התגלה הפולסר המסתחרר המהיר ביותר

אבי בליזובסקי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/pulsar260205.html

אסטרונומים באוניברסיטת סאות'המפטון גילו את פולסר קרני ה-X המהיר ביותר שנצפה אי פעם: הוא מסתחרר במהירות של 600 פעמים בשניה. העצם, IGR J00291+5934, נצפה לראשונה כעצם בהיר בתחום קרני ה-X בידי טלסקופ החלל אינטגרל של סוכנות החלל האירופית בדצמבר. ניתוחים נוספים חשפו כי הוא חלק ממערכת כוכבים בינארית או כפולה, השואבת חומר מכוכב מלווה. שני הכוכבים מקיפים זה את זה כל שעתיים וחצי, והמרחק ביניהם דומה לזה שבין כדור הארץ לירח.

ד”ר סיימון שאו (Shaw) מהמחלקה לפיסיקה ואסטרונומיה באוניברסיטת סאות' המפטון ונציג בריטניה במרכז הנתונים המדעי של אינטגרל ליד ז'נבה (השייך גם למצפה הכוכבים של אוניברסיטת ג'נבה). שם הוא עמד בראש צוות שקיבל וניתח נתונים מאינטגרל. מדובר בפולסר שעד לצילומים אלה לא היה ידוע למדע, עד לתגלית בדצמבר 2004.
מערכת בינארית נוצרת כאשר שני כוכבים מקיפים זה את זה. אם אחד הכוכבים הללו עובר התפוצצות סופרנובה הוא קורס והופך לכוכב נויטרון. כוכבי נויטרון הם דחוסים, שוקלים קצת יותר מהשמש אך ממלאים כדור בגודל הדומה לעיר על כדור הארץ. מלא כף היד של חומר מכוכב ניוטרונים תשקול כמו כל בני האדם על כדור הארץ.
שדה המשיכה העצום סביב כוכב הניוטרון גורם לחומר להקרע מהכוכב המקיף את כוכב הנויטרון, חומר המסתחרר לתוך כוכב הנויטרון, בתהליך הידוע כאקסרציה ('accretion') או צמיחה. השדה המגנטי של כוכב הנויטרון גורם לחומר המואץ להיות מועל לנקודות חמות בודדות על פני השטח של כוכב הניוטרונים, שם נוצרים קרני איקס וקרני גאמא. פולסר ניצפה כאשר פעימות סדירות נראות מנקודות חמות אלה כשכוכב הניטרונים מסתחרר, בדיוק כמו שרואים פעימות אור מחזוריות מקרן מסתובבת הנפלטת מגגו של מגדלור.
בכל אופן, המגדלור הספציפי הזה מסתחרר כ-600 פעמים בשניה, דבר השקול למהירות סיבוב של 30 אלף ק”מ לשניה (10 אחוזים ממהירות האור) – המהירות הגבוהה ביותר מסוגה שנצפתה עד כה. תקופת ההקפה של המערכת גם היא מרשימה. שני הכוכבים מקיפים זה את זה בשעתיים וחצי, אך המרחק ביניהם הוא כמו בין כדור הארץ והירח. על הפולסאר IGR J00291+5934 אורך היום הוא 0.0016 שניות והשנה אורכת 147 דקות.
“קצב סיבוב זה מרשים ביותר” מעיר ד”ר שאו. “הוא נותן לנו הזדמנות לחקור את ההשפעה של כוחות קיצוניים כאלה הנגרמים על ידי הסחרור הזה על החומר האקזוטי הנמצא בכוכבי הניוטרון, שאינו קיים על כדור הארץ. יתכן שיש עוד עצמים מסוג זה המחכים לגילוי, יתכן שגם מהירים יותר. אם יש כאלה, אינטגרל ימצא אותם.”
ד”ר שאו הוא החוקר המוביל במאמר אודות העצם הצפוי להתפרסם בכתב העת אסטרונומיה ואסטרופיסיקה.

לעיון בגרסת קדם פרסום של המאמר