סיקור מקיף

החללית SMART-1 של סוכנות החלל האירופית המריאה בהצלחה והיא בדרכה האיטית לירח

לאחר סדרת דחיות המריאה בסוף השבוע החללית SMART-1 על גבי טיל אריאן 5 * תמפה את פני הירח ותשתמש לראשונה במנוע יונים * משך ההגעה לירח בשל כך – 15 חודשים

אבי בליזובסקי

בתמונה: משמאל למעלה: החללית SMART-1 לקראת הרכבתה על טיל השיגור; מימין למעלה – הדמיה של יצירת הירח משכבת סלעים שהועפה מקרום כדור הארץ עקב התנגשות עם כוכב לכת בגודלו של מאדים; למטה מימין – טיל האריאן 5; ולמטה משמאל: מנוע היונים של החללית

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/smmar260903.html


המסע של אירופה לירח מתחיל

המשימה הראשונה של סוכנות החלל האירופית לירח יצאה לדרך. החללית סמארט 1 שוגרה מנמל החלל קורו בגויאנה הצרפתית בשעה 23:13 שעון גריניץ' במוצ”ש (02:13 יום א' שעון ישראל). טיל אריאן 5 בעל המנועים האדירים ביצע המראה מדהימה לשמי הלילה. (ידיעה זו מתעדכנת בשעה 03:25).

בסמארט-1 ינוסה סוג חדש של הינע בדרכו לירח ואז במשימתו למפות את פני הירח כאשר היא תגיע לשם ב-2005.
“רק בגלל שאסטרונאוטים הגיעו לירח, אין פירוש הדבר שהם באמת גילו את כל מה שיש למצוא”, אומר פרופ' דייויד שרווד, המנהל המדעי של סוכנות החלל האירופית.

על משימתה של סמארט-1 ועל החללית עצמה – בכתבה מלפני ימים אחדים המובאת כאן.


בלילה שבין שבת לראשון אמורה להיות משוגרת החללית האירופית לירח

26/9/2003
מאת אבי בליזובסקי

אנשי הבקרה כבר אישרו לשגר את החללית האירופית Smart 1 למשימת הירח שלה מעט אחרי השעה 23:00 בשבת הקרובה, 02:00 שעון ישראל (לפני המעבר לשעון החורף). היא תרכב לחלל על טיל אריאן 5 מנמל החלל קורו שבגינאה הצרפתית.
סמארט 1 תנסה גם סוג חדשני של הינע במשימתה בה היא תמפה את התבניות של פני השטח. המכשירים הזעירים על החללית יתנו למדענים נתונים מדויקים ממה באמת בנוי הירח. הדבר אמור לסייע להם לאשר את התאוריה לפיה הירח נוצר בהתנגשות בין כדור הארץ לעצם אחר.
סמארט, קיצור של Small Missions for Advanced Research and Technology היא הנסיון הראשון של סוכנות החלל האירופית לבצע משימה עצמאית לירח. החללית היא למעשה הדגמה טכנולוגית והיא נבנתה בזמן קצר יחסית ובעלות מאוד נמוכה. החשבון הסופי הגיע ל-110 מיליון יורו בלבד, כולל עלויות השיגור.
ההישג התאפשר בחלקו באמצעות שימוש במתודולוגיות ניהול חדשות וכן בשימוש בטכניקות חדשניות של מיניאטוריזציה ותכנון. גודלה של החללית מטר מרובע אחד על מטר מרובע והיא שוקלת 367 קילוגרמים, דבר המקנה לה מראה של צעצוע חללי. ואולם סמארט עטופה בערכה שתשתנה את טבע המשימות היקרות העתידיות של אירופה.
העניין העיקרי הוא במערכת ההנעה המשולבת – אנרגית שמש וחשמל שתדחוף את סמארט לעבר הירח. המנוע החשמלי עובד באמצעות שיגור קרן של אטומי זנון (יש המבטאים זאת קסנון) מהחלק האחורי של החללית. הדבר יוצר כוח דחף לכיוון ההפוך הדוחף את החללית קדימה. האנרגיה להפעלת המערכות האלקטרוניות מיוצרת באמצעות קולטי שמש ומכאן הכינוי “מנוע שמשי-חשמלי”.

