השיניים גילו: מדובר באב קדמון

ג'ון נובל וילפורד ניו יורק טיימס

שרידי שיניים של ארדיפיטקוס קאדאבה. מין נפרד ולא תת-מין. תצלום: ד”ר טים וייט

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/ethiopiafossil.html

מין נוסף הצטרף באחרונה לעץ המשפחה של אבותיה הקדמונים של האנושות. הוא חי באזור שבו נמצאת היום אתיופיה לפני 5.8-5.5 מיליון שנה – הרבה לפני ההומו ארקטוס, האוסטרלופיטקוס אפרנסיס ושארי בשר רחוקים אחרים של האדם המודרני.

ייתכן שהאב הקדמון הוא אחד ההומינידים הראשונים שהופיעו לאחר הפיצול האבולוציוני בין השימפנזים לבין אבותיו הקדמונים של האדם, לפני 8-6 מיליון שנה. נקודת הזמן שבה התרחש הפיצול הגורלי נקבעה על ידי חוקרי ביולוגיה מולקולרית, ובשנים האחרונות מצאו “ציידי מאובנים” שרידים של אותם הומינידים קדומים.

שרידים של ההומיניד התגלו כבר לפני כמה שנים ולפני שלוש שנים תיארו חוקרים את מאפייני העצמות והשיניים שלו. פליאו-אנתרופולוגים קבעו שמדובר בתת-מין (כלומר, מין שאינו שונה באופן מוחלט) של הארדיפיטקוס רמידוס, הומיניד שהתגלה ב-1994, גם הוא באתיופיה. הוא זכה לשם ארדיפיטקוס רמידוס קאדאבה.

אולם ביום שישי שעבר, במאמר שפורסם בכתב העת “Science”, מדווחים חוקרים כי לאחר מחקר קפדני על שרידי מאובנים של חמישה פרטי קאדאבה, מתברר כי המאובנים הם ייחודיים במידה המחייבת להחשיבם כמין נפרד, ארדיפיטקוס קאדאבה, ולא כתת-מין של הארדיפיטקוס רמידוס. ייתכן אפילו שהקאדאבה הוא האב הקדמון הישיר של הרמידוס. עם זאת, החוקרים – ד”ר יוהנס היילה-סילאסי ממוזיאון הטבע של קליוולנד, ד”ר גן סווה מאוניברסיטת טוקיו וד”ר טים וייט מאוניברסיטת קליפורניה בברקלי – מוסיפים שמיעוט עצמות השלד שהיו ברשותם מקשה על הבנת מאפיינים נוספים של הקאדאבה.

מאובני הקאדאבה נמצאו בעמק אוואש, כ-300 קילומטר מאדיס אבבה. היום זוהי קרקע צחיחה, אולם בתקופתם של ההומינידים הקדומים היתה האדמה מכוסה ביערות.

לדברי ד”ר היילה-סילאסי, הצורה ותבניות השחיקה של שש מהשיניים של הקאדאבה היו “חשובות ביותר להבנת האופן שבו התפתחה מערכת השיניים מהאב הקדמון דמוי הקוף של שושלת האדם להומינידים הקדומים”. השיניים גם סייעו לחוקרים להבחין בין המינים המוקדמים והמאוחרים של הארדיפיטקוס.

מדענים אחרים שהתוודעו למחקר אך לא השתתפו בו מסכימים, או נוטים להסכים, עם מסקנת החוקרים, שלפיה הארדיפיטקוס קאדאבה הוא מין נפרד מהארדיפיטקוס רמידוס. אבל הם מגלים ספקנות ביחס להשערה נוספת של צוות המחקר, שלפיה מאובני הקאדאבה ומאובנים של שני מיני הומינידים קדומים אחרים שהתגלו באחרונה משתייכים לגנוס אחד של הומינידים.

שני מיני ההומינידים האחרים הם סהלנטרופוס טקדנסיס, שהתגלה בצ'אד ואשר סבורים כי הוא בן 7-6 מיליון שנה, ואורורין טוגננסיס שחי לפני 6 מיליון שנה בקניה. אלה שני יצורים דמויי קוף, שגודלם לא עלה על זה של השימפנזה של ימינו. על אף שניתוח השרידים של ההומינידים טרם הושלם, והוא עדיין נושא לוויכוחים, כל אחד מהם סווג עד כה כמין נפרד המשתייך לגנוס נפרד.

אולם ד”ר היילה-סילאסי ועמיתיו כותבים במאמרם, כי “בהתחשב בנתונים המוגבלים שיש לנו, ייתכן שהשרידים הללו הם למעשה וריאציות בתוך אותו גנוס”. ד”ר וייט, אחד הפליאו-אנתרופולוגים המנוסים בעולם, הדגיש את ההשערה הזאת בראיון טלפוני. “ההומינידים הקדומים הללו מאוד מאוד דומים”, אמר. “כשאנחנו מביטים בשלושת התצלומים אנחנו מתרשמים מהדמיון הביולוגי הרב ולא מההבדלים ביניהם”.

אולם במאמר פרשנות שנלווה למאמר ב”Science” עירער ד”ר דייוויד בגן, פליאונתולוג מאוניברסיטת טורונטו, על הפרשנות של וייט. לדבריו, לא סביר ששלושת ההומינידים הקדומים משתייכים לגנוס אחד מאחר שיש ביניהם הבדלים מרשימים. עם זאת, הוסיף בגן, “מיעוט השרידים הקיימים בידינו גורם להעלאתן של השערות שונות, שאי אפשר להוכיח בוודאות את צדקתן”.

ההשערות השונות משקפות שתי תיאוריות מרכזיות על צורתו של העץ המשפחתי של ההומינידים. על פי תיאוריה אחת, העץ נראה כמו סולם. על פי השנייה, כמו שיח. יותר ויותר חוקרים, המוצאים מינים שונים של הומינידים אשר חיו בתקופות חופפות, מאמצים את תיאוריית השיח וטוענים כי ההומינידים התפתחו לאורך מספר רב של קווים אבולוציוניים, בתגובה לתנאי סביבה משתנים.

ידען האבולוציה – עליית האדם