כדור אש במעבדה עשוי להיות חור שחור

אבי בליזובסקי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/blackhole220305.html

יצירת התנאים להיווצרותו של חור שחור הוא אחת המטרות של פיסיקת החלקיקים. כדור האשר הנוצר במאיץ האמריקני הוא בעל מאפיינים של חור שחור, אומרים פיסיקאים.
כדור האש הזה נוצר במאיץ החלקיקים Relativistic Heavy Ion Collider (RHIC) בניו יורק, באמצעות הפגזה של גרעיני זהב זה בזה באמצעות קרניים חזקות במהירות הקרובה למהירות האור.
הורשיו נאסטסה אמר כי החישובים שערך מראים כי לגלעין של כדור האש יש מאפיינים הדומים לאלה של חור שחור. עבודתו פורסמה באתר arxiv.org בקטגוריה של טרום פרסום רשמי והדיווח על כך התפרסם בכתב העת ניו סיינטיסט.
כאשר גלעיני הזהב התרסקו זה בזה הם נשברו לחלקיקים המרכיבים אותם: קווארקים וגלואונים. החלקיקים הללו יוצרים פלזמה חמה פי 300 מפני השטח של השמש. כדור האש, שהחזיק מעמד רק עשירית המיליארד מיליארדית של השניה ניתן היה לאיתור מכיוון שהוא בלע סילונים של חלקיקים שנוצרו בהתנגשות הגלעינים. ואולם נסטאסה, מאוניברסיטת בראון בפרובידנס, רוד איילנד, אמר כי מדובר במשהו לא שגרתי בניסוי הזה: יותר מפי 10 נספגו סילונים מסוג זה בכדור האש לעומת התחזית של המדענים שנעשתה באמצעות חישובים. החוקר סבור כי החלקיקים נעלמו לתוך גלעין כדור האש והופיעו מחדש כקרינת חום, כמו שאמור לקרות לחומר שנופל לחור שחור ויוצא כ”קרינת הוקינג”.
ואולם, גם אם כדור הפלסמה אכן היה חור שחור, הוא לא היה עלול לגרום איום על כדור הארץ. במרחקים ואנרגיות שבהם מדובר, הכבידה איננה הכוח הדומיננטי בחור שחור. המאיץ, RHIC ממוקם במעבדה הלאומית ברוקהייבן.

ידען חורים שחורים