קטרינג לחקר הסרטן בניו יורק.
מדענים אלה מעוניינים לזרז את קצב הפרסום של מחקרים מדעיים, וכמו כן לאפשר לסטודנטים נטולי אמצעים גישה אליהם. כתב העת זמין בחינם בכתובת .www.plosbiology.org הקבוצה שלא למטרות רווח אשר תומכת בכתב העת פועלת מסן פרנסיסקו, והיא מתעתדת לייסד כתב עת נוסף, “הספרייה הציבורית למדע – רפואה”, בשנה הבאה.

מנוי שנתי לכתבי העת ששולטים כעת בעולם הפרסומים המדעיים עולה ממון רב. הפרסום בכתבי עת כאלה מחייב הליך של בדיקה קפדנית וממושכת (Peer Review), הנעשית על ידי עמיתים של המדען המפרסם; צוות הבודקים מציע לעתים להכניס תיקונים למאמר.
חוקרים מתלוננים שהליך זה נמשך זמן רב מדי. תלונה אחרת היא שכתבי העת אוסרים על המדענים המפרסמים לחשוף פרטים על המחקר בעת הליך ההבאה לדפוס. חוקרים המפרסמים ב””PLoS משלמים 1,500 יורו לכיסוי ההוצאות הכרוכות בעריכה, בייצור ובשליחת המאמר לביקורת של מדענים אחרים.

כתבי העת המדעיים החשובים, ובהם “”Science” ,”Nature ומאות כתבי עת מתמחים, שולטים בדרך שבה מידע מדעי מדווח ומגיע לידיעת הציבור. “מדענים רוצים שעבודתם תתפרסם וייעשה בה שימוש”, אמר ורמוס, המכהן כיו”ר מועצת המנהלים של ,PLoS בהודעה לתקשורת. “איכותם היוצאת דופן של המחקרים המתפרסמים בגיליון הראשון של כתב העת היא הוכחה לכך שמדענים רבים דוגלים בגישה חופשית למידע המדעי. מדענים אלה ביטאו את עמדתם בכך ששלחו את עבודותיהם הטובות ביותר לכתב עת חדש ולא מסורתי”.

עם מדענים אלה נמנה מיגל ניקולליס, המדווח בגיליון הראשון שלPLoS על מחקר שבו קופים, שלמוחותיהם הוחדרו שתלים אלקטרוניים זעירים, הצליחו לשחק במשחק מחשב באמצעות המחשבה בלבד. הופעת כתב העת החדש, אומר ניקולליס, היא “אירוע חשוב מאוד בשבילנו, ויש בו הצהרה מאוד ברורה. הגישה למידע מדעי צריכה להיות קלה יותר וזולה יותר. תוצאות חשובות צריכות להגיע לקהילה המדעית ולכלל החברה במהירות רבה יותר.

“לדעתי PLoS הוא צעד חשוב בכיוון הזה. זה אחד מכתבי העת הטובים שלנו, והפרסום בו היה דרך לתמוך במאמץ הציבורי הזה”, הוסיף ניקולליס, שפירסם בעבר ב”Academy of Sciences” Proceedingsof The National” ,”Science” ,”Nature ועוד.

“המדע משגשג כאשר יש זרימה חופשית של מידע”, אמר ד”ר פטריק בראון מאוניברסיטת סטנפורד, ממייסדי כתב העת החדש. “באמצעות הסרת ההגבלות על הפצת הידע והבטחה שלכל אחד, בכל מקום, תהיה גישה למחקרים האחרונים, “”PLoS יאיץ את הקצב של התגליות המדעיות”.

לידיעה באתר של כתב העת המתחרה נייצ'ר