סיקור מקיף

המכונית כאיום על בריאות הציבור

פני הארץ / תחרות לפיתוח תחבורה ידידותית לסביבה מעודדת פרויקטים שיחליפו את השימוש במכונית הפרטית

צפריר רינת

נסועה שנתית-צפיפות בכבישים-גרף

אחד הארגונים הירוקים בישראל, "תחבורה היום ומחר", החליט שאין די בניהול מאבק ציבורי נגד השימוש הנרחב במכונית פרטית על השפעותיו הסביבתיות השליליות, ויש לפעול בעד שיטות תחבורה חלופיות. הדרך בה בחר הארגון היא קיום התחרות הראשונה לתחבורה בת קיימא בישראל.

התחרות, שהושקה בתחילת הקיץ, נערכת בשיתוף מרכז השלטון המקומי ומשרדי הפנים, התחבורה ואיכות הסביבה. היא מיועדת לערים ומועצות מקומיות ואזוריות. נציגי הרשויות הללו נקראו להציג פרויקטים תחבורתיים בני קיימא (הכוונה לאמצעי תחבורה שהשימוש בהם משמר את הסביבה לטווח ארוך) שבוצעו ויושמו בשנים האחרונות, או פרויקטים הנמצאים בימים אלה בשלבי ביצוע. עד עתה הוגשו למארגני התחרות 22 פרויקטים.

בישראל יש צורך דחוף בפיתוח תחבורה בת קיימא, על רקע הגידול המתמיד במספר המכוניות הפרטיות ובהיקף השימוש בהן. על אף הבנייה המואצת של כבישים חדשים בעשור האחרון עלתה הצפיפות בכבישי הארץ בכ-%.60 באזורים העירוניים משמעותה של מגמה זו היא החרפת בעיות הגודש (הארכת זמן הנסיעה) ויצירת מפגעי רעש וזיהום אוויר קשים.

הזוכים בתחרות, שייבחרו בינואר ,2003 לא יקבלו פרסים כספיים אלא תעודות הוקרה וציונים לשבח שמטרתם העיקרית שיפור התדמית העירונית. ראשי רשויות מקומיות כבר ערים לכך שמודעות סביבתית היא נכס חשוב בעיני בוחרים רבים, ולכן מקווים אנשי "תחבורה היום ומחר" שהתחרות תהווה תמריץ לפיתוח שיטות תחבורה חלופיות.

משתתפי התחרות אמורים להציג פרויקטים שאינם מסתמכים על רכב פרטי או על תוספת כבישים חדשים, אלא מעודדים שימוש בתחבורה ציבורית, הליכה ברגל ורכיבה על אופניים. גם שינוי הרגלי נסיעה וייעול השימוש ברכב פרטי ייחשבו כמעודדי תחבורה בת קיימא.

קריטריונים נוספים הם שמירה על צדק חברתי ודאגה לשיתוף הציבור. פרויקט המוצג בתחרות אמור לסייע לניידות של קבוצות אוכלוסייה שאין באפשרותן להשתמש ברכב פרטי, כמו קשישים או בעלי הכנסה נמוכה.

מארגני התחרות אינם חושפים בינתיים פרטים על הפרויקטים שהוגשו להם. אולם יש כמה פרויקטים תחבורתיים שקודמו בשנים האחרונות וכבר זכו לפרסום. אחד מהם הוא תוכנית שבילי האופניים של תל אביב. התוכנית זוכה לתמיכה ציבורית רחבה, אך עד כה היא קודמה רק באופן חלקי ביותר.

בחיפה נעשו כמה שינויים באופן השימוש בתחבורה הציבורית (העתקת קווים לפאתי העיר במקום שהאוטובוסים יסעו בתוכה) שהביאו להפחתת זיהום האוויר שגרמו האוטובוסים. מדובר בדוגמה לשימוש בתחבורה בת קיימא שמפחית את השפעות הלוואי השליליות שלה. בעיר יבנה החלו בהקמת שבילי אופניים ובכמה ערים בישראל יש נתיבים בלעדיים לתחבורה ציבורית.

את ההוכחה לפוטנציאל הגלום בתחבורה בת קיימא בישראל מספקת בשנים האחרונות הרכבת. עם שיפור השירות ברכבת והוספת קווים פרווריים גדל מספר הנוסעים בקצב מסחרר ועלה מ-6.3 מיליון בשנה לפני ארבע שנים ל-15 מיליון לפני שנה. כל זה עוד בטרם הונחו קווי רכבות הפרוורים לראשון לציון וכפר סבא, לפני שהוקמו מערכות הסעות ההמונים בתל אביב וירושלים ולפני שהוחזר לפעולה קו הרכבת בין תל אביב וירושלים.
https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~323736863~~~170&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן