סיקור מקיף

כרטיס טיסה לחלל במחיר 208 אלף דולרים

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/spacetourism120505.html

עד כמה שזה נראה, אולי, קצת רחוק – בכל זאת, הולכות ונשלמות ההכנות לקראת סוג חדש של תיירות – תיירות חלל. שני מיליונרים, דניס טיטו ומארק שאטלוורת' היו האזרחים הראשונים שהמריאו מכדור הארץ לביקור בתחנת החלל (ב-2001 וב-2002) כשהם עושים את הדרך בתוך רכב החלל הרוסי "סויוז".

כבר עתה משתרך לו תור די ארוך של אנשים נוספים, לא מיליונרים אבל בהחלט אמידים, שמבקשים לחוות את הטיסה בחלל ולשלם בעדה. הם אינם מקצוענים בתחום, גם לא טייסי קרב לשעבר. כרטיס הטיסה, כך מעריכים, יעלה "רק" 208 אלף דולר – ובשלב זה אומרים מומחים הוא דווקא "די זול" אם משווים את עלות הטיסה מכדור הארץ למעבורת החלל הבינלאומית שהיא 15 מיליון דולר.

לאחר שרכב החלל האזרחי האמריקני "ספייס-שיפ- 1" (SSI), שלא נבנה בידי נאס"א אלא בידי גורם פרטי, ביצע שלוש טיסות חלל מוצלחות במסלולים נמוכים מאלו שבהם חגים לויינים, החלו הגורמים הטכנולוגיים והמסחריים הקשורים בהם לדבר בקול רם על תיירות החלל. המתכננים סבורים שניתן יהיה להציע, למי שהדולר "מצוי בכיסו" (בשפע), להשתתף בטיסה לגובה של 100 ק"מ. הטיסה המתוכננת תהיה קצרה, אבל תספק את חווית השהות בתנאים של חוסר-משקל כמו בחלל או ביקור בתחנת החלל הבינלאומית ליום-יומיים. התוכנית אינה כוללת אימון מוקדם מיוחד, למעט הדרכה לשימוש במערכות חירום.

לאחר ההצלחה בטיסות הניסוי של "ספייס-שיפ 1" החליטו מפתחיה להרחיב את רכב החלל הזה, לעשותו יותר מרווח לנוסעים בעתיד. שני מיליארדרים, אמריקני ובריטי חברו יחד והקימו את חברת התעופה הראשונה לתיירות בחלל, "וירג'ין גלקטיק איירוייז". על-פי לוח הזמנים שנקבע, יתקיימו בשנים 2007 ו- 2008 חמש טיסות חלל קצרות, למסלולים נמוכים מכדור הארץ. בכל טיסה כזאת תוכל ספינת החלל להטיס חמישה נוסעים. כל טיסה תימשך רק 2.5 שעות ובמהלכה הנוסעים יחוו שלוש-ארבע דקות של שהות בתנאי חוסר-משקל. זה יתרחש כאשר רכב החלל יחל בהנמכה מנקודת השיא שאליה הגיע בחלל, אל עבר מסלול התנועה שנקבע לו סביב כדור הארץ.
התוכנית העסקית של "ורג'ין גלקטיק", הנחשפת כאן לראשונה, מדברת על 3,000 אנשים שיטוסו כתיירי חלל בחמש השנים הראשונות של פעילות החברה. נכון להיום: רשימת ההמתנה לטיסות הבכורה הללו עברה מכבר את גבול 18 אלף האנשים שמוכנים לשלם בעד כרטיס טיסה כזה. בעיקר מתעניינים בכך אמריקנים המבקשים לחוות טיסה מחוץ לגבולות האטמוספירה של כדור הארץ. כל אחד מהם, שירכוש כרטיס טיסה לחלל, יידרש לעבור בדיקה רפואית וגם לחתום על מסמך מיוחד שבו ייאמר כי הסכים לטיול על עצמו את מלוא האחריות לסיכון הכרוך בטיסה.
גם הטייסים שינהגו ברכבי החלל האזרחיים-מסחריים הראשונים יעברו אימון מיוחד לקראת הטיסות מהסוג הזה וגם הליכי רישוי. עדיין לא ברור כיצד מתכוון ממשל ארה"ב להגיב לתוכנית הזאת בעיקר עקב האפשרות שיועלו דרישות מחמירות נוספות לגבי ביטחונם של תיירי-חלל. מומחים אומרים כי טיסות חלל פרטיות חייבות לקבל את הטיפול החוקי כיאה להרפתקה ולא כאילו מדובר בטיסה מסחרית, להובלה רגילה.
ככל שיגדל מספר תיירי החלל יתממש גם רעיון אחר מתחום המדע הבדיוני להצבת "מלונות קרובי-ארץ", כלומר מתקנים דמויי תחנת-החלל בגבהים נמוכים שאליהם יגיעו התיירים ב"לימוזינות חלל" – רכבי-חלל מפוארים-יחסית, לשהות של כמה ימים, ואחר-כך לטיסה חזרה לכדור הארץ.
ידען תיירות החלל
https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~155863555~~~85&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן