חשיבות התגלית – במסקנה שחיים יכולים להיווצר בקלות אומר פרופ' עקיבא בר-נון

המיקרואורגניזמים שלנו שלטו בכדור הארץ במשך רוב תקופת חייו – מלפני 3.7 מליארדי שנים ועד לפני 700 מיליוני שנים

פרופ' עקיבא בר-נון

מדענים אמריקאים הציגו במסיבת העיתונאים אוסף של עדויות המצביעות על אפשרות, לפיה גילו חיים מיקרוסקופיים במטאוריט שהגיע לארץ ממאדים. גם אם תוצאת כל הבדיקה אינה מספיקה, הרי האוסף המרשים של הממצאים מורה, שייתכן כי נתגלו מאובנים של חיים מיקרוסקופיים.
מקור המטאוריט הוא המאדים, על פי הגזים שנמצאו בתוכו, התואמים לידיעותינו על הרכב אטמוספירת הכוכב הזה. גיל הסלע הוא כ-3.6 מליארדי שנים, כגיל הסלעים העתיקים ביותר שנמצאו על פני כדור הארץ. הסביבה שבה נוצר הסלע, וההיסטוריה שלו, מתאימים לתנאי מאדים. נמצאו אזורים של סלעי גיר (קרבונטים) בתוך הסלע, המצביעים על נוכחות מים נוזלים. תרכובות של ברזל עם חמצן (מגנטיט) וברזל עם גופרית, האופייניות לבקטריות מאובנות על הארץ, נמצאו גם הן, וגם חומרים אורגניים, המכילים פחמן ומימן במבנה של טבעות. חומרים אלו נוצרים כאשר מחממים חומר חי לטמפרטורות גבוהות, ללא אוויר. הצורות של המאובנים דומות גם הן למאובנים שנמצאו בכדור הארץ, מלפני 3.5 מיליארדי שנים. זהו, אם כן, אוסף מרשים של עדויות. חשיבות התגלית, אם תאושש בעבודות זהירות אחרות, היא במסקנה שחיים יכולים כנראה להיווצר די בקלות, כאשר התנאים מתאימים לכך. עד עתה ידענו רק על החיים שנוצרו על פני כדור הארץ. עתה יש לנו, כנראה, עוד דוגמה, ממאדים.
המיקרואורגניזמים שלנו שלטו בכדור הארץ במשך רוב תקופת חייו –
מלפני 3.7 מליארדי שנים ועד לפני 700 מיליוני שנים, אז התפתחו על פני כדור הארץ יצורים גדולים ומורכבים יותר. האדם הופיע רק לפני כ-3 עד 5 מיליוני שנים, והציוויליזציה שלנו היא בת כעשרת אלפים שנה בלבד. לכן, אם התנאים במאדים, לאחר שנוצרו עליו החיים הראשונים, השתנו ונעשו קרים ויבשים יותר בתקופה קדומה, המאובנים היחידים שאפשר למצוא על כוכב זה יהיו של מיקרואורגניזמים.
האנושות כבר חיפשה עדות לחיים על המאדים בשנת ,1976 כאשר שתי חלליות “וייקינג”, של סוכנות החלל האמריקאית, נחתו על הכוכב ובדקו את אדמתו. תוצאות הבדיקות לא היו ברורות, בגלל הפרעת החומרים בקרקע לבדיקות הביוכימיות העדינות שנעשו. תוך כמה שנים ישובו חלליות למאדים ושוב תיבדק הקרקע. עד אז, יצטרכו החוקרים להסתפק במטאוריטים שהגיעו משם.
הכותב הוא ראש החוג לגיאופיסיקה ומדעים פלאנטריים באוניברסיטת ת”א