מנועי יונים אינם מייצרים דחף פתאומי המספק לחללית ממונטום בכיוון הנסיעה כמו מנוע כימי אלא דחיפה קטנה ומתמשכת. בכל זאת, לאורך זמן, המנוע היוני יעיל יותר והוא מתוכנן לשמש חלליות עתידיות רבות. ואולם על פני מרחקים קצרים, מנוע היוני הוא איטי מאוד. לסמארט יקחו 15 חודשים כדי להגיע ליעדה הנמצא למעשה מעבר לפינה הקוסמית.
המדענים פיתחו מנועי יונים במשך עשרות שנים אך רק לאחרונה נעשה בהם שימוש אמיתי. זאת בעקבות פיתוחים חדשים בטכנולוגית התאים הפוטומטריים שאיפשרו שיפור הכנפיים הסולריים של החללית. לחללית חלל עמוק 1 משנת 1998 היה מנוע כזה וישנו לווין אירופי – ארתמיס, המשתמש במנוע כזה כדי לשמור על מקומו במסלול סביב כדור הארץ.

“החללית תקיף את הירח בספירלה כשהיא מקטינה את הגובה בכל הקפה עד לנקודה שבה נתחיל להרגיש את כוח המשיכה של הירח, אומר ד”ר ברנארד פוינג, המנהל המדעי של סמארט 1. “מאוחר יותר, נתחיל בספירלה למטה, כדי להתקרב יותר לירח ונגיע למסלול המדעי הסופי, ממנו נוכל לבצע את כל התצפיות שאנחנו מבקשים ואז גם יבואו כל המכשירים החדשים הממוזערים לידי ביטוי”. אמר פוינג.
אחד המכשירים הוא ה-,D-Cixs תרומתה של בריטניה לפרויקט, שיתן את רשימת המלאי של היסודות הכימיים שעל פני הירח. “אנחנו חושבים שאנחנו יודעים ממה עשוי הירח משום שהאסטרונאוטים של אפולו היו שם והביאו כחצי טון של דוגמאות סלעים, ואולם הם היו בצד הפונה לכדור הארץ, על קו המשווה באזורים שטוחים” אמר פרופ' מנואל גרנדה, מצוות המכשירים.
“אזורים אלו אינם אזורים טיפוסיים לירח ומה שחשוב יותר, הם אינם גם העתיקים ביותר. מה שאנו צריכים כעת זו סקירה גלובלית שתיתן תשובה לשאלה ממה עשוי הירח וסמארט 1 עם הספקטורמטר שלנו בתדרי קרינת הX יעשה זאת.”

מידע זה יסייע למדענים לאשר את התאוריה המועדפת כיום באשר ליצירת הירח – תאורית הפגיעה הגדולה אומרת כי עצם בגודלו של מאדים התרסק על כדור הארץ המוקדם (לפני 4.5 מיליארד שנים) והתמזג למעשה איתו. שברים מקרום כדור הארץ הפגוע נזרקו לחלל וחלקם התארגנו מחדש ליצירת הירח. התאוריה נתמכת על ידי הדמיון בהרכב הסלעים בכדור הארץ ובירח. אם תאוריה זו נכונה, ה-, D-Cixs אמור לגלות שהירח מכיל פחות ברזל מאשר כדור הארץ ביחס ליסודות קלים יותר כמו מגנזיום ואלומיניום.

אם הכל יילך כשורה, רבות מהטכנולוגיות שנעשה בהם נסיון כעת בסמארט, במיוחד בתחום התקשורת, הניווט ומערכות ההנע, ימצאו את דרכם לדור הבא של החלליות שיפותחו באירופה. משימת בפי-קולומבו (Bepi-Colombo) למרקורי, לדוגמא, שאמורה להיות משוגרת בסוף העשור מתוכננת להשתמש אף היא במנוע יוני. אומר פוינג: “המטרה היא לקבל ידע רב יותר על היקום, אודות מערכת השמש, ולחנך את הציבור אודות מקורותנו והאתגרים המדעיים. היא גם תנסה טכנולוגיות חדשות שנגזרות שלהן יוכלו לעזור בחיי היום יום של כל האזרחים”. סיכם פרופ' גרנדה.

חלון השיגור המתוכנן הוא בין השעות 02:02-02:21 ביום א' לפנות בוקר.

ידען הירח
לידיעה בבי.בי.סי

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~638209273~~~264&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.